
Gudrun
En båtvenn slet i en del år med at turtallet på Volvoen sakte men sikkert ble redusert.
Dyser ble sendt til trykking og justert uten det hjalp all verden. Satte båten på land en veldig tidlig høst for å se om det hjalp på vekt som kanskje kunne være årsak.
Først da båten ble levert på verksted fant de årsaken.
Under testkjøring av dieselpumpen i benk på spesialverksted ble det avdekket alt for dårlige verdier. Da pumpen ble plukket fra hverandre fant de antydning til rust på noen av de bevegelige delene hvor rust absolutt ikke skulle være. De mente det hadde vært vann i dieselen.
Eier synes det var noe rart da han pleide å skifte både forfilter (med vannutskiller) og det på motoren en gang i året. Han fylte og alltid drivstoff der yrkesfartøyene bunkret.
Etter å ha tømt et lite lokalt statsbudsjett på pumpeoverhalingen endte han og opp med å få byttet ut det rimelige forfilteret, Byttet med et betydelig større og mer kostbart som var mye i bruk på yrkesfartøy som gikk 24/7.
Siden han brukte båten mye skiftet han etter dette filter midt på vinteren samt dagene før ferien i tillegg til å suge opp noen liter fra bunn av tank.
Brukte båten i 6 år etter dette uten problemer. Eier gikk dessverre bort alt for tidlig så aner ikke hvordan det går med den maskinen i dag.