Jump to content

Yamaha eller Mercury??


Lingefan

Recommended Posts

Skal ha 10 hester totakt til en liten båt på hytta.

Mercury koster 13900 + 600 for kontaktoppsett til lanterneplugg (satt ned fra 20 000).

Yamaha koster 15500 inkl lanterneplugg.

 

Vekt Yamaha/Mercury: 36kg/35kg

 

Mercury skal være sterkest, men har en ulempe (synes jeg) med å ha girene på gasshendelen.

 

Bensinforbruket er trolig ganske likt. Men så kommer spørsmålet: Hvilken støyer minst?

 

Og hvilken ville dere valgt av disse?

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg ville helt klart ha valgt Yamaha. Har en viss kjennskap til disse fra tidligere jobb, hvor de ble brukt til arbeids og dykkerbåter både inshore og offshore. Den gang var det ikke snakk om å bruke noe annet enn Yamaha! Men andre kan jo ha andre preferanser da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En annen ulempe med at gir er på håndtaket, er at man får gitt lite håndgass. Blir motoren litt sur, er det nesten umulig å få startet den hvis du ikke har peiling nok til å gi gass direkte på forgasseren. Mercury har også svakt tannhjul på aksling fra veiv, så den som har undervannshus tilsalgs til disse motorene blir fort populær :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært gjennom samme prosess tidligere i sommer. Jeg valgte Mariner

(identisk med Mercury). Dette på grunn av gearskifte på gasshendelen og likeledes størst sylindervolum på markedet. Dessuten er den ekstremt lettstartet.

Gearskift på håndtaket er utrolig behagelig, spesielt for barn - de slipper bl.a å snu seg for å geare når de skal legge til.

Jeg har hatt Yamaha tidligere, og har intet vondt å si om denne.

Når det gjelder lydnivå og forbruk, har jeg ingen formening om dette.

Link to post
Share on other sites

Har hatt begge motorene selv. Begge motorene er helt i toppklasse. Mercury har stukket av med de fleste 1.plassene i div. tester i båt-bladene opp i gjennom årene. P.g.a pris hadde jeg valgt Mercury (igjen). Giret på håndtaket trodde jeg også var en ulempe først, men etter noen turer så jeg store fordeler med denne løsningen. Nevnt: at man kan se forover hele tiden. Genialt: tilt-låsen låser motoren når du setter den i rev.....perfekt! Stort volum = sterk. Behaglig lyd-nivå, til 2-t å være, spes. rundt 5 knop.

 

Uansett vilken motor du velger.....du vil antaglig si at du valgte den rette motoren for deg. Og du vil nok ikke bli skuffet over noen av dem.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ny Yamaha vmax 9.9hk til guttungen i fjor vår. Han kjørte bort 400l bensin i fjor og snart like mye i år. Motoren har vært knall hardt kjørt (ser ikke ut som 2004, snarere 1994), men den har til nå gått helt uten feil av noe slag (har ikke tatt ut plomben). Motoren går fortsatt like pent. Han er den eneste i havna som greier å dra vannski med 9.9hk.

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Til alle dere Yamahafans !

Er dere ansatt av fabrikken eller dere med i fanatisk "Yamahaklubb"?

Det er heldigvis sjelden en ser slike bombastiske uttalelser her på Forumet. Det er ingen dokumentasjon eller begrunnelse - bare: YAMAHA ER BEST ! Selv har jeg hatt mange forskjellige motorer, men å utrope en som best er nesten en umulighet.

Jeg lurer på hvilken kompetanse dere har for å være så skråsikre?

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil om at Yamaha har gode motorer, men det har mange andre også!!! Her var det mange hallelujafolk i Yamahamenigheten :lol:

 

Selv har jeg hatt mange påhengsmotorer og har vært fornøyd med de aller fleste av dem! :yesnod: For tiden har jeg intet mindre enn 7 motorer fra 3,5 Hk til 140 Hk der 1 er Yamaha, 1 er Suzuki, 3 er Tohatsu og 2 er Mercury.

 

Jeg har i 8 år hatt nettopp en Mercury Viking (10 Hk) som jeg fikk gjort om til 15 Hk når den var ny. Gir i styrekulten/gasshåndtaket er intet mindre enn GENIALT. 3 av de andre motorene jeg har styres med styrekult/gashåndtak (ikke med ratt) og disse har ikke denne girfunksjonen og det SAVNES definitivt. Jeg skjønner overhode ikke de som klager på denne løsningen. Den er mye bedre enn å måtte snu seg/strekke seg tilbake til girhendel på siden av motoren :nonod:

 

Skrotnisse fremhever forøvrig "En annen ulempe med at gir er på håndtaket, er at man får gitt lite håndgass. Blir motoren litt sur, er det nesten umulig å få startet den hvis du ikke har peiling nok til å gi gass direkte på forgasseren" Dette mener jeg er tull fordi denne motoren har et lite ratt foran på motoren der du kan skru opp gassen/turtallet litt uavhengig av styrekulten/gassen håndtaket. Ellers har jeg aldri opplevd at Vikingmotoren min har "surnet" i de 8 år jeg har hatt den.

 

Med de nevnte priser som du får for tiden ville ikke jeg vært i tvil - Mercury Viking !

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil:  Yamaha er best. It's a better machine.  I alle motorstørrelser.  Helt unødvendig å diskutere!

Ingen ting er unødvendig å diskutere! Hva har vi Båtplassen for, - er det ikke nettopp for å diskutere? :yesnod:

 

Sjekk litt tråder tilbake både her og på andre båtplasser, så ser du at også Yamaha-motorer kan medføre problemer. Tror dette blir mye smak og behag...

 

Men Yamaha lager i alle fall svært gode orgel, DET skal de ha... :wink:

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt begge de to kandidatene nå i flere år.

 

Først: Begge to har vært meget driftsikre i de årene vi har hatt dem. Lett å starte og å bruke. Begge har vært i bruk sommer som vinter. Mange er skeptisk til Mercuryens gass/girsystem, men det har nå i alle fall fungert på vår motor, og det har ikke vært problemer med at motoren har surnet med påfølgende startvansker. Jeg synes likevel dette girsystemet er noe mer slarkete enn Yamahaens mer tradisjonelle system.

 

Ytelsene skal jeg ikke uttale meg så sterkt om, siden de to motorene står på vidt forskjellige båter. Men i tester jeg har lest, var Yamahaen raskest.

 

Lyd/støy: også her er det vanskelig å ta en objektiv vurdering, da lydnivå og lydbilde er to forskjellige ting. Men i mine ører har i alle fall Yamahaen definitivt PENEST gange.

 

Konklusjon: Begge er gode motorer, men Yamaha trekker det lengste strået og hadde vært mitt valg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Synes valget er rimelig enkelt: Hvis du ikke synes at Merc' gearsystem er genialt - velg Yamaha. Selv ville jeg definitivt valgt Merc. Har hatt Mariner i mange år (identisk med merc) og mener kvaliteten må være like god som Yamaha.

 

Uansett tror jeg nok at vi her diskuterer epler og epler: Kvaliteten er så god på utenbordsmotorer - at jeg neppe tror man ville finne store variasjoner hvis man hadde hatt feilstatistikker slik NAF har på biler.

 

Når det gjelder bruktpris - ligger yamaha hakket foran de andre - akkurat slik Toyota ligger hakket foran misubishi og nissan - uten at jeg innbiller meg at kvaliteten er bedre..

 

Velg det du er mest komfortabel med.

Link to post
Share on other sites

Ytelsene skal jeg ikke uttale meg så sterkt om, siden de to motorene står på vidt forskjellige båter. Men i tester jeg har lest, var Yamahaen raskest.

I test jeg har lest var Mercuryen raskest (selvsagt på samme båt).

 

Når begge motorene er i 15 Hk utgave (dette er meget enkelt å fikse på Mercury Viking og krever ikke deler - det er det vel på Yamaha også) gir Yamaha 11 kW og Mercury 11,2 kW. Dette henger nok sammen med litt større slagvolum på Mercury.

Link to post
Share on other sites

Bare for å heve nivået på diskusjonen her sier jeg;

 

MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY

 

Fordi svart er penere enn blått og fordi MERCURY MERCURY er lagt i USA USA USA. The homeland of big engiens

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...