quantumduck
1 hour ago, PerUlv said:Takk for svar! Ja, det koster 30'. Mye penger, men det er behovet jeg sliter litt med. Det er klart man skal kunne manøvrere unna en hindring i full fart, men det må skje uten å utsette seg selv og passasjerer for fare. Poenget er jo å justere fart og planlegge ruten riktig slik at man ikke kommer ut for en farlig situasjon. Store, raske rattutslag i 50knop uten å justere farten først bør nok unngås.
Det er vel du som styrer, også med servostyring, og bestemmer utslaget? Du er redd for "panikkstyring" tror jeg. Med servo har du kontrollen og kan svinge så mye eller lite du ønsker i situasjonen. Uten kan du ikke det, og det kan vel tenkes at det kan dukke opp unnamanøversituasjoner der du ikke får manøvrert skarpt og raskt nok uten servo, uavhengig av egen reaksjon. Det er bra du allerede er igang med å øve på unnamanøver
Uansett må farten avpasses til forholdene, og servoen er ikke der for at du skal kunne kutte inn på sikkerhetsmarginene, men jeg ville ansett det som en ekstra sikkerhet og ikke ekstra risiko, å ha det.
Nå skal det sies at båten din er i en ganske annen kategori enn min, men på landeveien har jeg noen ganger opplevd fordele av å ha en relativt lettstyrt MC med gode bremser, fremfor en tung HD-snekke på nærmere et halvt tonn. En R-sykkel har f.eks. ekstreme bremser så man skal kunne vente i det lengste med å bremse inn før sving, på bane. Så får man da velge om man vil mene det er risikofylt å kjøre en ekstrem sykkel på landeveien eller om det gir ekstra sikkerhet å ha ekstremt gode kjøreegenskaper og bremser i vanlig trafikk. For meg er det siste ganske opplagt riktig svar ...