jotto Startet 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2018 Noen som har prøvd noe slikt? https://www.chasing-innovation.com/buy/gladius/gladius-advanced-pro Det hadde vært et morsomt leketøy å ha med i båten. Nyttig? Kanskje :) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Med kabel ned på 100 meter ser jeg for meg mange tapte droner... Selv proffe ROV operatører greide og kjøre fast ROV nettopp pga kabel.. og de ROV/dronene var langt mer avansert... Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Og var ikke akkurat gratis heller.. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Elefun i Norge har akkurat tatt den inn: https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=41053 Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Har registrert denne og et par andre undervannsdroner og må si jeg kjenner jeg blir interesert. Men, etter å ha drevet med stort sett alt innen RC som kan fly de siste 35 årene har jeg lært meg til å vente til ting er ferdig utviklet og helst revidert et par ganger før man kjøper noe relativt kostbart. Husker med skrekk og gru tilbake på både starten av de forskjellige grenene av hobbyen. RC helikoptere med ustabile motorer og mekanisk gyro og AM sendere på 80-tallet. Ducted fan modeller med 15 ccm glowmotor på 4,8 hk og starten på turbinmodellene med manuell luftstart og simpel motorstyring (ble endel branner for å si det forsiktig). Var tidlig ute med droner også. Bygget ett kryss med kontroller og børsteløs motorer. Man var heldig om man greide å holde saken i lufta i mer enn 5 sek av ganger. Derifra har det vært en rivend utvikling hvor selv bestemor kan fly drona, eller den kan fly seg selv både hjem og unngå hindringer på veien. Jetmotorene har blitt like enkle å håndtere som å fyre opp en moderne påhenger. Bare vri om nøkkelen. Så godt som hundre prosent stabil. Når har jo teknologien kommet langt på mange områder som også ROV/ undervannsdroner kan dra seg nytte av, men som sagt lar jeg andre prøve først. Umiddelbart tenker jeg etter å ha dykket noen år at man har et mye større lysbehov og dermed virker 3S 6000 mAh noen knapt til både manøvrering og lys. Har en følelse at UV dronene bør bli litt større og tyngre med kraftigere thrustere, flere kameraer og sensorer og med skikkelig belysning 2x 20- 50w LED og tilhørende ebatterikapasitet. DJI er de som er blitt verdensledende på droner. Kunne godt tenkt meg en 2. eller 3. Generasjon fra DJI når (om) de kommer på banen. Billig blir det helt sikker ikke. Kommer nok til å skaffe meg noe slikt om en generasjon eller to. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Furu Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Heller ikke prøvd den, men venter på att norske blu eye sin drone skal komme ut på markedet i slutten av året, billig blir det nok ikke https://www.blueye.no/ Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Gozzi Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 SG marine Leangbukta har kjøpt inn denne. Når jeg snakket med dem vedr denne så var de så langt imponert over bilde og stabilitet. Du kan jo ta en prat med dem. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Gozzi skrev for 14 timer siden: SG marine Leangbukta har kjøpt inn denne. Når jeg snakket med dem vedr denne så var de så langt imponert over bilde og stabilitet. Du kan jo ta en prat med dem. Takk for tips! Skal høre med dem. Sitér dette innlegget Link to post
Gremlitz Svart 2.September.2018 Link til dette innlegget Svart 2.September.2018 (redigert) Hei!! Har nylig kjøpt meg en slik, og er strålende fornøyd! Ser ikke at det trengs å vente med å kjøpe. Manøvrering er enkelt, stabilt og lett. Kamerakvalitet er suveren. Ingen problemer med kabel heller. Den er flytende og holder seg oppe. Man må såklart være litt forsiktig med å surre seg rundt store steiner og slikt. Angående lys, er det MER en nok. Jeg bruker bare 10% av styrken. Spørr om det er noe dere lurer på ? Redigert 2.September.2018 av Gremlitz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 2.September.2018 Link til dette innlegget Svart 2.September.2018 Jeg trenger en slik med en roterende børste på. Sitér dette innlegget Link to post
Gremlitz Svart 2.September.2018 Link til dette innlegget Svart 2.September.2018 Skal du skrubbe båten? ? Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 2.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2018 Gremlitz skrev for 4 timer siden: Hei!! Har nylig kjøpt meg en slik, og er strålende fornøyd! Ser ikke at det trengs å vente med å kjøpe. Manøvrering er enkelt, stabilt og lett. Kamerakvalitet er suveren. Ingen problemer med kabel heller. Den er flytende og holder seg oppe. Man må såklart være litt forsiktig med å surre seg rundt store steiner og slikt. Angående lys, er det MER en nok. Jeg bruker bare 10% av styrken. Spørr om det er noe dere lurer på ? Artig! Jeg har fulgt en del med på Facebook-brukergruppene. Jeg skulle gjerne ha sett en live, men jeg ser at vi bor på forskjellig kant av landet :) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.September.2018 Link til dette innlegget Svart 2.September.2018 Kommer nokk som alt annet til 1/2 pris hos Elefun så snart generasjon 2 kommer. Men har en lyst på er det jo bare å kjøpe, siste modellflymotoren jeg kjøpte kostet jo atskillig mer. Sitér dette innlegget Link to post
Gremlitz Svart 3.September.2018 Link til dette innlegget Svart 3.September.2018 Kan legge ut noen bilder og videoer etterhvert her ? Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 3.September.2018 Link til dette innlegget Svart 3.September.2018 31 minutes ago, Gremlitz said: Kan legge ut noen bilder og videoer etterhvert her ? Det må du gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 3.September.2018 Link til dette innlegget Svart 3.September.2018 Jeg følger med ... Trenger en slik greie for å inspisere innfestning til bryggene vår, regner med at de kan brukes til det? Har ca. 300m flytebrygge som kreves årlig inspeksjon. Å leie dykkere til svimlende timepriser så vil en slik greie svare seg. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
jotto Svart 3.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2018 John_Kr skrev 1 time siden: Jeg følger med ... Trenger en slik greie for å inspisere innfestning til bryggene vår, regner med at de kan brukes til det? Har ca. 300m flytebrygge som kreves årlig inspeksjon. Å leie dykkere til svimlende timepriser så vil en slik greie svare seg. SG Marine i Asker bruker den til inspeksjon av skrog og propell for kunder. Det fungerer visst bra. Det er jo bra kvalitet og oppløsning på kameraet. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Nå er det vel snart et år siden denne tråden, så bare lurer: Noen erfaringer ved lengre tids bruk i sjøvann? Er det ok utstyr ned til 10-15 meter, eller og greit til 70-80? Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 29.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Jeg kjøpte Gladius Mini i våres. Jeg har ikke hatt noe problemer så langt, og den er laget for å brukes i sjøvann. Jeg har dykket ned til 90 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Et par bilder drona har tatt? Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
PolarLi Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 (redigert) Har en Gladius Mini som jeg kjøpte i påsketider, og den har fungert strålende så langt. Når det gjelder dybde rating, så skal den uoffesiellt klare noe over 100 meter. Men garanti gjelder selvfølgelig bare til 100. Ulempen på dypt vann er selvfølgelig at det er mørkt, og selv om det forsåvidt er mer enn nok lys, så er lysene plassert litt nært kamera, så det er lett å få egenblending hvis det mye partikler i vannet. Men det problemet er egentlig ikke unikt denne dronen, og vil påvirke alle slike små droner. En annen ting du skal være obs på når du går over 80 meter, er at du bare har 100 meter kabel tilgjengelig. Men det er mulig å kjøpe 200 meter, så det er nok en fordel hvis du skal ha litt større rekkevidde. Redigert 29.August.2019 av PolarLi La inn et screenshot fra moringsinspeksjon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 30.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Furu skrev for 22 timer siden: Et par bilder drona har tatt? På 10 meters dyp i Bunnefjorden utenfor Oslo: Og på 40 meters dyp utenfor Husbergøya: Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 En fin film her av Dangar Marine. Ser bra ut ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.