Jump to content

Kjøp av første båt, trenger tips og veiledning. Har sett på Mastercraft 240SC

H4mmerhead

Recommended Posts

Hei,

Som tittel sier skal jeg kjøpe min første båt i løpet av denne eller neste uke, og håpte å få noen tips ang hva jeg burde se etter og evt spør selger om. Jeg har kikket litt på denne, og vært i kontakt med selger.

https://www.finn.no/122842979

Jeg liker størrelsen, utseendet og at det er innenbords motor å prisen. Det jeg er litt skeptisk til er at det er import båt og henger, hengeren kan ikke registreres i Norge og det er en eldre båt.

Noen som har noen formeninger om hva jeg evt burde spør om, undersøke og ellers tenke på før jeg går til innkjøp av min første båt?

Mvh

Kim.

Heisann. 

Har du vært og kikka og prøvekjørt? 

Jeg er alltid skeptisk til annonser uten bilde av interiør og motor. Er som regel en grunn til at det er utelatt. 

Ellers er det alltid greit og spørre om vedlikehold og hvilke feil og mangler båten har. 

Noe er alltid feil eller defekt i en båt. Sier selger noe annet ville jeg blitt skeptisk?

Kanskje du kjenner en som kan båt, som kan være med å kikke? Ofte lurt å ha med en som ikke er "forelska" I båten. 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Lars Martin skrev for 17 timer siden:

Heisann. 

Har du vært og kikka og prøvekjørt? 

Jeg er alltid skeptisk til annonser uten bilde av interiør og motor. Er som regel en grunn til at det er utelatt. 

Ellers er det alltid greit og spørre om vedlikehold og hvilke feil og mangler båten har. 

Noe er alltid feil eller defekt i en båt. Sier selger noe annet ville jeg blitt skeptisk?

Kanskje du kjenner en som kan båt, som kan være med å kikke? Ofte lurt å ha med en som ikke er "forelska" I båten. 

Hei, nei har ikke det, båten står ganske langt unna og kjenner heller ingen i området som kunne sett på den for meg. Ja jeg spurte selger etter flere bilder av interiør og motor, så sa han bare at bilder ligger ute på finn.

Kjenner nok heller ingen som er gode med båt, og jeg har null peiling selv :rolleyes:

boble65 skrev for 15 timer siden:

10/15liter i timen med v8bensin? ? Må være på tomgang:giggle:

Det er ikke veldig realistisk altså? :confused:

H4mmerhead skrev 1 time siden:

Det er ikke veldig realistisk altså? :confused:

V8 forgasser motor på 280hk og 10-15 liter per time er ikke særlig realistisk nei. 80 liters tank er også svært lite. 

Jeg personlig ville latt følelsene ligge og sett meg om etter en annen båt. Spesielt ettersom selger åpenbart ikke vil dele bilder av motor rom. 

Antar det er drev på denne, hvordan er status på det eksempelvis? 

Hva med en skjærgårdsjeep og utenbords motor? 

10-15 liter i timen stemmer nok om en regner en dag totalt og putrer mye rundt på 1000 omin.  og et og anna pådrag i kortere strekk. Slik en typisk gjør. Men i masjfart går det  en 35 liter i timen. Alt etter hvor fort du kjører da sjølvsagt. Du kan regne 1.5 liter nm.

Motoren er en ford indmar dvs en ford 351W. vel og bra, steikje fin gange i de motorene der, mye roligere enn Chevrolet sine. Men det står jo ikkje et ord om hva slags drev dette har. Har den i det heile tatt drev eller er det fast aksling. Ingen info om det tekniske i det heile tatt der. Kun bilde av sjølve båten og hvor ettertraktet det skal være. 

Ellers vil eg generelt sei det er svært dumt å kjøpe gammelt slikt om en ikkje har det minste peiling på å diagnostisere og skru sjøl. Det vil ikkje gå mange dagene/ukene før du vil plagest med så altfor mange spørsmål om smått og stort og vil famle rundt i blinde. For noe kvalifisert hjelp fra noe båtverksted med dette vil du garantert aldri få. De vil ikkje ta i det engang og vil komme med standardsvaret at nei her må du nok kjøpe nytt. Det er er desverre et etablert faktum og om noen sier noe annet så skrøner de. Skal man ha slikt så MÅ en skru sjøl, eller ha en god venn som en kan stole på ordner ut. Ikkje det at noe alvorlig nødvendigvis går i stykker men det er desse småtinga som velter lasset. 

Redigert av Knurrbart (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...