Jump to content

Liten båt, store gleder

TGylters

Recommended Posts

Hei.

Ny her på Baatplassen. Tenkte jeg skulle poste litt om båtturer med liten båt.

Dette er vår 3. tur med en 17 fots Rana HT.

Første året gikk vi Haldensvassdraget fra Skullerud i Aurskog-Høland, via slusene i Ørje, Strømsfoss og Brekke og ned til Tistedal ved Halden. En kjempefin tur, selv om Tistedal i seg selv var en stusselig plass.

I fjor la vi ut båten nesten der vi bor (ved Mjøsa) og gikk via Vorma gjennom Svanfoss sluse og opp i Mjøsa. Her var det gratis gjestehavner med gratis strøm - meget bra.

I år tenkte vi å prøve oss i sjøen. Sjøsatte på Fagerstrand og første etappe gikk til Oscarsborg. Ankom i regn så vi gikk opp til havnekroa hvor vi nøt en meget god pizza og kald pils. Nå skinner sola og vi har gått en runde og sett på forsvarsbygg og kanoner. 

For alle som tenker at de gjerne skulle prøvd seg på båttur men synes båten er for liten: 2 personer i en 17 fot båt har fungert kjempefint for oss!

20180709_180820.jpg

20180709_174340.jpg

20180709_173951.jpg

20180709_172422.jpg

Hyggelig å lese at man kan kose seg med alt det båtlivet bringer med seg, og ikke jage etter størst og best båt.

Jeg startet selv båtlivet med slik båt du har nå, og den fungerte fint til helgeturer når vi var to voksne og en liten tass på 2-3 år. Når det kom en tass til, måtte vi oppgradere.

Kos dere på vanner, nå ser det ut til at det blir godvær igjen fra onsdag (ikke at man skal klage på været, men det siste døgnet var vært preget av vind)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Hei på dere og velkommen til baatplassen! Du er jo som "gammel sjøulk" å regne, med laaang fartstid. Blir trivelig å følge dere både på sjø og innsjø. Fordelen med en slik båtstørrelse er jo nettopp som du forteller i første innlegget ditt, at dere kan operere både ute ved kysten og inne i landet. Fortsett med fine bilder.

:flag_bp:

Redigert av navid (see edit history)

Flott å dra på tur i mindre båt. Badetur i formiddag med denne:

25FAE988-7FEE-4042-A1D4-7B1142E6DE98.jpeg.2d28a40c28b0c9a5c45c21fdb15961c4.jpeg

Kommer til å selge «storbåten», en Sun 960 så fremover blir det mindre båter. Men har jolenge visst at gleden ved å være på sjøen ikke nødvendigvis er proporsjonal med båtstørrelsen.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Mons Olav skrev for 12 timer siden:

Ser i min båthavn att det er de minste båtene som blir mest brukt,med et par unntak.

Supert med enkelt båthold.Lykke til på sjøen.

Jeg ser det samme i min havn. De større båtene er vel for dyre i (frem)drift, i tillegg til at det er for mye pes å rigge dem opp og ned for en liten kveldstur.

Guest Avmønstret#
jotto skrev 12 minutter siden:

Jeg ser det samme i min havn. De større båtene er vel for dyre i (frem)drift, i tillegg til at det er for mye pes å rigge dem opp og ned for en liten kveldstur.

Helt riktig. Savner "småbåtlivet". Men ser også at enkelte i større båter legger til rette for å kunne stikke ut på en kjapp tur. Med litt div løsninger så kan en vel egentlig løsne første fortøyningene på vei ombord i en stor båt og mer eller mindre gå rett fra kai der også. Selv er jeg et godt stykke unna det. Må nok ha 10-15 minutter på meg fra jeg kommer til båten og kan gå. 

Men nærheten til sjøen, tilgang til de virkelig lune og små plassene osv får en aldri igjen med stor båt. Er i grunnen ikke så rart at jolletur etter at "moderskipet" er fortøyd er populært, en har ofte noen av de fineste opplevelsene da. Er været greit nok så er jo jolletur hele veien kos :-)

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Men nærheten til sjøen, tilgang til de virkelig lune og små plassene osv får en aldri igjen med stor båt. Er i grunnen ikke så rart at jolletur etter at "moderskipet" er fortøyd er populært, en har ofte noen av de fineste opplevelsene da. Er været greit nok så er jo jolletur hele veien kos :-)

Vi startet med 14 fot. Vi koste oss masse med den, men det ble litt knapt for en familie på to voksne og to ungdommer. Gikk videre til 18 fot. Det var en veldig fin størrelse, men så fikk vi lyst på overnattingsplass. 

Nå er vi på 26 fot. Mulighetene er jo større enn med den forrige, men samtidig har vi mistet litt av  enkelheten og kontakten med sjøen. Nå skal vi ikke ha større før vi blir gamle, sure, ikke tåler trekk og trenger campingvognbåt ;)

TGylters skrev On 9.7.2018 at 18.44:

Hei.

Ny her på Baatplassen. Tenkte jeg skulle poste litt om båtturer med liten båt.

Dette er vår 3. tur med en 17 fots Rana HT.

Første året gikk vi Haldensvassdraget fra Skullerud i Aurskog-Høland, via slusene i Ørje, Strømsfoss og Brekke og ned til Tistedal ved Halden. En kjempefin tur, selv om Tistedal i seg selv var en stusselig plass.

I fjor la vi ut båten nesten der vi bor (ved Mjøsa) og gikk via Vorma gjennom Svanfoss sluse og opp i Mjøsa. Her var det gratis gjestehavner med gratis strøm - meget bra.

I år tenkte vi å prøve oss i sjøen. Sjøsatte på Fagerstrand og første etappe gikk til Oscarsborg. Ankom i regn så vi gikk opp til havnekroa hvor vi nøt en meget god pizza og kald pils. Nå skinner sola og vi har gått en runde og sett på forsvarsbygg og kanoner. 

For alle som tenker at de gjerne skulle prøvd seg på båttur men synes båten er for liten: 2 personer i en 17 fot båt har fungert kjempefint for oss!

20180709_180820.jpg

20180709_174340.jpg

20180709_173951.jpg

20180709_172422.jpg

20180710_085658.jpg

20180710_215918.jpg

20180710_151458.jpg

20180710_131148.jpg

20180710_122337.jpg

20180710_122329.jpg

20180710_112309.jpg

Fin tur i dag fra Oscarsborg, rundt Hurumlandet og inn til Drammen. Området langs Drammenselva har virkelig blitt oppgradert de senere årene. Litt vanskelig med så lav båt da enkelte av gjestebryggene er så høye at det blir vanskelig å gå i land. Men fant en plass ved Skutebrygga(utested) hvor vi ligger fint. Har prøvd ut solcellepanel fra Biltema som ser ut til å fungere bra. Kjekt å ha kjøleboksen i gang i denne varmen når man stopper for å bade. Ikke nok til å drive kjøleboksen alene, men koblet det til en powerbank(hjelpestarter) som igjen ga strøm til kjøleboksen. Drøyer utladningstiden mye. Og så ladet det opp powerbanken fullt igjen når vi kjørte videre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...