Jump to content

Honda 25 hk stopper under fart

Virrevirrevapp

Recommended Posts

Vår 25 hk Honda stopper innimellom når vi er ute og kjører. Den kan som regel startes igjen umiddelbart, men ikke alltid.  I dag måtte vi hentes på havet da den ikke ville starte gjen. På slep inn mot land startet den igjen og gikk da helt inn, ca 20 min, uten problemer. 

Motoren stopper som om vi skulle skrudd av tenningen, og starter som regel umiddelbart igjen, dvs etter at starteren har gått i ca 2 sek, så vi har utelukket bensintrøbbel da dette som regel medfører noe fusking eller uren gange før den stopper. Vi har koblet bort dødmannsbryteren, sikret fulladet batteri, tatt fra hverandre, sjekket for irr og satt sammen alle kontaktene vi kommer til på motoren. Den har ok og stabil lading, normal kjøling og oljenivå over minimum. Er tom for ideer uten å bytte deler. Er det noen som har erfaringer som dere kan dele?

Hvor lang tid må det gå før motoren starter som normalt igjen?

Konsekvent?

Du antyder jo med å utelukke bensin at det er noe i bensintilførselen og da er det jo "kun" tenning eller motorkontroll/overvåking som gjenstår som problem.

Har du holdt øye med lamper / feil-indikatorer når dette skjer?

Hvilke turtall skjer dette under, og er det noe forskjell da?

Tenningsmodulen er elektronisk koster ganske sikkert noen kroner, men antagelig  enkel å bytte. ECU / tenningsmodulen mottar nok info fra noen følere. Kan det være vakkel i noen av disse følerne, f.eks oljetrykk? Det er jo en av/på føler slik at du kan kortslutte eller koble fra..

Ville sett om var noen andre med samme tenningsmodul i nærheten og forklart situasjonen..  Kan kanskje være samme tenningsmodul på andre tresylindrede fra Honda, f.eks 30, 40 og 50 hk.

Coil er kanskje identisk i flere modeller. 

Har erfart at verkstedet hos importøren yter kort tanke/diagnose-hjelp over telefon, riktignok har jeg ikke prøvd det midt i den hete sesongen...

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Hei. Takk for tips og råd. Tok av registeret og rengjorde kamføleren. Det viste seg at det hadde dannet seg rust innvendig i kamhjulet og på pulsgiverne som sitter på blokka. Har rengjort dette og etterpå har motoren gått uten problemer. Vet ikke sikkert at dette var det egentlige problemet, men relativt sannsynlig. Har fått tak i noen deler fra en havarert motor, så hvis det oppstår på nytt har jeg tenningsmodul og litt annet jeg kan kastebytte.

Synes også det virker sannsynlig at du traff blink.

Samme problemet som med ABS-sensorer (bremsesystem) på biler. Når det ruster er det ikke lenger særlig magnetisk og hindrer detektering av pulser.

Tenningen er jo elektronisk styrt, ihvertfall på nyere modeller, men jeg synes det er rart at det ikke er lagt inn en nødmodus med nær nøytral tenning hvis informasjonen som ECU mottar fra følerne ikke er god.

Hvilken årsmodell var dette?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
  • 4 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...