Jump to content

Skal kjøpe akterkahytt-båt, noen som kjenner til Ockelbo 650 AC?

rawroffe

Recommended Posts

Hei,

Denne siden har dukket opp noen ganger når jeg har prøvd å finne informasjon, så da er det kanskje like greit å spørre direkte.. 

Bruker mye båt i Oslofjorden, stort sett til fiske etter makrell (agn) og hummer. Litt dykking, litt vannski, noen kortere turer.

Har brukt en  åpen Rana 17 Fisk i noen år, men nå vil jeg ha en litt større båt. Kravspeken er vel omtrent sånn: låsbar uten kalesje, enkel tilgang til fordekk (teiner og dykkerutstyr), varme (blir brukt hele året), mulighet til en overnatting eller to, for 1-2 personer. Trenger ikke være fin, må ha utenbordsmotor, kan ikke koste mer enn 150 000.

Har sett på flere båter med midt- og akterkabin. Mange av disse har innenbordsmotor (TG6400 og Örnvik 610 MC).  Ryds 600AC blir bittelitt for liten, TG5.9 for liten og dyr.

Vurderer derfor en svensk kjempe - en Ockelbo 650 MC. Ser på 3 forskjellige, alle må tas inn fra Sverige.

Den skal være 6,5 * 2,4 meter, har godt med dekksplass, og skroget ser ut til å tåle litt sjø. Moderat V-bunn og høyt fribord. 

Jeg finner INGEN informasjon om båten på nettet, og selger(ne) kan heller ikke svare meg på enkle spørsmål som vekt, maks tillatte motor, antall personer etc.

Det føles litt risky å kjøpe sånt uprøvd. Derfor: er det noen som kjenner til denne båten, eller som kan anbefale en båt som matcher kravlisten?

8954418430.jpg

• 3 uker senere...

Hvilken motor endte du opp med?  Jeg fisker en del i Skagerrak (rett innenfor og utenfor de ytterste øyene) og endte opp med mer speedsjark liknende. Kabin foran og greit arbeidsdekk bak. Står ute og fører båten, har da vindskjerm som tar bølger og vind. Bruker heldekkende flytedress om vinteren og fryser aldri. 

Hva er årsaken til at du vil ha arbeidsdekk foran?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det sto en 2014-modell Honda 150 på den. Montert på brakett.

Går fint og stille, men braketten passer ikke helt til motoren. Den står litt lavt i vannet. 

Braketten bygger ca 70 cm ut fra hekken, og kavitasjonsplaten står omtrent i flukt med bunnen. Vannet står godt opp på motordekselet ved lav fart og motsjø.. Får ikke tiltet motor helt opp siden deksel tar mot hekken. Også noen rare vannspruter i fart, som jeg ser flere sliter med ved brakett.

Båten gjør ca 30 knop og marsjer fint på 20, så det får stå sånn ut denne sesongen.      

Trives med dekket foran, mye pga teinefiske. Mye enklere å legges seg opp mot en blåse med baugen når det er litt vind. Driver også med dykking, og synes det er  veldig mye greiere å lesse utstyr inn og ut fra brygge eller båthavn til fordekket.

Egentlig ville jeg vel ha en åpen båt, der jeg kunne sitte varmt og og tørt. Og der jeg kan låse inn tingene mine :-) 

Hvilken båt endte du med?

rawroffe skrev for 9 timer siden:

Egentlig ville jeg vel ha en åpen båt, der jeg kunne sitte varmt og og tørt. Og der jeg kan låse inn tingene mine.

Ha ha. Vanskelig kombinasjon å finne. Måtte bli en åpen båt med låsbare sturom/ skap - i Alicante...

Har du ratt og gass/ gir ute foran? 

Jeg har en gammel (1973!) Shetland 498 med fast bakvegg (glassfiber og glassfiberdør). Er med måkevingeskrog så den er svært sidestabil til å være 16". Arbeidsplassen bak er 2x2 meter, hvilket er en god del mtp 16" kabinbåt.

Driver mest med stangfiske av ymse, samt har prøvd litt teiner og liner og garn. Endte opp med å bruke stående liner med 6-8 kroker. Setter dem på vei ut til fiskeplassene, henter på vei inn noen timer etterpå. Så har ikke så plasskrevende utstyr som du.

Kabinen foran (litt speedsjark liknende) med vindskjerm passer meg godt. Ser greit over bauen, og har ly for vind og sprut.

Står ute og ratter og fisker, og etter innkjøp av god flytedress så er det til og med deilig å stå ute i litt vind, 2 minusgrader og bittelitt snø. Den har betydd stor forskjell!

Jeg fisker rundt øyene i Arendal/ Grimstad og gjerne litt utaskjærs. Går ikke utaskjærs i sterk fralandsvind. Liker heller ikke å fiske i mye bølger. (Gøy å kjøre da.) Da går jeg heller på andre siden av øya. :yesnod:

Trives veldig godt med båten. Er nesten farlig stabil i sjøen. Kjøpte den uprøvd, og ble veldig positivt overrasket.

Eneste jeg har gjort med båten siste 3 år er å montere lensepumpe, en ekstramotor (4hk) for sikkerhet og godt nok ekkolodd. (Samt vanlig vedlikehold).

Ville nok vært for liten for ditt behov.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...