peterka Startet 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2018 (redigert) I dag hadde eg dagen først så kjørte eg på ei blåse i vannet og det virket som tauet var bort i propellen slik at motoren og båten nuppet. så etter dette så var eg nede i noko mudd/tang slik at motoren begynte å svikte litt. Slik som når ein går nesten tom for bensin. no lurer eg på om propellen eller motoren kan få skade av slikt? Korleis kan eg finne ut av dette? Kan eg merke noko når eg kjører? ser at propellen har nokon lakkskade/små riper. Redigert 12.Juli.2018 av peterka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 hvaslags båt/motor? er det påhenger så er det jo en gummiforing i propellen som skal beskytte gir og motor. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Bilde? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
peterka Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Mercury 60 hk EFI 2005 4 takter. Virker som propellen sluret når den var borti noko Kommentar fra moderator: tittel oppdatert Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Slurer den også etterpå? I så fall kan det være den gummipakningen/bosset/vulkaniseringen som sitter i propellen som er gåen hvilket trolig betyr ny propell. "Sluret" den kun når den var borti noe så var vel det fordi den var borti noe og derfor ikke så lett kunne gå rundt eller har jeg misforstått? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nomen Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Jeg ville demontert propellen,og sjekket at den ikke har blitt deformert, og at gummiforingen i senter ikke har sluppet i vulkaniseringen. Så må du sjekke at du ikke har fått kast i propellakselen. Greit og sjekke giroljen også. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
peterka Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Stemmer, det var når den var borti tauen den nett sluret. Veit ikkje om det er noko sikkerhet her? Det er ingen sluring etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 nomen skrev 5 minutter siden: Jeg ville demontert propellen,og sjekket at den ikke har blitt deformert, og at gummiforingen i senter ikke har sluppet i vulkaniseringen. Så må du sjekke at du ikke har fått kast i propellakselen. Greit og sjekke giroljen også. Så båten bør på land? Merker ikkje noko på akselarsjonen eller når båten går i marsjfart Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Vanskelig å mene veldig mye på basis av din informasjon for hvor "mye" var du på grunn, hvilken fart hadde du osv, men utifra hva jeg tolker så tror jeg dette kan ha gått helt greit. Ville nok ha tatt båten på land for sikkerhets skyld. Er det noe risting i motoren som du ikke hadde før? Har du sett antydning til olje som har lekket ut? Litt (men hva er litt?) merker i en propell tåler den/motoren nok, men kanskje kan lett bruk med en metallfil bedre litt. Har jo brukt fil på noen propeller opp gjennom årene uten at jeg har hatt ytterligere problemer etter berøring med en bøye, litt "Moder jord osv Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
peterka Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Er det muligt å kjenne etter slark på propellen når den står i båthavnen? eg vil helst slippe å ta den på land før august når sesongen er over Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Trolig ikke, og spesielt ikke hvis den oppfører seg normalt nå og ikke slurer slik at turtallet går opp uten at båten endrer fart. Man er ikke i tvil når det skjer etter min erfaring! Propellen kommer du vel til uten å ta opp båten? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
peterka Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Her er det eit bilde. Ser vel greitt ut? Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Utfra bilde så ser det ikke ut til at du har vært borti noe av noen særlig grad. Støtter meg til dem andre rådene her inne. Merker du noen ristinger eller annet i den duren? Hvis ikke fortsett å kos deg ut sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Don't worry, be happy! Og fortsatt god sommer. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ask Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Kva er "nuppet"? Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Da ser det ut som eg hadde flaks da siden først kjørte over eit tau/ krabbeteine. Propellen kuttet vel tauet. Og bunnen var så fin at den ikkje laget noko skade. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Min erfaring er at det stort sett går bra. Men etter at man har kjørt over tau eller garn så anbefaler jeg å ta av propellen bare for å sjekke at det ikke er kommet noen taurester inn mellom propellen og aksling/ simring/ tetting. Tau der kan raskt slite i stykker tetting, samt "brenne seg" ved høyt turtall. Hvis du ikke kan se noe fremmedelement mellom propell og giret er det nok ikke noe der. Bare se nøye etter. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.