Jump to content

Høyt oljeforbruk Ford 2704ET


Kjettingkasse

Recommended Posts

God kveld.
Trenger noen gode råd.

 

Kom nettopp tilbake fra en flott tur nedover Oslofjorden til Hvaler og tilbake. Effektiv kjøretid ca 20 timer med diverse omveier.
Det står en ganske nyoverhalt Ford 2704ET i båten og den gikk som en klokke hele tiden, men jeg synes den bruker mye olje. Tror kanskje ikke den har vært slik tidligere, men er ikke helt sikker da jeg kun har brukt båten på kortere turer.

Det virker som om oljeforbruket forandrer seg noe til tross for relativt jevn kjøring. Har ligget mellom 8 og 12 knop på marsjfart hver dag. Noen dager bruker den 2-3 millimeter på oljepinnen på en 3 timers økt, andre ganger det dobbelte. Det er jo uansett for mye. 
Tar jeg av oljepåfyllingslokket og kjenner med hånda blåser det ikke der hverken på tomgang eller under belastning. 
Kan av og til se litt antydning til blålig røyk når jeg stopper opp og lar motoren gå på tomgang. Litt regnbue på vannet ved eksosen også. Når jeg kjører ser jeg det ikke.
Olja ser fin ut, det samme gjør kjølevannet.

I og med at motoren nylig er overhalt (skiftet stempelfjærer,slipt topp,slipt ventiler og seter,nye ventiltetninger,slipt veiv, skiftet veivlager og råde lager, overhalt oljepumpe, ny turbo, skiftet alle simringer og tettninger, sjekket dyser og diesel pumpe) og det ikke blåser noe ut av oljepåfyllingshullet vil jeg jo tro og håpe at det ikke skyldes noe alt for alvorlig.

Kan det for eksempel skyldes tett veivhusventilasjon? Ser det står noe om en "crankcase ventilation breather valve" i verksted manualen.
Noen som har en idé eller har hatt lignende problem?
Veldig takknemlig for all hjelp1f60a.png

Redigert av NicolaiE (see edit history)
Link to post
Roger og Olina skrev 16 minutter siden:

Hei. Overhalte du denne selv? Grunnen til mitt spørsmål, er at når man bytter pakningene der svinghjulet sitter, så skal de monteres på en litt "spess" måte. Ligger det olje i bakant av motoren?

 

Mvh Roger

Hei. Nei jeg kjøpte båten etter at den var overhalt. Kan ikke se noe oljelekkasje noe sted, men det ligger et tynt lag med noe svart på noe vann som ligger i kjølen. Regner med at det er olje. Motoren virker helt tørr og fin utvendig så vidt jeg kan se. 

Link to post
Andor skrev 11 minutter siden:

helt normalt med litt oljeforbruk når stempelfjærer er skiftet, dem må sette seg og få slitt seg til litt

 

Hei Andor. Ja det har jeg blitt fortalt også, men så mye? En halv cm på peilepinnen på denne motoren er sikkert en liter med olje.

Den har nå gått ca 40 timer etter overhaling. Hvor lenge må man i tilfelle regne med før stempefjærene har fått slitt seg til?

Link to post
NicolaiE skrev 2 minutter siden:

Hei. Nei jeg kjøpte båten etter at den var overhalt. Kan ikke se noe oljelekkasje noe sted, men det ligger et tynt lag med noe svart på noe vann som ligger i kjølen. Regner med at det er olje. Motoren virker helt tørr og fin utvendig så vidt jeg kan se. 

Hmm. Ja, selve motoren kan være tørr. Om det lekker ut, så er det bak svinghjulet. Det er to halvmåner som monteres sammen og det er på ett par steder en må bruke "pakning på tube" om ikke, så blir det ikke tett. Dette står med store bokstaver i verkstedsmanualen. Har hatt det samme selv...

 

Mvh Roger

Link to post
Roger og Olina skrev 17 minutter siden:

Hmm. Ja, selve motoren kan være tørr. Om det lekker ut, så er det bak svinghjulet. Det er to halvmåner som monteres sammen og det er på ett par steder en må bruke "pakning på tube" om ikke, så blir det ikke tett. Dette står med store bokstaver i verkstedsmanualen. Har hatt det samme selv...

 

Mvh Roger

Takk Roger. Noen god måte å sjekke om det er dette som kan være tilfellet? 

Link to post

Du kan bruke speil på en slik teleskopstang. (fås kjøpt eks Bilema) Se deretter i bakkant av motoren så langt under du kommer med speilet. Ser du tegn etter olje der, så er nok dette de tettningene som ikke har blitt montert etter boka..Jo høyere vinkel på båten, jo mer vil kunne komme ut - eller når det er litt rufsete sjø. Legger ved ett bilde her. I det sporet i forkant ligger disse to halvmånene

 

Roger20170219_174751.jpg.d5af048c11a9cc45d874cad268e59419.jpg

Link to post

Har sjekket tørket opp og vasket godt i kjølen i dag og tror ikke det er en oljelekkasje. Kan ikke se noe med et speil heller.

Vel var det vannet som lå der skittent, men det var ikke ordentlig oljete. Skulle det ligge 4-5 liter olje der regner jeg med at det ville vært en skikkelig griseri. Det var det ikke.

Innmaten på oljekjøleren ble i følge forrige eier skiftet for et drøyt år siden, men den kan jo ha blitt frostsprengt. Kjørte gjennom med frostvæske fra sjøvannsinntaket før vinteren, men kanskje holdt jeg ikke på lenge nok og det likevel har blitt liggende litt sjøvann i oljekjøleren?

Vanskelig å si, men får vel skru den av og ta den med til et verksted for trykktesting. 

Link to post

Du driver ikke å overfyller olje da ?

Jeg hadde en motor hvor jeg gjorde dette ett par ganger, fyllte til max merket på peilepinnen, den forbrant opp oljen temmelig fort ned til litt under midten mellom min max merket. Etter dette fyllte jeg aldri mer olje enn til litt under midten på peilepinnen ved oljeskift.

 

 

Link to post

Vasket ned kjølen grundig i går og kjørte en 2 timers tur med noen sengevætelaken jeg litt småflaut fikk kjøpt liggende under motoren. Ikke så mye som en oljedråpe der så da lekker den i hvert fall ikke.

Et av de mest anerkjente verkstedene som driver mye med disse motorene sa på telefonen i dag at i og med at disse motorene ofte er montert med bakparten lavere enn forparten på disse båtene så var det ikke nødendigvis gunstig å fylle til maks merket på peilepinnen. Til og med et stykke under min merket kunne være riktigere. Over det for installasjonens riktige nivå ville den brenne mye olje. Ser logikken, men liker jo ikke helt å eksperimentere med nivået slik selv om de sa at motorene kunne gå ganske langt under min merket før det ble for lite

 

Et annet tips jeg jo har fått av flere  er lekkasje internt i oljekjøler og det fikk jeg også av en servicemekaniker på båtlmotorer som jeg snakket med. Litt å forske på da alyså, men overhodet ingen merkbar blow-by på stemplene som viser seg som vind ut av oljefåfyllingshullet og ingen lekkasjer altså. Det er jo gode nyheter da det meste annet vel kan gjøres med motoren i båten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...