Aslakf Startet 8.Juli.2018 Del på Facebook Startet 8.Juli.2018 Vil bytte ut det gamle ekkoloddet og kartplotteren i min Askeladden 475 fighter. Båten brukes i all hovedsak til alt mulig fiske(teiner, garn, snøre mm) Trenger et godt ekkolodd for fiske, med kartplotter. Det er viktig at det enkelt kan demonteres. Tenkte å bruke rundt 5000 inkludert kart. Lurer på en dragonfly 7 pro. Er det et fornuftig valg, eller bør jeg velge noe annet? Aslak Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Juli.2018 Del på Facebook Svart 9.Juli.2018 (redigert) Hvor dypt vil du se fisk på bunnen, feks torsk? Jeg foretrekker personlig Lowrance, og burde hatt 50/200 fingeren og ikke 80/200 som jeg har. Jo lavere frekvens jo dypere går signalet. Et Lowrance Elite 4 eller 5 med en av svingerne over er i den prisklassen. De nye hook2 har ikke laveste frekvensen. Raymarine dragonfly har heller ikke laveste frekvensen. Jeg har av budsjettgrunn et Elite 4 i min 16" fiskebåt, og det har gitt veldig mye fiskeglede. Ser godt stimer og enkeltfisk. Jeg fisker i saltvann, Skagerrak, og mest mellom 20 og 100 meter. De som virkelig kan ekkolodd for fiske her inne er @Team Colibri og @abbor. De har sikkert gode tips. Redigert 9.Juli.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Aslakf Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2018 Jeg fisker i tilsvarende dybdeområde, og i tilsvarende område?, så jeg får undersøke litt videre på ditt forslag om Lowrance. Slik jeg forstår deg vil lowrance være et bedre ekkolodd på disse dypene pga at den har en svinger på 50/200, mens dragonfly har svinger på 80/200. Er det riktig forstått? Hva mener @Team Colibri og @abbor ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Juli.2018 Del på Facebook Svart 9.Juli.2018 Dragonfly har vel bare 200 og 455 tror jeg. Tatt ut fra hukommelsen. Det samme har den nye serien til Lowrance ; Hook-2 Jeg vurderte å bytte til nyere hook-2 inntil jeg så at det bare har 200 og høyere. Den "gamle" Elite 4,5 og 7 har 80/200 eller 50/200. Leveres normalt med 80/200 (som er helt ok), og støtter 50/200hvis man kjøper egen svinger. Evt bare en ren 50 svinger. Jeg er veldig fornøyd med 80/200 unntatt når jeg ønsker å se fisk som er helt på bunnen (siste meteren) på 40 meter eller dypere. De sier 50 ser dette mye klarere. I fiskestim med sei etc så ser jeg hver fisk enkeltvis med 80. Får dermed veldig godt om trykk av hvor stor stimen er og hvis store fisk det er. Mange av ekkoloddene som selges er laget for det store amerikanske markedet. De fisker veldig mye i grunne innlandsvann. Typisk 15 meter eller grunnere. Et annet på ønskelisten min er Simrad. Men da snakker vi om et helt annet budsjett. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
abbor Svart 9.Juli.2018 Del på Facebook Svart 9.Juli.2018 Jeg har problemer med å anbefale noe som er rimeligere enn Lowrance Elite-7 Ti og Simrad GO7 XSE. Etter at de fleste modeller har fått widescreen er en 5" skjerm for lav for å være bra til ekkolodd. Både Elite Ti og GO XSE som deler mye teknologi og software er modeller som gir svært god valuta for pengene. Dette er mellomkkassemodeller som er litt nedskalert i forhold til de to merkenes toppmodeller, men som deler mye teknologi og software med disse. Sitér dette innlegget Link to post
Aslakf Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Takk for svar abbor. Der viktigste er at jeg får et ekkolodd som jeg blir fornøyd med. Om det koster litt mer, får jeg bare leve med. Ser at eliten kommer med flere alternativer på giver. Hvilken løsning bør jeg velge? Gjelder det valget og for Simrad? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Du bør velge 50/200 kHz HDI, P66 eller HST-DFSBL, dette gjelder både Elite Ti og GO XSE. Ser ut til at det bare er varianter av Medium/High som finnes i bundle, disse svingerene er ikke egnet for dypt vann. I en liten åpen båt anbefaler jeg Elite Ti over GO XSE da skjermen blir mindre påvirket av vannnsprut. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.Juli.2018 Del på Facebook Svart 11.Juli.2018 Jeg er helt enig i at Ti er å anbefale. Det er den jeg egentlig vil ha. Og jeg ønsker to svingere. Den medfølgende med side scan, og en p66 til dypfiske. Men i budsjettet ditt så er vel en Elite 5 mer passende. Som nevnt bruker jeg en Elite 4, og den dekker behovet mitt for øyeblikket. Husk at du trenger kart også. Det koster vel ca 1500,- ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Aslakf Svart 27.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 Det ble ikke til at jeg kjøpte nytt ekkolodd i fjor sommer, det ble for mye styr med å ta opp båten om montere +++ når det var då sent på sommeren. Tenker at jeg vil kjøpe og montere et nå, når båten er på land. Har anbefalingene endret seg, eller bør jeg fremdeles velge Elite-7 Ti? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 Elite Ti er nå erstattet av Elite Ti2. Den nye modellen har bedre skjerm, støtter trådløst nettverk mellom to eller flere skjermer og kommer med en svinger som er mye bedre på SideScan. Hvilken du bør velge er vel et prisspørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.