Jump to content

Erstatte Engbo styringsenhet med fjernkontroll?

Napoli

Recommended Posts

Jeg har en Engbo Midi fra sent 1990-tall, hvor styringsenheten er iferd med å ta kvelden. Vil denne fjernkontrollen fra nettbåt kunne overta jobben til styringsenheten?

https://webshop.nettbaat.no/products/fjernkontroll-vinsj-og-baugpropell-mod-400i

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Ja, det er den store boksen som styrer "hele skiten" som holder på å ta kvelden. Den ble utsatt for en fin saltvannsspray over noen timer i fjor etter at en kjølevannsslange hadde slått lekk. 

Men  - det vil si at jeg kan kjøpe inn rimeligste løsning for ny kontrollboks, og hive på denne, så har jeg styring av både truster, vinsj samt ny boks? (har Engbo vinsj og QL truster fra 1998).

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Napoli skrev 19 minutter siden:

Men  - det vil si at jeg kan kjøpe inn rimeligste løsning for ny kontrollboks, og hive på denne, så har jeg styring av både truster, vinsj samt ny boks? (har Engbo vinsj og QL truster fra 1998).

Skjønner ikke helt hva du tenker på her. Utfordringen med Midi vinsjen er at styring og releer sitter i kontrollboken. Jeg kan ikke si at jeg har sett noen 3.parts leverandører som har bokser med releer. Det er som regel kun styringen som leveres. 

mvh Knut Erik

lippert skrev Just now:

Skjønner ikke helt hva du tenker på her. Utfordringen med Midi vinsjen er at styring og releer sitter i kontrollboken. Jeg kan ikke si at jeg har sett noen 3.parts leverandører som har bokser med releer. Det er som regel kun styringen som leveres. 

Var nok litt uklar her ja (dette er mye tydeligere inne i hodet mitt).

Nei, jeg tenkte ikke 3. parts. Men jeg kan da kjøpe den nye typen styringsenhet til ankervinsjen (koster ca 3700,-). Jeg har forstått det slik at det ikke følger med fjernkontroll til den (og den gamle typen fjernkontroll vil ikke fungere), mens det gamle panelet mitt, med hvit/brun/grønn ledning kan kobles rett på. En evt ny fjernkontroll til den nye styringsenheten koster fra ca 3000,- og oppover. Dvs en kostnad på ca 7000,- for å bytte styringsenhet/fjernkontroll. Og jeg styrer da kun ankervinsj med fjernkontrollen.

Med fjernkontrollen fra Nettbåt havner jeg på ca 6000,- og styrer da både vinsj og truster. Høres det riktig ut?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...