Jump to content

Frostvæsken ligger under motoren. Yanmar 6lp, Sluttet ferien her? Hvordan feilsøke?

Whiskey

Recommended Posts

Nå blir det snart hytte eller bobil istedet...

Neida..

Men frostvæsken, I alle fall 4 liter av den ligger under motor. 1 natt med ferie fikk vi til før alarmen på motoren for ferskvannsnivå gikk. Kom oss hjem igjen for egen maskin uten att det gikk varmt, men det er i alle fakta lekkasje et sted.

Men jeg kan ikke se/kjenne noe sted det lekker, kan jeg legge gråpapir eller noe under motor, eller har noen noe forslag? Det må lekke ganske bra med tanke på hvor mye som ligger i bånn, det var tørt før vi dro ut.

Er det noen som har hatt lignende på Yanmar 6LP

IMG_20180711_140031_311.jpg.1abf65b668b8bb45a7c8558917b7c2ad.jpg

Baltic-pappa

Ja er ferskvannskjølt manifold, kjente rundt den med tørkepapir, men helt tørt, og varmeveksler var tørr, men selvfølgelig, manifolden er varm, så kan sikkert ha fordampet. Byttet oljen i forgårs og den var sort og klar, så ikke noe som har kommet inn der. Jeg får suge ut det som er og legge noe papir under og se om jeg blir noe klokere... Tenkte på å ta vannpumpa da jeg tok regreim i våres, men gjorde det ikke ? og mekanikerne rundt Oslo svarer ikke engang på tlf

Baltic-pappa

hanto1 skrev 49 minutter siden:

Tørk opp og etterfyll. Legg aviser, gulvpapp  e.l. under motoren.  Så er det ut å prøve. Er det toppakning vil det flomme over i plast ekspansjonstanken. Er det lekkasje på motoren vil du se det på papiret under. Andre alternativer er det egentlig ikke.

Alternativt kan det være tette kjølekanaler eller tett varmeveksler, da kan motoren "koke" og det flommer over i ekspansjonskaret.

Fant ut hvor det lekker ut i alle fall...

IMG_20180713_214750017.jpg.c4e5d6083802b9c6b9af26147c46ba08.jpg

Det ser ut som det var det røret jeg hadde av for å bytte regreim, i flensen der, lekker når motoren får gått litt. Men hva skal jeg bruke for å få det tett? Har trukket til så mye jeg tør, så ikke ut til å være noe tetningsmiddel eller pakning der fra før, men det må tydeligvis til nå ... Lage en ut av gummi da eller

Baltic-pappa

Ja. Grunnen til att jeg tok service selv var jo pris-overslaget på 55000... Men det hjalp jo ikke med pakningen heller da, er nok noe som må kastes etter bruk, men håper det var eneste lekkasjen.

Tenkte å lage en ny en av gummi fra Biltema feks https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motordeler/oljepluggspakninger/pakningsmateriale-2000017981 , er det en god idé? Får jo ikke tak i Yanmar-pakning på dagen... Og det er ferie

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Godt du fant lekkasjen!

Enig med siste taler. (Hvis det tar lang tid å få tak i org pakning.)

(Jeg hadde lagt på slik silikon også på egenlaget pakning evt )

Så kan du få tak i pakningen til å bytte den i en liten ekstra service i vinter (med verktøyskrinet du ikke selger :giggle: )

Jeg pleier å rengjøre med aceton før jeg smører på pakningssilikonen. Den har holdt tett alle steder unntatt da jeg forsøkte å bruke den til å tette mellom manifold og turbo i et forsøk. (For mye trykk fra eksosen)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...