Jump to content

Hva bruker man for å lime hekkplaten på en gummibåt?

tetra

Recommended Posts

Denne gummiprofilen som er mellom hekkplaten og pontongen har sluppet taket i treverket. Hva bruker man for å lime det? Dette er en "typisk" pvc båt (Seawave) og jeg har limt pontongene og åregaflene med Polymarine PVC Adhesive, og det ser ut til å fungere bra, men kan man bruke samme lim mellom profilen og treverk? Hva er forresten "gummien" i profilen laget i?

Hadde en gammel Zodiac det skjedde med for mange år siden, så det har rent mye vann i bekken og sikkert skjedd like mye på limsiden, siden den gang. Da spurte jeg produsenten og endte opp med et lim fra de som skulle påføres på en bestemt måte, husker at det skulle gjøres i to omganger. Ingen enkel jobb. Det var et kontaktlim som løset opp gummien i flensen slik at den revnet når jeg skulle ha dette på plass, men det holdt så lenge jeg hadde den. I dag finnes det sikkert andre som har gjort dette enklere, med andre produkter og med greit resultat.

noen tips her:

essensen:

Sitat

NOTES:
A/. PVC Adhesive does not stick to wood.
B/. Hypalon Adhesive will stick to wood.
C/. PVC Adhesive will stick to Hypalon Adhesive

http://www.polymarine.com/advice/zodiac-dinghy-transom-repair/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

14 hours ago, ivar said:

A/. PVC Adhesive does not stick to wood.
B/. Hypalon Adhesive will stick to wood.
C/. PVC Adhesive will stick to Hypalon Adhesive

Ja, så den. Så jeg må altså kjøpe både en (noenlunde dyr) boks med hypalon lim og en tilvarende med pvc lim? 

Er det ikke noen andre bra alternativer? (Med ett lim f.eks.)

Og hva pleier "gummi"-profilen mellom treverk og pontong å være laget av? Ettersom jeg brukte pvc-lim mellom den og duken på pontongen, kan jeg anta at det er pvc også?

• 3 år senere...

Vekker denne tråden til live, da noen hadde kasta en gammel Zodiac utafor rekkeverket ned mot elva der jeg bor, og jeg klarer ikke å la sånt gå fra meg :rolleyes: (også har jeg drømt om å eie en oransj Zodiac siden jeg var omtrent tå år gammel)

Uansett, akterspeilet i kryssfiner og mye annet er løst, ser ut til å være en PVC-båt fra 1985.

Har selvfølgelig lest igjennom denne: https://www.polymarine.com/advice/zodiac-dinghy-transom-repair/

Og har handlet inn Polymarine to-komponent PVC-lim. 

Men har ikke fått tak på Polymarine enkomponent Hypalonlimet som skal brukes som grunning av treverket i akterspeilet for å kunne lime det med PVC-limet til PVC-duk.

Har noen noe forslag til hvor jeg kan skaffe egnet lim/grunning til akterspeilet?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...