Jump to content

Edit History

PerUlv

PerUlv

Feilplassert ord.

Jeg har en av de største utenbordsmotorene man får fatt i, en ny Suzuki DF350. Jeg ser at tester og brukere snakker om servostyring eller PowerAssist som det heter i denne versjonen. 

Min motor har duoprop motroterende propeller og trekker derfor ikke til noen side, det er helt genialt! Dvs at det er like tungt å dreie begge veier. Motoren min er i innkjøringsfasen, så jeg har ingen erfaring med styring i full fart, men når jeg kommer opp i for eksempel 3000rpm kjenner jeg at unnamanøvre (som jeg tester for å bli kjent med båten) er tyngre og relativt trege.

Jeg tenker meg at en viss treghet i styring er en slags sikkerhet for meg, for en rask 90graders sving i full fart er jo uansett å utfordre fysikken mtp at båten veier 2 tonn og har relativt liten våt flate. Dvs at etter min mening vil en båt med servostyring kreve (enda) mer kunnskaper, forsiktighet og selvinnsikt av fører. 

Ved finmanøvrering ville det vært nyttig til tider, men jeg svinger oftest mest ved 0rpm uansett, da dette gir maks uttelling dersom du for eksempel skal snu "på femøringen".

Hva mener dere? Fordeler og ulemper med servo?

PerUlv

PerUlv

Jeg har en av de største utenbordsmotorene man får fatt i, en ny Suzuki DF350. Jeg ser at tester og brukere snakker om servostyring eller PowerAssist som det heter i denne versjonen. 

Min motor har duoprop motroterende propeller og trekker derfor ikke til noen side, det er helt genialt! Dvs at det er like tungt å dreie begge veier. Motoren min er i innkjøringsfasen, så jeg har ingen erfaring med styring i full fart, men når jeg kommer opp i for eksempel 3000rpm kjenner jeg at unnamanøvre (som jeg tester for å bli kjent med båten) er tyngre og relativt trege.

Jeg tenker meg at en viss treghet i styring er en slags sikkerhet for meg, for en rask 90graders sving i full fart er jo uansett båt å utfordre fysikken mtp at båten veier 2 tonn og har relativt liten våt flate. Dvs at etter min mening vil en båt med servostyring kreve (enda) mer kunnskaper, forsiktighet og selvinnsikt av fører. 

Ved finmanøvrering ville det vært nyttig til tider, men jeg svinger oftest mest ved 0rpm uansett, da dette gir maks uttelling i dersom du for eksempel skal snu "på femøringen".

PerUlv

PerUlv

Jeg tenker meg at en viss treghet i styring er en slags sikkerhet for meg, for en rask 90graders sving i full fart er jo uansett båt å utfordre fysikken mtp at båten veier 2 tonn og har relativt liten våt flate. Dvs at etter min mening vil en båt med servostyring kreve mer kunnskaper, forsiktighet og selvinnsikt av fører. 

Ved finmanøvrering ville det vært nyttig til tider, men jeg svinger oftest mest ved 0rpm uansett, da dette gir maks uttelling i dersom du for eksempel skal snu "på femøringen".

PerUlv

PerUlv

Jeg tenker meg at en viss treghet i styring er en slags sikkerhet for meg, for en rask 90graders sving i full fart er jo uansett båt å utfordre fysikken mtp at båten veier 2 tonn og har relativt liten våt flate. Dvs at etter min mening vil en båt med servostyring kreve mer kunnskaper og selvinnsikt av fører. 

PerUlv

PerUlv

Jeg har en av de største utenbordsmotorene man får fatt i, en flett ny Suzuki DF350. Jeg ser at tester og brukere snakker om servostyring eller PowerAssist som det heter i denne versjonen. 

Min motor har duoprop motroterende propeller og trekker derfor ikke til noen side, det er helt genialt! Dvs at det er like tungt å dreie begge veier. Motoren min er i innkjøringsfasen, så jeg har ingen erfaring med styring i full fart, men når jeg kommer opp i for eksempel 3000rpm kjenner jeg jo at unnamanøvre (som jeg tester) er tyngre og relativt trege.

Jeg tenker meg at en viss treghet i styring er en slags sikkerhet for meg, for en rask 90graders sving i full fart er jo uansett båt å utfordre fysikken mtp at båten veier 2 tonn og har relativt liten våt flate. Dvs at etter min mening vil en båt med servostyring kreve mer kunnskaper og selvinnsikt av fører. 

PerUlv

PerUlv

Jeg har en av de største utenbordsmotorene man får fatt i, en flett ny Suzuki DF350. Jeg ser at tester og brukere snakker om servostyring eller PowerAssist som det heter i denne versjonen. 

Min motor har duoprop motroterende propeller og trekker derfor ikke til noen side, det er helt genialt! Dvs at det er like tungt å dreie begge veier.

Jeg tenker meg jo at dette er en slags sikkerhet for meg, for en rask 90graders sving i full fart er jo uansett båt å utfordre fysikken mtp at båten veier 2 tonn og har relativt liten våt flate. Dvs at etter min mening vil en båt med servostyring kreve mer kunnskaper og selvinnsikt av fører. 

• Create New...