.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Det enkleste er å bare bytte til en tilsvarende propell med 1" mindre stigning. Jeg ville startet der. Det vil hjelpe på akselerasjonen. Jeg hadde en Hansvik 485 skjærgårdsjeep med 60hk Merc i sin tid. Relativt smal og styreposisjon helt bak. Den la seg godt på rumpa når man skulle opp i plan, men det var sjelden noe problem. Var man 2 stk så satt man begge helt bak, men motoren hadde nok kraft til å få båten lett i plan. Var vi flere, ble gjerne vekten jevnere fordelt i båten og motoren klarte fortsatt å dytte båten i plan. Å gå ned 1" i pitch kompenserer litt for manglende motorkraft i planingsfasen, men erstatter ikke mer motorkraft når det gjelder toppfart. Men siden du allerede er litt lavt på toppturtall, vil du ikke ofre noe særlig på toppfart ved å gå ned på stigning heller.