Jump to content

Mercury 60 hk EFI 2005 4 takt, var nede i bunnen slik at motoren nuppet? Farligt?


peterka

Recommended Posts

I dag hadde eg dagen først så kjørte eg på ei blåse i vannet og det virket som tauet var bort i propellen slik at motoren og båten nuppet.

 

så etter dette så var eg nede i noko mudd/tang slik at motoren begynte å svikte litt. Slik som når ein går nesten tom for bensin.

 

no lurer eg på om propellen eller motoren kan få skade av slikt? Korleis kan eg finne ut av dette? Kan eg merke noko når eg kjører?

 

ser at propellen har nokon lakkskade/små riper.

 

 

Redigert av peterka (see edit history)
Link to post

Slurer den også etterpå? I så fall kan det være den gummipakningen/bosset/vulkaniseringen som sitter i propellen som er gåen hvilket trolig betyr ny propell. "Sluret" den kun når den var borti noe så var vel det fordi den var borti noe og derfor ikke så lett kunne gå rundt eller har jeg misforstått?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
nomen skrev 5 minutter siden:

Jeg ville demontert propellen,og sjekket at den ikke har blitt deformert, og at gummiforingen i senter ikke har sluppet i vulkaniseringen.

Så må du sjekke at du ikke har fått kast i propellakselen.

Greit og sjekke giroljen også.

 

Så båten bør på land? Merker ikkje noko på akselarsjonen eller når båten går i marsjfart

Link to post

Vanskelig å mene veldig mye på basis av din informasjon for hvor "mye" var du på grunn, hvilken fart hadde du osv, men utifra hva jeg tolker så tror jeg dette kan ha gått helt greit. Ville nok ha tatt båten på land for sikkerhets skyld. Er det noe risting i motoren som du ikke hadde før? Har du sett antydning til olje som har lekket ut? Litt (men hva er litt?) merker i en propell tåler den/motoren nok, men kanskje kan lett bruk med en metallfil bedre litt. Har jo brukt fil på noen propeller opp gjennom årene uten at jeg har hatt ytterligere problemer etter berøring med en bøye, litt "Moder jord osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Min erfaring er at det stort sett går bra.

 

Men etter at man har kjørt over tau eller garn så anbefaler jeg å ta av propellen bare for å sjekke at det ikke er kommet noen taurester inn mellom propellen og aksling/ simring/ tetting. Tau der kan raskt slite i stykker tetting, samt "brenne seg" ved høyt turtall. 

 

Hvis du ikke kan se noe fremmedelement mellom propell og giret er det nok ikke noe der. Bare se nøye etter.

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...