OKBoss Startet 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2018 Ved sesongstart 2018 hadde jeg store problemer med min Yamaha 50 hk (ca 2003-modell) Den gikk ujevnt og ville til slutt ikke starte i det hele takk. Jeg og alle jeg snakket med mistenkte fukt - kondens i tanken etter vinteren. Jeg tok båten opp og verksted renset forgasser mm. Jeg kjørte båten to turer og samme problem gjentok seg. Jeg tok båten på verksted i gjen hvor mekaniker forsøkte «sin» bensin ( CirkleK) Motoren gikk nå som en klokke. Jeg skiftet bensin og motoren maler som en katt. Det viser seg at: YX (som jeg har kjøpt bensinen hos siste årene) har i vinter endret innholdet i sin bensin i vinter. De blander inn 10% biobensin (svensk skog) og 5% etanol. Dette liker tydeligvis ikke min Yamaha. Den liker heller ikke Shell sin bensin som har noenlunde tilsvarende blanding. CirkleK oppgir å ha maksimalt 5% bioetanol i sin bensin noe som tydeligvis fungerer på eldre 4-taktere. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Jeg har renset forgasser flere ganger på min totakter de siste årene etter at bio bensin skiten kom, gikk til innkjøp av ultralydvasker da dette ser ut til å bli standarden fremover. Skrur snart forgasser i blinde. Det er for meg tydelig bio skiten skaper mer avleiringer og trøbbel om det er 2 eller 4takt. Takk for tips. Får prøve å tanke på CirkleK fremover. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 (redigert) kan jo være ille nok med bare 5% etanol , mtp at etanolen suger til seg vann under lagring. 10% til med "burgas" gjør sikkert ikke saken bedre for alle som har bensindrevne "sesongleketøy" Mistenker det tryggeste vil være å "konservere" bensinsystemet med å kjøre gjennom slik alkylatbensin før lagring I usa ligger de etpar år foran oss: http://opei.org/the-national-marine-manufacturers-association-partners-with-opei-on-the-look-before-you-pump-ethanol-education-campaign/#sthash.PZFpDZkW.dpuf Redigert 12.Juli.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nomen Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Alkylatbensin er tingen ja, har de siste 7 årene kjørt alle mine bensindrevne "sesongmotorer" på 2-taks alkylatbensin i 5 minutter for den har blitt satt bort. Både grassklipper,påhenger og snøfreser. Aldri hatt problemer etter at jeg begynte med dette. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
hakonrk Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 (redigert) Jeg fyller nesten utelukkende 98 oktan på min Yamaha-motor for å unngå innblanding av etanol (anbefales faktisk i manualen, selv for de siste modellene). Var ikke klar over at det også var andre typer bio-drivstoff som ble tilsatt, og at disse kunne skape problemer. Antok 98 oktan var 100% fossilt, samme hvilken kjede man fyller hos, men sikkerhetsdatabladet viser faktisk at det er opptil 15% biodrivstoff i Shells 98 oktan bensin: https://www.shell.no/business-customers/sikkerhetsdatablader/_jcr_content/par/textimage.stream/1516720460511/78d7f467d1c790fd452ebc8766cc9ddecdb5df8d2a279162d03a467198eed534/v-power-nitro-98.pdf Esso har derimot 98 oktan som garanteres å være minst 99% fossilt drivstoff: https://essoenergi.no/userfiles/file/pdf/ESSO SUPER BLYFRI BENSIN 98.pdf Det er tilfeldigvis Esso som er min faste stasjon, dels pga. at det er flest Esso-stasjoner i mitt lokalområde, men også fordi de gir best rabatt på 365 Direkte-kortet. Nå har jeg enda en grunn til å fortsette å fylle hos Esso. Redigert 12.Juli.2018 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 24.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2019 Yamaha advarer i lang utredning om etanol i bensinen og gir råd: https://yamahaoutboards.com/en-us/utility/news/boating-tips/trouble-with-ethanol Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 (redigert) Trodde Shell V-Power 98 oktan var uten etanol-iallefall sa de det på stasjonen til meg. (Sendte mail og spurte og). Ellers er det fullt mulig å få ut etanolen av vanlig bensin. https://www.wikihow.com/Remove-Ethanol-from-Gas Ellers er et stort bensinfilter med vannutskiller å anbefale. Tar ut vannholdig etanol, som antagelig er problemet. Etanolen tar opp vann/fuktighet og skiller seg fra bensinen og legger seg i bunn av tanken og er det første som suges opp av slangen. Redigert 25.Juni.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 nomen skrev On 12.7.2018 at 17.01: Alkylatbensin er tingen ja, har de siste 7 årene kjørt alle mine bensindrevne "sesongmotorer" på 2-taks alkylatbensin i 5 minutter for den har blitt satt bort. Både grassklipper,påhenger og snøfreser. Aldri hatt problemer etter at jeg begynte med dette. Hos meg brukes alkylatbensin heletiden på mine sesongmotorer, motorene og ikke minst helsa har godt av det. Det brukes relativt lite så literprisen går å leve med.. Merkes spesielt med motorsag, som en har nesa oppi eksosen. Aldri mer hodepine etter jeg begynte med det. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.