Jump to content

båthenger og hjul - kan en gå opp i størrelse?

ko-stens

Recommended Posts

Skal ut på langtur med jolla på henger om et par dager. Imidlertid er det nok ubalanse i et av hjulene, så det vibrerer ganske noe når en kjører, særlig mellom 60 og 70. Grubler derfor på å kjøpe nye hjul, rett og slett. Det er for øvrig en Tredal 14-1500.

Ser at Biltema har hjul i størrelse 4,8x12". I vognkortet står det at min skal ha 5x10", og det er det som sitter på nå. Det er ganske stor plass til hjul under skjermene, så det går nok fysisk an, og tyngden oppå vil neppe gjøre at de vil ta oppi skjermene i selv de verste humpene, vil jeg tro. Totalvekt på hengeren er 510 kg. Egenvekt er 110 kg. Tipper at den totale vekten på ekvipasjen kan bli under 250 kg med alt og litt til, båt, motor, bensin og litt til inkludert. Tror jeg kommer til å legge i en sandsekk i snuta på turen for å få litt mer vekt på kula.

Legger ved et bilde. Hjulet er ikke så langt unna skjermen foran, men i humper vil det jo gå litt bakover og oppover pga demperen. Ser i hvert fall slik ut. Evt går det vel an å flytte opp skjermen litt i forkant for å få litt mer avstand.

Vet ikke hvordan Biltema-hjulene er, men de er vel runde og rette i utgangspunktet, vil jeg tro. Boltsirkel på de er 4x100. Antar det er det samme på min?

Er det lovlig å bytte til større hjul? Ellers, dekkene er jo strøkne, så nye felger kunne jo vært en idè, men får en tak i bare det noe sted sånn i farta da? Skal av gårde om to dager, så det haster litt. MÅ jo ikke gjøre noe, men det hadde vært greit å slippe vibreringen.

20180710_103755.jpg

Dekkene ser bra ut, men det kan jo hende de ikke er helt runde lenger. Hengeren er en 2011-modell som jeg kjøpte brukt for litt siden. Kan jo hende det har skjedd noe underveis på de sju åren. Får ta den inn i garasjen og jekke opp og snurre på hjulene og se om det er kast sideveis eller i høyden!

om ikke nulltoleranse så er iallefall ikke slingringsmonnet i % av rulleomkrets spesielt stort.    Jeg finner at maks tillatt avvik fra vognkort er +-5%

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ok, takker for svar. Da får jeg se hva jeg gjør. Nye hjul i samme størrelse høres ut som det beste. Får ta en ringerunde og høre hvem som kan ha slik på lager. Får først ta en tur ut og snurre litt hjul og se hva som kan være galt. 

Da sitter det splitter nye dekk på hengeren! :-)

Tok hengeren inn i garasjen og heiste den opp og snurret hjulene. Begge dekkene så mer eller mindre nye ut på utsiden, og mønsteret var veldig bra, men det ene var tydelig urunt. Det andre var bedre, men ikke veldig bra det heller, så her var det bare å bytte. Det ene dekket var produsert i 2009, mens det andre i 2011. Spørs om det ene er byttet en gang. Muligens felg også, for den ene er finere enn den andre, som begynner å bli ganske stygg (den som ses på bildet over). Det begynte også å bli sprekkdannelser nedi mønsteret på begge dekkene, så det var på tide med bytte uansett.

Dimensjonen ble 145/80 R10. Erstatter visst 5.00x10. Men f... så dyrt! 1 500,- måtte jeg betale. Menmen, nå får en håpe alt er på stell! Det eneste som gjenstår nå er å få bedre kontakt til det ene kjørelyset. Det slår seg av og på. Er nok bare pæra som er litt løs. Lite kakk på lykteglasset, og det slår seg på.

Morsomt å kjøpe eldre, brukte båthengere. Det er jo alltid et eller annet å koste på for å få den bra. Til slutt er den like dyr som en ny en... At en aldri lærer... :worry:

Uansett, nå blir turen over fjellet mye tryggere, og vi er klare til fisketur! :fishing:

Redigert av ko-stens (see edit history)

Liten rapport...

Turen gikk veldig bra. :-) Ikke snev av vibrasjon, og hengeren er en drøm å kjøre med. Spiralfjører på båthenger må da være en god idè? Selv over de verste humpene på dårlig vei (spesielt over Tonsåsen i Etnedal/Nord-Aurdal) var det null hopping. Den fløt jevnt over alt. La igjen et par gummistøvler oppi båten. Ikke engang de hadde flyttet på seg på de seks timene det tok hjem. Ikke verst med tanke på så lite vekt. Tipper den lå på ca 220 kg totalt.  

Tipper det blir Tredal neste gang jeg skal ha båthenger også.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...