Whiskey Startet 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2018 Nå blir det snart hytte eller bobil istedet... Neida.. Men frostvæsken, I alle fall 4 liter av den ligger under motor. 1 natt med ferie fikk vi til før alarmen på motoren for ferskvannsnivå gikk. Kom oss hjem igjen for egen maskin uten att det gikk varmt, men det er i alle fakta lekkasje et sted. Men jeg kan ikke se/kjenne noe sted det lekker, kan jeg legge gråpapir eller noe under motor, eller har noen noe forslag? Det må lekke ganske bra med tanke på hvor mye som ligger i bånn, det var tørt før vi dro ut. Er det noen som har hatt lignende på Yanmar 6LP Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
index Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Legg aviser eller noe annet under for å se hvor det drypper. Det skyldes ofte vannpumpen.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MR Swe Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 hadde liknade problem på VP motoren. En gummipakkning mellom vannpumpen og termostaten måtte skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Motorene er notorisk for å ta topper/toppakninger men du kan jo håpe på pumpe.. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Sprekk i eksosmanifold er også ett tips. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Mix skrev 2 minutter siden: Sprekk i eksosmanifold er også ett tips. Vil ikke det gi sjøvann snarere enn kjølevæske i dørken? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Nei, den er ferskvannskjølt. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Ja er ferskvannskjølt manifold, kjente rundt den med tørkepapir, men helt tørt, og varmeveksler var tørr, men selvfølgelig, manifolden er varm, så kan sikkert ha fordampet. Byttet oljen i forgårs og den var sort og klar, så ikke noe som har kommet inn der. Jeg får suge ut det som er og legge noe papir under og se om jeg blir noe klokere... Tenkte på å ta vannpumpa da jeg tok regreim i våres, men gjorde det ikke ? og mekanikerne rundt Oslo svarer ikke engang på tlf Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
mawilu Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Hvis rett sims akkurat er byttet ville jeg startet letingen etter lekkasje i front av motoren,det ene kjæledyret må du ha demontert under byttet Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Jeg har en 6lpa stp,og har to ganger sett noen dråper kjøleveske under motoren. Ble begge gangene lokalisert lekkasje på en liten slange som ligger nede undr/foran luftfilteret. Slangeklemmer i begge ender av denne.Disse synes ikke til vanlig,og blir lett slurvet med ettertrekking av klemmer. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Hva med vv bereder, hvis den har sløyfe. Eller defroster. Sjekk også slangeklemmer. Pga iskald vinter hadde stussene hos meg krympet og jeg måtterstramme og etterfylle kjøleveske. Vi har ofte en tendens til å tenke det værste, men så er det noen ganger bagateller Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
KARILLA Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Det er ikke så enkelt at det er lokket på kjøleren som ikke er riktig på plass. Da vil det lekke kun når motor er varm og det går kjølevæske tilbake til ekspansjontank. Har opplevd det på bil, men blir tilsvarende på båt. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
hanto1 Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Tørk opp og etterfyll. Legg aviser, gulvpapp e.l. under motoren. Så er det ut å prøve. Er det toppakning vil det flomme over i plast ekspansjonstanken. Er det lekkasje på motoren vil du se det på papiret under. Andre alternativer er det egentlig ikke. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Sjekk pakning på kjølerøret som går på tvers foran registerreim. Det må av for å bytte reim og kan være vrien å få tett etter skifte av reim. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 hanto1 skrev 49 minutter siden: Tørk opp og etterfyll. Legg aviser, gulvpapp e.l. under motoren. Så er det ut å prøve. Er det toppakning vil det flomme over i plast ekspansjonstanken. Er det lekkasje på motoren vil du se det på papiret under. Andre alternativer er det egentlig ikke. Alternativt kan det være tette kjølekanaler eller tett varmeveksler, da kan motoren "koke" og det flommer over i ekspansjonskaret. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Fant ut hvor det lekker ut i alle fall... Det ser ut som det var det røret jeg hadde av for å bytte regreim, i flensen der, lekker når motoren får gått litt. Men hva skal jeg bruke for å få det tett? Har trukket til så mye jeg tør, så ikke ut til å være noe tetningsmiddel eller pakning der fra før, men det må tydeligvis til nå ... Lage en ut av gummi da eller Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Whiskey Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Jo visst f$&n lå det en pakning godt under motoren... Satte den på røret.. så får vi se om det hjalp. Nå selger jeg verktøysettet mitt. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Worry II Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Whiskey skrev 19 minutter siden: Nå selger jeg verktøysettet mitt. Godt du fant den, men neste service setter du bort, Whiskey. Du gjør oss med samme maskin til nærvevrak Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Var det en firkantet metallpakning? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 (redigert) Ja. Grunnen til att jeg tok service selv var jo pris-overslaget på 55000... Men det hjalp jo ikke med pakningen heller da, er nok noe som må kastes etter bruk, men håper det var eneste lekkasjen. Tenkte å lage en ny en av gummi fra Biltema feks https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motordeler/oljepluggspakninger/pakningsmateriale-2000017981 , er det en god idé? Får jo ikke tak i Yanmar-pakning på dagen... Og det er ferie Redigert 13.Juli.2018 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
offpist Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Jeg ville prøvd med pakningsement, kombinert med den gamle pakningen. Rengjør godt oggi en tid til å herde før du fyller på ny veske. https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/Kjolesystem/vannpumper/pakningssilikon-hoytemperatur-2000036107 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 (redigert) Godt du fant lekkasjen! Enig med siste taler. (Hvis det tar lang tid å få tak i org pakning.) (Jeg hadde lagt på slik silikon også på egenlaget pakning evt ) Så kan du få tak i pakningen til å bytte den i en liten ekstra service i vinter (med verktøyskrinet du ikke selger ) Jeg pleier å rengjøre med aceton før jeg smører på pakningssilikonen. Den har holdt tett alle steder unntatt da jeg forsøkte å bruke den til å tette mellom manifold og turbo i et forsøk. (For mye trykk fra eksosen) Redigert 13.Juli.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Whiskey Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Jeg hører på dere jeg... Gir den til i ettermiddag før jeg heller på mer vann (har ikke råd til mer frostvæske nå, må uansett tømme alt for å få rett blanding) så får vi se om vi møtes utpå! Er båtvær Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
TideRace Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Mulig jeg husker feil, men mener jeg byttet disse pakningene da jeg skiftet reg.reima på min motor. Kjøpte hos Vestfold Elektrodiesel og tror de kostet langt under 100-lappen. Er på vannet nå, men kan sjekke om jeg har delenummer, osv, når jeg er landfast igjen søndag kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 (redigert) Takk ? men har delelista, står der, 119773-49140, er nok en idé å bytte den hver gang, for det ser ut til å ha dryppet en stund hos meg, altså før min tid som "mekaniker". Har tettet med pakningssilikon nå, vil på tur med en gang. Hører med V.E på mandag Redigert 14.Juli.2018 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.