Jump to content

Frostvæsken ligger under motoren. Yanmar 6lp, Sluttet ferien her? Hvordan feilsøke?

Whiskey

Recommended Posts

Whiskey skrev for 1 time siden:

Ble tett som ei potte nå, prøvde utpå med litt fart også, selvgjort er velgjort ,????

Det må være en god følelse. Er gøy når en kan løse ting selv.

Fant selv litt saltvann i kjølen etter sist tur, men har ikke fått sjekket det nærmere. Må få gjort det over helga. Aner ikke hvor det kan komme fra, men er forhåpentligvis enkelt å fikse.

Joda kom oss ned til Borgen uten alarm for lavt kjølevæskenivå, selv om vi planet halve veien for å presse motoren litt. ?...

Men fortsatt noe problem med at motoren ikke vil gå mellom 2300 og 3200 rpm ca.

Merkelig egentlig, over 3200 er den fin og under 2300 er den fin. Gir jeg gass på 2300 rpm, skjer det ingenting, før den plutselig våkner og spretter opp i 3200.

Slakker jeg på farten i 3200, ramler den ned til 2300.

Lurer på om det er turboen som henger eller noe? Med min (begrensede) forståelse for dieselmotorer, burde "governoren" (hva den hete på norsk?) i injeksjonspumpa regulere opp eller ned drivstoffmengden til dysene, så om jeg ga gass tilsvarende 2500 rpm, skulle den fikse at jeg fikk 2500 rpm fra motoren?

Og nei, det er ikke turtelleren bare, det er liksom ikke mulig å gå mellom 9 knop og 15 eller hva det nå er.

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Du kan oversette governor med regulator. Er ikke turboen din med, vil du vel kunne oppleve akkurat det du opplever. Regulatoren ligger og har et godt liv på de pumpene jeg kjenner. Det er lenge siden jeg puslet med den slags. Jeg har gått ut på dato der også. De pleier å oppføre seg pent. Og de pleier å holde lenge. Turboer på lystbåtmotorer har det nok ikke så greit bestandig. Spesielt ikke om vinteren når oljefilmen takker for seg og fuktigheten kommer krypende inn. En av grunnene til at jeg sleit fælt for å unngå turbomotor i Hulda. Tror jeg ville tittet litt på den, via luftinntaket. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...