sap_2000
Interessant. Jeg har også tenkt tanken på en slik tur med båten min (Trawler og 7kn). Om jeg noen gang får somlet meg til det er en annen sak . Forbruket er rett over 1 liter på mila (i 7kn). Tankene rommer 1200 liter så rekkevidde er ikke noe problem. Men det ville jo tatt litt tid...
Båten din har også mer enn nok rekkevidden til denne turen om du planlegger litt og kjører økonomisk på en god værmelding.
Reserve bør minst være 20% av kapasiteten og helst mer. I 25 knop oppgir du 100 liter i timen som blir 4 liter på mila. Dette i seg selv gir deg en rekkevidde på 250 nautiske mil om man regner med at du har 1000 brukbare liter ombord (200l i reserve).
Tar vi @Bitteliten sin høyeste måling og runder av til 25 kn/ 120 l/t så er man på 4,8 l/nm og 208 nm rekkevidde (på 1000 l) som kanskje er mer realistisk med tung båt og litt vær/ vind / strøm (IPS 600).
På en slik tur bør man ha godt med reserver, og jeg tenker at reserver i form av kanner i de mengdene blir noe klin og ugunstig å etterfylle ute på smale dollbord om det er litt sjø. En purpose-made tank og pumpesystem fungerer sikkert bedre, men er dyrt, tar plass og er egentlig unødvendig.
Men, hvorfor haste over hele strekningen? Skal man over der med motorbåt så bør det uansett være på en rimelig god og stabil værmelding.
Om man hadde tuslet avgårde fra f.eks Haugesund (litt over 200 nm) en kveld i vindstille vær i 7 knop og anslagsvis 1,5 liter på mila og brukt natta hadde man spart mye fuel. Det er både flott og avslappende å være på havet nattestid i rolig vær.
Så, utpå morgenkvisten når man har tilbakelagt 1/3 av strekningen (70 nm) og 1/3 av fuelforbruket tar man en vurdering utifra det siste man har fått med seg av værmeldinger på VHF/ Radio/ Nett. Enten kjører man på videre i 25 kn eller snur og drar tilbake på under 3 timer.
Man har da i løpet av natta spart over 200 liter fuel på de 70 første nautiske milene som man kan putte på reservekontoen i tillegg til de 200l av kapasiteten man egentlig ikke skal regne med.
Er værmeldingen virkelig god så er det jo bare å tusle videre i 7 knop en stund til og slappe av mens autopiloten gjør jobben ? Båten din har mer enn god nok rekkevidde om du ikke kjører maks uøkonomisk hele streket.
God tur