Jump to content

Edit History

Kjettingkasse

Kjettingkasse

God kveld.
Trenger noen gode råd.

 

Kom nettopp tilbake fra en flott tur nedover Oslofjorden til Hvaler og tilbake. Effektiv kjøretid ca 20 timer med diverse omveier.
Det står en ganske nyoverhalt Ford 2704ET i båten og den gikk som en klokke hele tiden, men jeg synes den bruker mye olje. Tror kanskje ikke den har vært slik tidligere, men er ikke helt sikker da jeg kun har brukt båten på kortere turer.

Det virker som om oljeforbruket forandrer seg noe til tross for relativt jevn kjøring. Har ligget mellom 8 og 12 knop på marsjfart hver dag. Noen dager bruker den 2-3 millimeter på oljepinnen på en 3 timers økt, andre ganger det dobbelte. Det er jo uansett for mye. 
Tar jeg av oljepåfyllingslokket og kjenner med hånda blåser det ikke der hverken på tomgang eller under belastning. 
Kan av og til se litt antydning til blålig røyk når jeg stopper opp og lar motoren gå på tomgang. Litt regnbue på vannet ved eksosen også. Når jeg kjører ser jeg det ikke.
Olja ser fin ut, det samme gjør kjølevannet.

I og med at motoren nylig er overhalt (skiftet stempelfjærer,slipt topp,slipt ventiler og seter,nye ventiltetninger,slipt veiv, skiftet veivlager og råde lager, overhalt oljepumpe, ny turbo, skiftet alle simringer og tettninger, sjekket dyser og diesel pumpe) og det ikke blåser noe ut av oljepåfyllingshullet vil jeg jo tro og håpe at det ikke skyldes noe alt for alvorlig.

Kan det for eksempel skyldes tett veivhusventilasjon? Ser det står noe om en "crankcase ventilation breather valve" i verksted manualen.
Noen som har en idé eller har hatt lignende problem?
Veldig takknemlig for all hjelp1f60a.png

Kjettingkasse

Kjettingkasse

God kveld.
Trenger noen gode råd.

 

Kom nettopp tilbake fra en flott tur nedover Oslofjorden til Hvaler og tilbake. Effektiv kjøretid ca 20 timer med diverse omveier.
Det står en ganske nyoverhalt Ford 2704ET i båten og den gikk som en klokke hele tiden, men jeg synes den bruker mye olje. Tror kanskje ikke den har vært slik tidligere, men er ikke helt sikker da jeg kun har brukt båten på kortere turer.

Det virker som om oljeforbruket forandrer seg noe til tross for relativt jevn kjøring. Har ligget mellom 8 og 12 knop på marsjfart hver dag. Noen dager bruker den 2-3 millimeter på oljepinnen på en 3 timers økt, andre ganger det dobbelte. Det er jo uansett for mye. 
Tar jeg av oljepåfyllingslokket og kjenner med hånda blåser det ikke der hverken på tomgang eller under belastning. 
Kan av og til se litt antydning til blålig røyk når jeg stopper opp og lar motoren gå på tomgang. Litt regnbue på vannet ved eksosen også. Når jeg kjører ser jeg det ikke.
Olja ser fin ut, det samme gjør kjølevannet.

I og med at motoren nylig er overhalt (skiftet stempelfjærer,slipt topp,slipt ventiler og seter,nye ventiltetninger,slipt veiv, skiftet veivlager og råde lager, overhalt oljepumpe, skiftet alle simringer og tettninger, sjekket dyser og diesel pumpe) og det ikke blåser noe ut av oljepåfyllingshullet vil jeg jo tro og håpe at det ikke skyldes noe alt for alvorlig.

Kan det for eksempel skyldes tett veivhusventilasjon? Ser det står noe om en "crankcase ventilation breather valve" i verksted manualen.
Noen som har en idé eller har hatt lignende problem?
Veldig takknemlig for all hjelp1f60a.png



×
×
  • Create New...