Jump to content

Shetland med 42fot motorbåt via Utsira til Lerwick.


Bonden i båten

Recommended Posts

Er det noen som har noe erfaringer å dele i denne forbindelse. Regner med et tidsforbruk på 8t.

F.eks. værstasjoner i Nordsjøen. Prøver å få mest mulig utav yr.no. Andre vær rapporter? Værskifte i forhold til meldinger?

Noe vi absolutt bør ta ombord? Behov for henvendelse for å få plass i Lerwick?

All info er av interesse.

 

Link to post

Jeg bruker windy.com, fastseas og weather 4d. Også for værruting der man legger inn max vind/bølger forfra og bakfra 

 

må betale abonnment. Koster noen hundrelapper i året. 

 

Windy.com har vind og bølgevarsel. Anbefaler å legge litt på vindvarslene, eller se på vindkast styrkene, ikke bare vinden. 

 

Yr.no melder for de fleste norske platformer 

og denne er bra https://www.yr.no/hav_og_kyst/kart_over_fiskebankene/

 

Jeghar hatt NW420 noen år. Vi lå som regel i 20 knop over Skagerak. Du må regne med krappere og større sjø over Nordsjøen. Alle varsler er signifikat bølgehøyde. Dvs snittet av høyeste 25%. 2 meter signifikant betyr at største bølgene blir 4 meter. Da kan man fort ha brytende sjø i Nordsjøen. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

For en del år siden var det en artikkel i et båtblad om noen karer som krysset over med to Mob båter fra Ålesundstraktene.

Fant ikke artikkelen igjen.

Husker bare de slet med å overføre bunkers fra løse kanner til tank.

Pga sjøgang ble det en del søl ombord.

Akkurat det med fart og krapp sjø var og nevnt flere ganger.

Kanskje noen andre her som klarer å finne den saken igjen?

Link to post

 

Er det noen ferdige løsninger vedr overføring av bunkers fra kanner til fast tank? Pumpeløsning?

Har 1200l bunkers på tank og skal av den grunn være godt innenfor men forstår været skifter ofte så det kan jo ta noen timer ekstra. Men en reduserer også forbruket med lavere hastighet. Digital måler oppgir 100 l/h ved 25knop. 

Link to post

Interessant.  Jeg har også tenkt tanken på en slik tur med båten min (Trawler og 7kn).  Om jeg noen gang får somlet meg til det er en annen sak :giggle:. Forbruket er rett over 1 liter på mila (i 7kn). Tankene rommer 1200 liter så rekkevidde er ikke noe problem. Men det ville jo tatt litt tid...

Båten din har også mer enn nok rekkevidden til denne turen om du planlegger litt og kjører økonomisk på en god værmelding.  

 

Reserve bør minst være 20% av kapasiteten og helst mer.  I 25 knop oppgir du 100 liter i timen som blir 4 liter på mila. Dette i seg selv gir deg en rekkevidde på 250 nautiske mil om man regner med at du har 1000 brukbare liter ombord (200l i reserve). 

Tar vi @Bitteliten sin høyeste måling og runder av til 25 kn/ 120 l/t så er man på 4,8 l/nm og 208 nm rekkevidde (på 1000 l) som kanskje er mer realistisk med tung båt og litt vær/ vind / strøm (IPS 600).  

 

På en slik tur bør man ha godt med reserver, og jeg tenker at  reserver i form av kanner i de mengdene blir noe klin og ugunstig å etterfylle ute på smale dollbord om det er litt sjø.  En purpose-made tank og pumpesystem fungerer sikkert bedre, men er dyrt, tar plass og er egentlig unødvendig.  

 

Men, hvorfor haste over hele strekningen? Skal man over der med motorbåt så bør det uansett være på en rimelig god og stabil værmelding.  

 

Om man hadde tuslet avgårde fra f.eks Haugesund (litt over 200 nm) en kveld i vindstille vær i 7 knop og anslagsvis 1,5 liter på mila og brukt natta hadde man spart mye fuel. Det er både flott og avslappende å være på havet nattestid i rolig vær.  

 

Så, utpå morgenkvisten når man har tilbakelagt 1/3 av strekningen (70 nm) og 1/3 av fuelforbruket tar man en vurdering utifra det siste man har fått med seg av værmeldinger på VHF/ Radio/ Nett. Enten kjører man på videre i 25 kn eller snur og drar tilbake på under 3 timer.  

 

Man har da i løpet av natta spart over 200 liter fuel på de 70 første nautiske milene som man kan putte på reservekontoen i tillegg til de 200l  av kapasiteten man egentlig ikke skal regne med.  

Er værmeldingen virkelig god så er det jo bare å tusle videre i 7 knop en stund til og slappe av mens autopiloten gjør jobben ?  Båten din har mer enn god nok rekkevidde om du ikke kjører maks uøkonomisk hele streket.  

 

God tur :flag_bp:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Spennende å følge med på, og det er svært positivt at det ikke bare er vi seilere som tar overfarten til Shetland. Bra!

 

Et lite innspill på overføring av diesel fra kanne til tank. Ombord hos meg har vi laget et svært enkelt, billig og low-tech system, men likevel et system som fungerer. Vi bruker en helt ordinær hevertpumpe fra Biltema, og for å motvirke søl og ev. vann i tanken, har vi tilpasset en gummigjennomføring som ved fylling tres inn på pumpa og legges beskyttende over tankåpningen. Om ønskelig kan vi også legge en slik for å beskytte kanna. Så er det bare å pumpe til heverten får gjort sitt.

 

Denne løsningen har vi prøvd ut i grov sjø, selvsagt før tanken er tom, og det funker helt suverent. 

 

God tur!

Link to post

har enda mer lowtech jeg, men fyller jo ikke i rom sjø. har en ca 1,5 m lang slange som går utenpå fylletuten på plastkanne 20l  trer bare slangen ned i påfyllinga og man kan stå oppreist å bare snu den opp ned uten noe søl. kanner med luftetopp tømmes utrolig raskt.

Men på en havkryssing kansje ikke optimalt. En annen ting som jeg ville fokusert på bortsett fra drivstoff/rekkevidde er nødutstyr. vill hatt overlevingsdrakter til alle ombord, nødraketter,nødpeilesender og sikkelig radiokomunikasjon.  Jeg leste en rapport for uønskede hendelser på Nordsjøen her det var en seilbåt som var på kurs mot en av plattformene, husker ikke hvilken.. de prøvde å kalle han opp men fikk null respons! de kjørte ut til han med mob båt og fikk endret kursen hans til sikker passering..

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
18 hours ago, Ida Marie III said:

Å begynne å surre med kanner og slanger for etterfylling i Nordsjøen ser jeg som en dårlig løsning..

Da er det bedre som sap_2000 foreslår, senke farten og fuel forbruket...

Han har jo egentlig nok tank kapasitet slik det er...

 

Hvordan ligger det an   bonden i båten ..

Er du på vei til "startstreken "??

 

Helt enig! skulle det bli dårlig vær har man lite på dekk å gjøre!  Jeg har mange ganger tenkt når jeg har vært på tur opp og med Norskekysten i dårlig vær,  at her hadde det ikke vært hyggelig å vært ombord i en småbåt!!  Og Nordsjøen er ikke akkurat noe å spøke med! Det er faktisk i nordsjøen og noen steder utenfor grønnland at de største bølgene oppstår. Så her må man være veldig sikker på at man har et værvindu! det snur raskt og bir det dårlig vær kan jeg ikke tenke meg det blir noen veldig hyggelig tur! Men har man litt flaks og en båt man stoler 100% på kan det bli en veldig trivelig tur! Man bør ha noen dager å gå på og ha litt fleksibilitet for man skal også gjerne tilbake med et tilsvarende værvindu! 

Håper turen blir realisert og at folk er på forumet kan høste erfaringer! lykke til!!

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Støtter sap_2000 sitt forslag, har Princess P40  og brukte lignende strategi over Skagerak Lindesnes - Kärringön (ca 135 Nm) for 3 dager siden. Fikk et godt værvindu, startet fra Korshavn 12:00 onsdag, fremme  på Kärringön 06:00 torsdag morgen. Gikk sakte og på autopilot hele veien. Var 2 ombord og sov noen timer hver på skift. Brukte ca 200 liter diesel på turen, i marsjfart 22 knop ville det nok gått nærmere 600. Om det skulle bli dårlig vær kan en alltids øke farten, men ser ingen grunn til haste ellers. Er på båttur for å slappe av, har man dårlig tid fins det raskere måter å reise på. Med en slik strategi trenger du ikke ekstra fuelkapasitet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...