Bonden i båten Startet 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2018 Er det noen som har noe erfaringer å dele i denne forbindelse. Regner med et tidsforbruk på 8t. F.eks. værstasjoner i Nordsjøen. Prøver å få mest mulig utav yr.no. Andre vær rapporter? Værskifte i forhold til meldinger? Noe vi absolutt bør ta ombord? Behov for henvendelse for å få plass i Lerwick? All info er av interesse. Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Regner dere 24 knop i snitt? Tror dere skal ha veldig flaks for å klare det... doble tiden tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Det går vel om det er helt flatt hav... Det kan bli det om det er vindstilt i flere døgn. Ellers skal du ha en rimelig sjødyktig båt for å snitte 24 knop over. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Tom Rør Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Følger denne tråden. Tenker tanken selv?? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 (redigert) Jeg bruker windy.com, fastseas og weather 4d. Også for værruting der man legger inn max vind/bølger forfra og bakfra må betale abonnment. Koster noen hundrelapper i året. Windy.com har vind og bølgevarsel. Anbefaler å legge litt på vindvarslene, eller se på vindkast styrkene, ikke bare vinden. Yr.no melder for de fleste norske platformer og denne er bra https://www.yr.no/hav_og_kyst/kart_over_fiskebankene/ Jeghar hatt NW420 noen år. Vi lå som regel i 20 knop over Skagerak. Du må regne med krappere og større sjø over Nordsjøen. Alle varsler er signifikat bølgehøyde. Dvs snittet av høyeste 25%. 2 meter signifikant betyr at største bølgene blir 4 meter. Da kan man fort ha brytende sjø i Nordsjøen. Redigert 12.Juli.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonden i båten Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Har fått opplyst at det ikke er bunkrings muligheter på Utsira. All drivstoff var til befolkningen på øyen. Må nok få noe reserve bunkers ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 For en del år siden var det en artikkel i et båtblad om noen karer som krysset over med to Mob båter fra Ålesundstraktene. Fant ikke artikkelen igjen. Husker bare de slet med å overføre bunkers fra løse kanner til tank. Pga sjøgang ble det en del søl ombord. Akkurat det med fart og krapp sjø var og nevnt flere ganger. Kanskje noen andre her som klarer å finne den saken igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Fra Marstein sør for Bergen er det ca 180 nm over.. Hvor mye bunkers har du med fulle tanker ? Har selv gått over der noen ganger med en skøyte vi hadde før.. Du må forberede deg på at du neppe får samme været over på hele turen... Vi gikk med 8 knop.. opplevde alltid vær forandring på de turene.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 1200liter på NW420 bruker ca 110-120 liter/time på marsj 22-27 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Bonden i båten Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Er det noen ferdige løsninger vedr overføring av bunkers fra kanner til fast tank? Pumpeløsning? Har 1200l bunkers på tank og skal av den grunn være godt innenfor men forstår været skifter ofte så det kan jo ta noen timer ekstra. Men en reduserer også forbruket med lavere hastighet. Digital måler oppgir 100 l/h ved 25knop. Sitér dette innlegget Link to post
Bonden i båten Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Er det mulig å få bunkre på Røvær? Får oppgitt 195nm Røvær Lerwick Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Glesnes på Sotra har bunkring, rett innfor Marstein, da er du ca drøyt 180 nm over til Shetland. Hva er forbruket ditt ved 20 knop ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 (redigert) Interessant. Jeg har også tenkt tanken på en slik tur med båten min (Trawler og 7kn). Om jeg noen gang får somlet meg til det er en annen sak . Forbruket er rett over 1 liter på mila (i 7kn). Tankene rommer 1200 liter så rekkevidde er ikke noe problem. Men det ville jo tatt litt tid... Båten din har også mer enn nok rekkevidden til denne turen om du planlegger litt og kjører økonomisk på en god værmelding. Reserve bør minst være 20% av kapasiteten og helst mer. I 25 knop oppgir du 100 liter i timen som blir 4 liter på mila. Dette i seg selv gir deg en rekkevidde på 250 nautiske mil om man regner med at du har 1000 brukbare liter ombord (200l i reserve). Tar vi @Bitteliten sin høyeste måling og runder av til 25 kn/ 120 l/t så er man på 4,8 l/nm og 208 nm rekkevidde (på 1000 l) som kanskje er mer realistisk med tung båt og litt vær/ vind / strøm (IPS 600). På en slik tur bør man ha godt med reserver, og jeg tenker at reserver i form av kanner i de mengdene blir noe klin og ugunstig å etterfylle ute på smale dollbord om det er litt sjø. En purpose-made tank og pumpesystem fungerer sikkert bedre, men er dyrt, tar plass og er egentlig unødvendig. Men, hvorfor haste over hele strekningen? Skal man over der med motorbåt så bør det uansett være på en rimelig god og stabil værmelding. Om man hadde tuslet avgårde fra f.eks Haugesund (litt over 200 nm) en kveld i vindstille vær i 7 knop og anslagsvis 1,5 liter på mila og brukt natta hadde man spart mye fuel. Det er både flott og avslappende å være på havet nattestid i rolig vær. Så, utpå morgenkvisten når man har tilbakelagt 1/3 av strekningen (70 nm) og 1/3 av fuelforbruket tar man en vurdering utifra det siste man har fått med seg av værmeldinger på VHF/ Radio/ Nett. Enten kjører man på videre i 25 kn eller snur og drar tilbake på under 3 timer. Man har da i løpet av natta spart over 200 liter fuel på de 70 første nautiske milene som man kan putte på reservekontoen i tillegg til de 200l av kapasiteten man egentlig ikke skal regne med. Er værmeldingen virkelig god så er det jo bare å tusle videre i 7 knop en stund til og slappe av mens autopiloten gjør jobben ? Båten din har mer enn god nok rekkevidde om du ikke kjører maks uøkonomisk hele streket. God tur Redigert 13.Juli.2018 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
lasmarquezas Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Spennende å følge med på, og det er svært positivt at det ikke bare er vi seilere som tar overfarten til Shetland. Bra! Et lite innspill på overføring av diesel fra kanne til tank. Ombord hos meg har vi laget et svært enkelt, billig og low-tech system, men likevel et system som fungerer. Vi bruker en helt ordinær hevertpumpe fra Biltema, og for å motvirke søl og ev. vann i tanken, har vi tilpasset en gummigjennomføring som ved fylling tres inn på pumpa og legges beskyttende over tankåpningen. Om ønskelig kan vi også legge en slik for å beskytte kanna. Så er det bare å pumpe til heverten får gjort sitt. Denne løsningen har vi prøvd ut i grov sjø, selvsagt før tanken er tom, og det funker helt suverent. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 har enda mer lowtech jeg, men fyller jo ikke i rom sjø. har en ca 1,5 m lang slange som går utenpå fylletuten på plastkanne 20l trer bare slangen ned i påfyllinga og man kan stå oppreist å bare snu den opp ned uten noe søl. kanner med luftetopp tømmes utrolig raskt. Men på en havkryssing kansje ikke optimalt. En annen ting som jeg ville fokusert på bortsett fra drivstoff/rekkevidde er nødutstyr. vill hatt overlevingsdrakter til alle ombord, nødraketter,nødpeilesender og sikkelig radiokomunikasjon. Jeg leste en rapport for uønskede hendelser på Nordsjøen her det var en seilbåt som var på kurs mot en av plattformene, husker ikke hvilken.. de prøvde å kalle han opp men fikk null respons! de kjørte ut til han med mob båt og fikk endret kursen hans til sikker passering.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ida Marie III Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Å begynne å surre med kanner og slanger for etterfylling i Nordsjøen ser jeg som en dårlig løsning.. Da er det bedre som sap_2000 foreslår, senke farten og fuel forbruket... Han har jo egentlig nok tank kapasitet slik det er... Hvordan ligger det an bonden i båten .. Er du på vei til "startstreken "?? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 18 hours ago, Ida Marie III said: Å begynne å surre med kanner og slanger for etterfylling i Nordsjøen ser jeg som en dårlig løsning.. Da er det bedre som sap_2000 foreslår, senke farten og fuel forbruket... Han har jo egentlig nok tank kapasitet slik det er... Hvordan ligger det an bonden i båten .. Er du på vei til "startstreken "?? Helt enig! skulle det bli dårlig vær har man lite på dekk å gjøre! Jeg har mange ganger tenkt når jeg har vært på tur opp og med Norskekysten i dårlig vær, at her hadde det ikke vært hyggelig å vært ombord i en småbåt!! Og Nordsjøen er ikke akkurat noe å spøke med! Det er faktisk i nordsjøen og noen steder utenfor grønnland at de største bølgene oppstår. Så her må man være veldig sikker på at man har et værvindu! det snur raskt og bir det dårlig vær kan jeg ikke tenke meg det blir noen veldig hyggelig tur! Men har man litt flaks og en båt man stoler 100% på kan det bli en veldig trivelig tur! Man bør ha noen dager å gå på og ha litt fleksibilitet for man skal også gjerne tilbake med et tilsvarende værvindu! Håper turen blir realisert og at folk er på forumet kan høste erfaringer! lykke til!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lykke R Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Støtter sap_2000 sitt forslag, har Princess P40 og brukte lignende strategi over Skagerak Lindesnes - Kärringön (ca 135 Nm) for 3 dager siden. Fikk et godt værvindu, startet fra Korshavn 12:00 onsdag, fremme på Kärringön 06:00 torsdag morgen. Gikk sakte og på autopilot hele veien. Var 2 ombord og sov noen timer hver på skift. Brukte ca 200 liter diesel på turen, i marsjfart 22 knop ville det nok gått nærmere 600. Om det skulle bli dårlig vær kan en alltids øke farten, men ser ingen grunn til haste ellers. Er på båttur for å slappe av, har man dårlig tid fins det raskere måter å reise på. Med en slik strategi trenger du ikke ekstra fuelkapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Høres ut som dere hadde en herlig overfart i fred og ro Deilig å komme frem til Sverige med nesten fulle tanker også tenker jeg Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Nordsjøen er nok er par hakk mer krevende vær/sjø enn Skagerak. Å fylle fra kanner på åpent hav på NW420 ville jeg ikke basert meg på. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Der er jo sådanne løsninger: Dyre men smarte.. https://www.fueltankshop.co.uk/cemo-diesel-tanks/r24 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.