Jump to content

Behov for "servo styring" på store utenbordsmotorer?

PerUlv

Recommended Posts

Jeg har en av de største utenbordsmotorene man får fatt i, en ny Suzuki DF350. Jeg ser at tester og brukere snakker om servostyring eller PowerAssist som det heter i denne versjonen. 

Min motor har duoprop motroterende propeller og trekker derfor ikke til noen side, det er helt genialt! Dvs at det er like tungt å dreie begge veier. Motoren min er i innkjøringsfasen, så jeg har ingen erfaring med styring i full fart, men når jeg kommer opp i for eksempel 3000rpm kjenner jeg at unnamanøvre (som jeg tester for å bli kjent med båten) er tyngre og relativt trege.

Jeg tenker meg at en viss treghet i styring er en slags sikkerhet for meg, for en rask 90graders sving i full fart er jo uansett å utfordre fysikken mtp at båten veier 2 tonn og har relativt liten våt flate. Dvs at etter min mening vil en båt med servostyring kreve (enda) mer kunnskaper, forsiktighet og selvinnsikt av fører. 

Ved finmanøvrering ville det vært nyttig til tider, men jeg svinger oftest mest ved 0rpm uansett, da dette gir maks uttelling dersom du for eksempel skal snu "på femøringen".

Hva mener dere? Fordeler og ulemper med servo?

Redigert av PerUlv
Feilplassert ord. (see edit history)

Vet ikke om mitt innlegg her vil hjelpe deg noe ...

Jeg har halparten av deg i båt og har "Powersteering", styremekanismen er en del av motoren. Jeg synes at dette systemet er genialt da jeg har fjærlett styring uavhengig av hastighet og vekt. Mener jeg kan stille tyngden på rattet selv via menysystemet. Systemet har også autotrim, hvordan dette fungerer har jeg ikke rukket å teste.

Store motorer bør ha powersteering :-)

Ulempen er vel at det koster "noe" ...

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Takk for svar! Ja, det koster 30'. Mye penger, men det er behovet jeg sliter litt med. Det er klart man skal kunne manøvrere unna en hindring i full fart, men det må skje uten å utsette seg selv og passasjerer for fare. Poenget er jo å justere fart og planlegge ruten riktig slik at man ikke kommer ut for en farlig situasjon. Store, raske rattutslag i 50knop uten å justere farten først bør nok unngås.

1 hour ago, PerUlv said:

Takk for svar! Ja, det koster 30'. Mye penger, men det er behovet jeg sliter litt med. Det er klart man skal kunne manøvrere unna en hindring i full fart, men det må skje uten å utsette seg selv og passasjerer for fare. Poenget er jo å justere fart og planlegge ruten riktig slik at man ikke kommer ut for en farlig situasjon. Store, raske rattutslag i 50knop uten å justere farten først bør nok unngås.

Det er vel du som styrer, også med servostyring, og bestemmer utslaget? Du er redd for "panikkstyring" tror jeg. Med servo har du kontrollen og kan svinge så mye eller lite du ønsker i situasjonen. Uten kan du ikke det, og det kan vel tenkes at det kan dukke opp unnamanøversituasjoner der du ikke får manøvrert skarpt og raskt nok uten servo, uavhengig av egen reaksjon. Det er bra du allerede er igang med å øve på unnamanøver

Uansett må farten avpasses til forholdene, og servoen er ikke der for at du skal kunne kutte inn på sikkerhetsmarginene, men jeg ville ansett det som en ekstra sikkerhet og ikke ekstra risiko, å ha det. 

Nå skal det sies at båten din er i en ganske annen kategori enn min, men på landeveien har jeg noen ganger opplevd fordele av å ha en relativt lettstyrt MC med gode bremser, fremfor en tung HD-snekke på nærmere et halvt tonn. En R-sykkel har f.eks. ekstreme bremser så man skal kunne vente i det lengste med å bremse inn før sving, på bane. Så får man da velge om man vil mene det er risikofylt å kjøre en ekstrem sykkel på landeveien eller om det gir ekstra sikkerhet å ha ekstremt gode kjøreegenskaper og bremser i vanlig trafikk. For meg er det siste ganske opplagt riktig svar ...

Redigert av quantumduck (see edit history)

Egentlig er jeg ikke redd for egen panikkstyring, mer utilsiktede effekter av uheldige omstendigheter.

Jeg er også bekymret for at et mer komplisert styringssystem kan feile og være vanskelig å få en quick fix på.

Sammenligningen din er ganske god. Jeg ville i parantes bemerket ikke kjøpt en R sykkel (men heller en BMW GSA), men båten min er nok nærmere R enn snekke. 

Foreløpig er det enstemmig for servo her... egentlig ikke uventet :smiley:

Redigert av PerUlv (see edit history)

Hei,

vi har samme motor på vår Ibiza 811. Vår båt ble bestilt med servo (powerassist), men grunnet en feilkobling fra leverandør fungerte ikke denne de første dagene vi hadde båten. Jeg har derfor fått et inntrykk av hvordan det er å kjøre denne motoren med og uten.....og det er virkelig natt og dag. Min følelse var at båten var veldig tungvint å manøvrere på både høy og lav fart uten servo. Med erfaring gitt det greit, men for eksempel min bedre halvdel turte ikke ta over styringen da hun følte mangel på kontroll for unnamanøvere osv. Det var blant annet vanskelig å bruke en hånd på gass og ratt samtidig da det krevde to hender for å styre i noe særlig grad. Med fungerende servo ble båten en helt annen. Rett og slett mer kjørbar. Jeg vil basert på min erfaring sterkt anbefale servo på denne motoren. Ja det er mye penger, men det gjør at du kan nyte det du allerede har brukt i området en million kr på i mye større grad. Så en god investering i det store å hele. 

Vil og bemerke i forhold til tema brå manøvrere at servostyringen opererer såvidt det er meg bekjent med samme utveksling som uten. Du får altså ikke full sving med mindre bevegelse. En viss motstand vil det jo og selvfølgelig være så alt føles veldig stabilt og komfortabelt. Dette tror jeg og er justerbart for verkstedet når de installerer systemet. 

Redigert av MarkusP (see edit history)

Egentlig synes jeg ikke DF350 er så vesentlig mye tyngre enn DF150 på styringen. Men jeg var forberedt på at den skulle være en god del tyngre. Jeg lurer på om de motroterende propellene har noe å si. Det har også noe å si hvilken styring som er montert i utgangspunktet, det er noe variasjon her og jeg har nok vært heldig. 

Uansett, jeg tviler meg i retning av å bestille hydraulisk Power Assist, dels for at andre i familien skal være komfortable med å håndtere båten, dels fordi jeg kommer til å angre bittert om noe skjer og det kunne vært unngått med Power Assist, som følge av råd herfra.:smiley:

Redigert av PerUlv
Presisering (see edit history)

I vårt tilfelle ble båten opprinnelig bestilt uten power assist. Men når det nærmet seg levering ringte forhandler å fortalte at han hadde begynt å få tilbakemeldinger om tung styring pga duoprop på denne motoren. Ettersom han ikke var klar over dette når han solgt oss båten fikk vi power assist til det han sa var kostpris, 20 000kr. Vil foreslå at du hører med forhandleren din om ikke de kan være behjelpelige med en redusert pris på dette. Du har jo tross alt brukt en del penger på båt og forhandler ønsker jo tilfredse kunder som returnerer ved neste anledning. 

Jeg bestilte min DF350ATXX uten powerassist, i høy fart er det mer behagelig med tung styring, det er jo rimelig små utslag på styringen som skal til for kursendring, men til tider i lavere hastigheter skal det litt mer kraft til for å styre båten, powerassist hadde nok vært å foretrekke.

en annen sak jeg lurer på er om styringen er stabil i høy fart, tenker at slik jeg har det nå så går båten snorbeint selv om jeg ikke holder i rattet, vil powerassist gjøre båten mer vinglete?

Det virker som at det er en generell misforståelse om at power assist gjør båten extremt lett på rattet. Dette ikke tilfellet på min båt i alle fall. Båten føles stabil og godt balansert i forhold til letthet/motstand. Jeg har ikke merket noe vridning om jeg slipper rattet i noen hastigheter. Så null problem med stabilitet i høye hastigheter. I vår båt er det dette systemet som er installert: http://www.seastarsolutions.com/products/hydraulic-new/power-steering-new/spa/

Merk at produsent sier at systemet typisk benyttes på twin og trippel installasjoner. Det ville jo ikke vært ideelt hvis resultatet ble økt ustabilitet ved høyere hastigheter. 

Uansett, fra min erfaring anser jeg en av de største fordelene med systemet når det skal kjøres aktivt i litt sjø. Da er det behagelig og tryggere å kunne ha en hånd på gass og en på ratt uten at dette gir begrenset manøvreringsmulighet med rattet. 

• 5 uker senere...

Det ble powerassist. Jeg har kun kjørt den i 3-4 timer etter byttet, men du verden for en forskjell. Plutselig ble styringen en lek. Ikke det at jeg slet med det før, men det tar lengre tid når det er tungt, alt går tregere, bortsett fra båten... Forskjellen er definitivt størst på finmanøvrering. Forskjellen er rett og slett så stor at jeg (kanskje egentlig) ikke lenger trenger baugpropellen (men for all del, den er jo kjekk å ha;)). 

I høy fart er forskjellen mindre enn man skulle tro, båten føles like trygg og fin. PowerAssist er den beste investeringen jeg har gjort etter at jeg bestemte meg for DF350.

Redigert av PerUlv (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...