Cruiseliner Startet 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2018 Jeg har et Jabsco toalett med manuell pumpe som har begynt å krangle. Pumping av sjøvann inn går greit, men når jeg skal pumpe sjøvann ut i "dry" stilling så sliter pumpa. Det er også tendenser til tilbakeslag. Noen som har lignende erfaringer og som har tips om hva som trolig er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Cruiseliner skrev 29 minutter siden: Jeg har et Jabsco toalett med manuell pumpe som har begynt å krangle. Pumping av sjøvann inn går greit, men når jeg skal pumpe sjøvann ut i "dry" stilling så sliter pumpa. Det er også tendenser til tilbakeslag. Noen som har lignende erfaringer og som har tips om hva som trolig er problemet? Det kan være Joker ventilen som er tett??? Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Takk for svar. Hvor sitter Joker-ventilen? Er den også inkludert i rep-settene som er å få kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 I utløpsslangen. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Sitter den i utløpet av pumpehuset? Antar at det ikke sitter noen ventil i selve utløpsslangen mot septiktanken. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 1. Emnetitler: Om det er relevant skal emnetittelen inneholde bådeproduktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Eksempel: "Yamaha 5hk 2-takter vil ikke starte" , ikke bare "Yamaha 5hk" eller "Motoren vil ikke starte". Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Følgende 3 ord er ikke tillatt i titler: hjelp, problem(er), spørsmål. Grunnen er at bruk av disse intetsigende ordene nesten alltid fører til en mangelfull tittel. Kommentar fra moderator: Unngikk stengning siden det ar kommet så mange svar. (Tittelen var kun "Jabsco toalett") Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Den sitter i utløpet fra pumpehuset. Prøv først å pumpe litt matolje gjennom toalettet - det kan løse problemet midlertidig. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Cruiseliner skrev 8 minutter siden: Sitter den i utløpet av pumpehuset? Antar at det ikke sitter noen ventil i selve utløpsslangen mot septiktanken. Ja. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Hvis den kun er tung i "Dry", så kan det være pakningen i toppen som er ute av stilling. Prøv å holde bryteren mot Dry når du pumper. Blir det lettere da, styrkes den teorien. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Cruiseliner Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Frehau skrev 51 minutter siden: Hvis den kun er tung i "Dry", så kan det være pakningen i toppen som er ute av stilling. Prøv å holde bryteren mot Dry når du pumper. Blir det lettere da, styrkes den teorien. Pumpa går lett, men den sliter med å pumpe vannet ut i dry-stilling. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Lysekil skrev for 1 time siden: Den sitter i utløpet fra pumpehuset. Prøv først å pumpe litt matolje gjennom toalettet - det kan løse problemet midlertidig. Det virker som om jeg ikke får opp vakuum i pumpa (muligens pga. dårlige pakninger), eller at noe er tett som gjør at det stopper. Hvordan kommer jeg lettest til joker-ventilen? Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Jokerventilen kommer du til ved å skru av utløpsflensen i bunn av pumpa. Denne vil ikke ha noe med vakuum i pumpa å gjøre, kun tilbakeslag, eller at det er tett. Ved det siste, ville du heller ikke fått pumpet ved spyling. Steng ventilene til skroggjennomføringene. Pumpa er en ganske rett frem anordning, så det er bare å skru i fra hverandre , ta evt bilder under veis. Så rengjør du alt, og aller helst smører inn alle gummideler med ikke herdende silicon, f.eks Molykote 111 eller 44. Skru i sammen og åpne ventilene, så tipper jeg det meste er i orden. Ellers finnes det forskjellige rep kit å få kjøpt, særlig jokerventilen bør byttes, da denne blir deformert og slutter å tette. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Cruiseliner Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Takk for utfyllende svar. Har søkt litt selv og har nå en klar fornemmelse av at det er jokerventilen som er synderen. Jeg vil bytte den og gå over resten. Ser også at både jokerventil og komplett rep-sett er lett å få tak i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.