Virrevirrevapp Startet 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2018 Vår 25 hk Honda stopper innimellom når vi er ute og kjører. Den kan som regel startes igjen umiddelbart, men ikke alltid. I dag måtte vi hentes på havet da den ikke ville starte gjen. På slep inn mot land startet den igjen og gikk da helt inn, ca 20 min, uten problemer. Motoren stopper som om vi skulle skrudd av tenningen, og starter som regel umiddelbart igjen, dvs etter at starteren har gått i ca 2 sek, så vi har utelukket bensintrøbbel da dette som regel medfører noe fusking eller uren gange før den stopper. Vi har koblet bort dødmannsbryteren, sikret fulladet batteri, tatt fra hverandre, sjekket for irr og satt sammen alle kontaktene vi kommer til på motoren. Den har ok og stabil lading, normal kjøling og oljenivå over minimum. Er tom for ideer uten å bytte deler. Er det noen som har erfaringer som dere kan dele? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 (redigert) Hvor lang tid må det gå før motoren starter som normalt igjen? Konsekvent? Du antyder jo med å utelukke bensin at det er noe i bensintilførselen og da er det jo "kun" tenning eller motorkontroll/overvåking som gjenstår som problem. Har du holdt øye med lamper / feil-indikatorer når dette skjer? Hvilke turtall skjer dette under, og er det noe forskjell da? Tenningsmodulen er elektronisk koster ganske sikkert noen kroner, men antagelig enkel å bytte. ECU / tenningsmodulen mottar nok info fra noen følere. Kan det være vakkel i noen av disse følerne, f.eks oljetrykk? Det er jo en av/på føler slik at du kan kortslutte eller koble fra.. Ville sett om var noen andre med samme tenningsmodul i nærheten og forklart situasjonen.. Kan kanskje være samme tenningsmodul på andre tresylindrede fra Honda, f.eks 30, 40 og 50 hk. Coil er kanskje identisk i flere modeller. Har erfart at verkstedet hos importøren yter kort tanke/diagnose-hjelp over telefon, riktignok har jeg ikke prøvd det midt i den hete sesongen... Redigert 12.Juli.2018 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Har du kjent på varmen på motorblokken? Bllir den "glødende" varm så er nok impelleren gåen eller noe er tilstoppet i kjølekanalene. Mulig at motorkontrollen da reagerer på varmen? Sitér dette innlegget Link to post
Virrevirrevapp Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Hei. Takk for tips og råd. Tok av registeret og rengjorde kamføleren. Det viste seg at det hadde dannet seg rust innvendig i kamhjulet og på pulsgiverne som sitter på blokka. Har rengjort dette og etterpå har motoren gått uten problemer. Vet ikke sikkert at dette var det egentlige problemet, men relativt sannsynlig. Har fått tak i noen deler fra en havarert motor, så hvis det oppstår på nytt har jeg tenningsmodul og litt annet jeg kan kastebytte. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 (redigert) Synes også det virker sannsynlig at du traff blink. Samme problemet som med ABS-sensorer (bremsesystem) på biler. Når det ruster er det ikke lenger særlig magnetisk og hindrer detektering av pulser. Tenningen er jo elektronisk styrt, ihvertfall på nyere modeller, men jeg synes det er rart at det ikke er lagt inn en nødmodus med nær nøytral tenning hvis informasjonen som ECU mottar fra følerne ikke er god. Hvilken årsmodell var dette? Redigert 13.Juli.2018 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sea4me Svart 9.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 En oppdatering på denne hadde vært supert. Var det kamføler som skapte problemet. Jeg har akkurat samme problem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.