Jump to content

Manuelt Jabsco toalett, pumper dårlig ut, tendens til tilbakeslag.

Cruiseliner

Recommended Posts

Cruiseliner skrev 29 minutter siden:

Jeg har et Jabsco toalett med manuell pumpe som har begynt å krangle. Pumping av sjøvann inn går greit, men når jeg skal pumpe sjøvann ut i "dry" stilling så sliter pumpa. Det er også tendenser til tilbakeslag.

Noen som har lignende erfaringer og som har tips om hva som trolig er problemet? 

Det kan være Joker ventilen som er tett???

1. Emnetitler:

Om det er relevant skal emnetittelen inneholde bådeproduktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.
Eksempel:

• "Yamaha 5hk 2-takter vil ikke starte" , ikke bare "Yamaha 5hk" eller "Motoren vil ikke starte".

Tips:
Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Følgende 3 ord er ikke tillatt i titler: hjelp, problem(er), spørsmål. Grunnen er at bruk av disse intetsigende ordene nesten alltid fører til en mangelfull tittel.

Kommentar fra moderator:
Unngikk stengning siden det ar kommet så mange svar. (Tittelen var kun "Jabsco toalett")

Lysekil skrev for 1 time siden:

Den sitter i utløpet fra pumpehuset.  Prøv først å pumpe litt matolje gjennom toalettet - det kan løse problemet midlertidig.

Det virker som om jeg ikke får opp vakuum i pumpa (muligens pga. dårlige pakninger), eller at noe er tett som gjør at det stopper. Hvordan kommer jeg lettest til joker-ventilen? 

Jokerventilen kommer du til ved å skru av utløpsflensen i bunn av pumpa.  Denne vil ikke ha noe med vakuum i pumpa å gjøre, kun tilbakeslag, eller at det er tett.  Ved det siste, ville du heller ikke fått pumpet ved spyling.  Steng ventilene til skroggjennomføringene. Pumpa er en ganske rett frem anordning, så det er bare å skru i fra hverandre , ta evt bilder under veis.  Så rengjør du alt, og aller helst smører inn alle gummideler med ikke herdende silicon, f.eks Molykote 111 eller 44.  Skru i sammen og åpne ventilene, så tipper jeg det meste er i orden.  Ellers finnes det forskjellige rep kit å få kjøpt, særlig jokerventilen bør byttes, da denne blir deformert og slutter å tette.

www.leahnis.net

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...