Tor Arild
Tusen takk for ruter og beskjeder alle sammen!:)
Lundstad, vi falt for denne fordi den har bedre plass i kabinene blant annet. Det er langt mer praktisk lagringsplass i kabiner, i lasaretten og på dekk. Litt av utfordringene til Rodman er at det er et 39 fots skrog med påskrudd badeplattform. Kommer av sertifikatkrav i Europa. Ergo er hele det tomrommet i plattform ikke brukande til noe. Det er bare luft - og noen har hatt vanninntrenging. Eksempelvis må ankerkjetting eller tau gå inn i sittebenk på akterdekk i stedet for i plattform.
Som en langvarig leser av MBY så har Galeon siden oppstarten fått mer og mer anerkjennelse. Både for kvalitet på støp og "fit and finish". Den er 14 tonn og "tungbygd". Liker det. Plattform er også en integrert del av skroget, så ingen utfordringer med ankervinsj og kjetting. Den for ros for sjøegenskaper med en plantet følelse - men er ingen fartsmaskin sammenlignet med det jeg hadde. Targa hadde øko-cruise på 30 knop... Der var det 8 knop eller 30 knop der du fikk mest nautiske ut av hver liter. Det blir nytt her - ikke så effektiv.
For oss var det viktig å kunne gå inn i de fleste havner, ligge på uthavn og ha en båt som er liten nok men stor nok til å ha god bokomfort. Er ikke så bortskjemt med det etter nesten 10 år i Targa.
"Vår" båt har gått kun 125 timer fordi den var en utstillingsbåt de første årene. En kjent drivlinje med velprøvde motorer som «mitt» verksted kjenner godt (Jarlsø Motor er veldig god på VP). Ser ut som om den er ny. Nåværende eier har ikke fått brukt den så mye som han vil - og han er i motsatt ende av skalaen for meg: Hans barn er nå unge voksne og er ikke med lenger. Vi har barn på full fart inn i tenårene og trenger plassen for å få de med oss på tur. Slik vi ser det, så har selv kona brukt "mannematematikk" og proklamert at vi sparer 3 mill på nybåt og har likevel fått "ny" båt.
Det som veltet oss over til Galeon kan oppsummeres som:
- En samlet europeisk båtpresse er positive til bygge- og komponentkvalitet, samt sjøegenskaper.
- Kjente som har en 340 som er særs fornøyde
- Mer plass (i kabiner)
- En luksusfølelse som Rodman ikke greide å nå opp til.
- En litt voksen båt som er liten nok til å ligge på uthavn lenge med (vanntank og generator for topping av batterier).
- Kjente motorer
Så får vi se hvordan den arter seg når vi har fått noen måneder sammen.
Mvh
Tor Arild