Jump to content

Yamaha eller Mercury??


Lingefan

Recommended Posts

Litt rart at suzuki annonserer at de er markedsleder.

<{POST_SNAPBACK}>

Markedsføringsjuks og kun en følge av at de har hatt gode bundling-avtaler med båtprodusenter, omtrent som det forhatte Microsnot på PC-markedet.

 

Yamaha har som sagt vært Norges mest solgte siden 1975 og det kommer nok til å fortsette. Kvalitet selger best, uansett. Så enkelt er det!!

 

 

Bare for å heve nivået på diskusjonen her sier jeg;

 

MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY

 

Fordi svart er penere enn blått og fordi MERCURY MERCURY er lagt i USA USA USA. The homeland of big engiens

<{POST_SNAPBACK}>

Charlie Romeo Alfa Papa. Bravo Uniform Lima Lima Sierra Hotel India Tango. :yesnod:

 

Ferdig med det!!

 

-- på tross av at W. har et meget nært forhold til og lang historikk i the Pacific North West og heller ville ha vært der enn her ... Hadde jeg vært der, ville jeg fortsatt heller hatt Yamaha enn forhistorisk svart Harley-teknikk. :lol:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kvalitet selger best, uansett.  Så enkelt er det!!

Der er jeg lettere uenig med Dem, Worse.

 

For det er ubestridelig et faktum at feks div VW og Audi-produkter kommer høyt på statistikkene over bilsalg, og iflg mange undersøkelser er disse svært beheftet med barnesykdommer, gjengangerfeil og annet snusk.

 

Som den overpatriotiske kjøpergruppen glemmer hver gang de skal bytte bil.

 

Kun som et eksempel på at av og til er merkevarebygging mer salgbart enn kvalitet. Og der har nok Yamaha også lyktes bra, ser vi på innleggene.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

I test jeg har lest var Mercuryen raskest (selvsagt på samme båt).

<{POST_SNAPBACK}>

Siste test jeg har lest av 9.9/15hk , ViMenn Båt nr 4(?)/2005 , er det Yamaha og Tohatsu som er raskest.

Kan ikke huske å ha sett tester der Mercuryen kommer ut på topp.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Der er jeg lettere uenig med Dem, Worse.

 

For det er ubestridelig et faktum at feks div VW og Audi-produkter kommer høyt på statistikkene over bilsalg, og iflg mange undersøkelser er disse svært beheftet med barnesykdommer, gjengangerfeil og annet snusk.

 

Som den overpatriotiske kjøpergruppen glemmer hver gang de skal bytte bil.

 

La meg bare gjøre det helt klart: Yamaha har IKKE ... gjentar: IKKE! laget noen bil siden den legendariske Toyota 2000 GT. Du kan se den i James Bond-filmen "You Only Live Twice" om du vil.

 

Så sammenlikningen din er ikke bare på jordet, men på feil jorde. Og dessuten, hadde Yamaha laget en bil i dag, så hadde den vært like feilfri som påhengerne. Så enkelt er det!! :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Så sammenlikningen din er ikke bare på jordet, men på feil jorde. Og dessuten, hadde Yamaha laget en bil i dag, så hadde den vært like feilfri som påhengerne. Så enkelt er det!! 

Med siste melding kan vi bare konkludere at Yamaha er å blir den beste motoren. Punktum. :cheers:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

La meg bare gjøre det helt klart:  Yamaha har IKKE ... gjentar: IKKE!  laget noen bil siden den legendariske Toyota 2000 GT.  Du kan se den i James Bond-filmen "You Only Live Twice" om du vil. 

<{POST_SNAPBACK}>

Du glemte konseptbilen OX-99 , som kom rundt 92. Desverre laget i kun 3 eksemplarer....

Bilde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

La meg bare gjøre det helt klart:  Yamaha har IKKE ... gjentar: IKKE!  laget noen bil siden den legendariske Toyota 2000 GT.  Du kan se den i James Bond-filmen "You Only Live Twice" om du vil. 

 

Så sammenlikningen din er ikke bare på jordet, men på feil jorde.  Og dessuten, hadde Yamaha laget en bil i dag, så hadde den vært like feilfri som påhengerne.  Så enkelt er det!! :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Da blir det spennende å se, for det er yamaha som har laget den ultrakopakte/moderne v8 motoren som nå sitter "topputgaven" av Volvo XC90!

 

Eller så får jeg vel føye meg til Yamaha siden jeg også. Synes faktisk at min 115hk 87 modell har penere gange enn en del nyere "amerikanske" motorer i samme båthavn (les optimax).

Link to post
Share on other sites

Slike "hvilken-er-best"-diskusjoner blir som vanlig mer preget av "religion" enn av saklighet :smiley:

 

Som jeg har fremhevet før i slike sammenhenger, så tror jeg at det er vanskelig å utpeke noen sikker "vinner" på dette markedet. Min erfaring, som riktignok er basert på god gammel 2-takter-teknikk og fritidsbruk, tilsier at dersom eier/bruker setter seg litt inn i hvordan motoren virker og "vil ha det", samt følger den opp med et visst minimum av årlig høstservice, så vil de fleste motortypene oppføre seg skikkelig i lange tider. Jeg har ingen grunn til å ikke ha samme oppfatningen om både nyere 2-taktere og 4-taktere.

 

Jeg har nå en 18 år gammel Mariner 6Hk og en 14 år gammel Mariner 60Hk. Begge disse oppfører seg helt eksemplarisk og har for meg vært meget driftssikre og gode motorer, som jeg ikke ville nøle med å anbefale overfor eventuelle nye eiere. Ingen av motorene har spesielt mange gangtimer, men det tror jeg har mindre betydning, da det er de færreste fritidsbrukere som klarer å "slite ut" en utenbordsmotor hvis den får vedlikeholdet sitt.

 

PS. Jeg har aldri hatt Yamaha-motor, og har da heldigvis heller ingen erfaring med "Yamaha-syndromet" med vanninntrengning i motoren pga. dårlig simmerring rundt drivakslingen. :wink:

 

Ha en god ettersommer, og ikke glem "høststellet"!

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siste test jeg har lest av 9.9/15hk , ViMenn Båt nr 4(?)/2005 , er det Yamaha og Tohatsu som er raskest. 

Kan ikke huske å ha sett tester der Mercuryen kommer ut på topp.

<{POST_SNAPBACK}>

Når jeg kommer hjem fra jobb i dag skal jeg rote gjennom båtbladhylla :yesnod: Om jeg ikke husker veldig feil ble det også gjort et poeng i nettopp denne testen av at noen få av motorfabrikantene leverte forskjellige propeller på hhv 9,9/10 hesterutgavene av motorene kontra 15 Hk utgavene. Dette medfører forskjellige prestasjoner mht akselerasjon og toppfart avhengig av om testteamet velger 9,9/10 eller 15 hestere. Dette gjelder ikke minst sett i sammenheng med hvilke testbåter som velges.

 

Ellers har jeg merket meg noe annet som er i tråd med det du rapporterer fra test i ViMenn nr4-05 Ivar: Tohatsu er veldig ofte høyt oppe på resultatlistene når det gjelder motorkraft, topphastighet etc.

 

Ellers kan det nesten se ut som Lingefan :eek: er skremt bort av at denne tråden skar litt "ut til siden" :wink:

Link to post
Share on other sites

En annen ulempe med at gir er på håndtaket, er at man får gitt lite håndgass. Blir motoren litt sur, er det nesten umulig å få startet den hvis du ikke har peiling nok til å gi gass direkte på forgasseren. Mercury har også svakt tannhjul på aksling fra veiv, så den som har undervannshus tilsalgs til disse motorene blir fort populær :)

<{POST_SNAPBACK}>

Mercury har en skruknapp der man kan justere gassen utenom gasshåndtaket. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Slike "hvilken-er-best"-diskusjoner blir som vanlig mer preget av "religion" enn av saklighet  :smiley:

 

Jeg har nå en 18 år gammel Mariner 6Hk og en 14 år gammel Mariner 60Hk.

 

PS. Jeg har aldri hatt Yamaha-motor, og har da heldigvis heller ingen erfaring med "Yamaha-syndromet" med vanninntrengning i motoren pga. dårlig simmerring rundt drivakslingen.  :wink:

 

<{POST_SNAPBACK}>

Kan da opplyse deg om at 6-hesteren er en Yamaha. Og hadde 60-hesteren din vært etpar år eldre så hadde den også vært en yamaha. (Antar det er den 3-sylindrete 60-hesteren du har?) :wink:

 

Enig i at dette minner om religion, og jeg bekjenner meg da til yamaha-trosretningen. :smiley:

Men innrømmer at Yamaha har da sine feil de også, som sagt ingen motor er helt feilfri.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kan da opplyse deg om at 6-hesteren er en Yamaha. Og hadde 60-hesteren din vært etpar år eldre så hadde den også vært en yamaha. (Antar det er den 3-sylindrete 60-hesteren du har?)  :wink:

Au-da.... så har altså Yamaha sneket seg inn under dekselet her også... - får nok passe litt ekstra godt på den da :lol:

Joda, 60-hesteren er 3-sylindret - og dermed "renraset" :wink:

Link to post
Share on other sites

Og hadde 60-hesteren din vært etpar år eldre så hadde den også vært en yamaha. (Antar det er den 3-sylindrete 60-hesteren du har?)  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel ikke helt riktig? Yamaha har produsert motorblokker for Mercury/Mariner i en del år - bl.a. var min Mariner 4T 75 hk samme blokk som Yamaha 80 hk 4T. Men resten av motoren er ikke den samme.

 

Forøvrig har det vært en hel del skjær i sjøen i dette samarbeidet for å si det mildt, og om jeg husker rett fra det jeg leste i USA for en tid tilbake så skal samarbeidet avsluttes,

 

Yamaha lager forøvrig V8 motoren Volvo har i sin XC 90 -så det kan ikke være skit alt de lager

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt Johnsen(25), Yamaha(115), Mercury (4), Honda(50), Yamaha (8) og Yamaha(9.9 :rolleyes: ).

 

At det ble så mange Yamaha var tilfeldigheter.

 

Den motoren av alle jeg hadde mest problemer med var Yamaha (115), 1989 mod tror jeg - solgt i 1997. Var allerede inn under garanti pga at den stanset når man gikk ned på tomgang. Falsk-luft-effekt. Verkstedet skiftet alle pakninger og reed-ventilene. Det eneste som hjalp var å demontere hele leamikken annet hvert år og sette det sammen igjen.

 

Det andre var korrodert ledning til gods. Har lenge letet etter den.

 

Tror det var noen flere saker....

Link to post
Share on other sites

Har hatt Johnsen(25), Yamaha(115), Mercury (4), Honda(50), Yamaha (8) og Yamaha(9.9 :rolleyes: ).

 

At det ble så mange Yamaha var tilfeldigheter.

 

Den motoren av alle jeg hadde mest problemer med var Yamaha (115), 1989 mod tror jeg - solgt i 1997. Var allerede inn under garanti pga at den stanset når man gikk ned på tomgang. Falsk-luft-effekt. Verkstedet skiftet alle pakninger og reed-ventilene. Det eneste som hjalp var å demontere hele leamikken annet hvert år og sette det sammen igjen.

 

Det andre var korrodert ledning til gods. Har lenge letet etter den.

 

Tror det var noen flere saker....

<{POST_SNAPBACK}>

MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY MERCURY
Link to post
Share on other sites

QUOTE(ivar @ 10.08.05 09:52)

Og hadde 60-hesteren din vært etpar år eldre så hadde den også vært en yamaha. (Antar det er den 3-sylindrete 60-hesteren du har?) 

Det er vel ikke helt riktig? Yamaha har produsert motorblokker for Mercury/Mariner i en del år - bl.a. var min Mariner 4T 75 hk samme blokk som Yamaha 80 hk 4T. Men resten av motoren er ikke den samme.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Her var det snakk om 2-taktere, 2syl 60 Mariner = stort sett samme motoren som Yamaha 55.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode synspunkter og bare artig at det ble litt diskusjon ut av dette også :wink:

 

Siden det er min mor som skal kjøpe og betale motoren til denne "Selco 13 select" på 70kg som jeg pusser opp for henne har hun naturligvis aller siste ordet i denne saken. Og hun vil ha Yamaha. Så det blir nok det, gutter :sailing:

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...