Code0 Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Jeg kunne ønske at båtførerprøven inkluderer i pensum: i gjestehavn, legg båten din i den minste plassen du får plass i. Ser så ofte at en liten seiler / daycruiser ligger midt i en 15 m lang longsideplass, eller i en 5 m bred luke mellom to båter som ligger med baugen til brygga når det er plenty muligheter i havna, inne på ‘grunna’. Og betaler de for to plasser når jolla ligger ved siden av, og ikke bak når de ligger akter inn? Link to post
Joltus Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Aaah! Klassikeren. Enten to store med kjempegod plass mellom, og en liten midt i mellom de. Eller to store med så stor plass mellom at INGEN kommer mellom. Det er mange måter å unngå for mange båter på et sted. Spesielt i tilrettelagte uthavner er dette gullmåten å gjør det på. Link to post
Lars H. Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Så små båter, som oss med en Saga 27 skal stues unna langt ine på grunna? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Scand Baltic Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Code0 skrev 56 minutter siden: Jeg kunne ønske at båtførerprøven inkluderer i pensum: i gjestehavn, legg båten din i den minste plassen du får plass i. Ser så ofte at en liten seiler / daycruiser ligger midt i en 15 m lang longsideplass, eller i en 5 m bred luke mellom to båter som ligger med baugen til brygga når det er plenty muligheter i havna, inne på ‘grunna’. Og betaler de for to plasser når jolla ligger ved siden av, og ikke bak når de ligger akter inn? Hadde havnevakt/ vert, som ofte er totalt fraværende, gjort jobben sin, hadde de pakket havna fornuftig. Men som oftest evner de bare å ta betaling for plassen. Link to post
andersb Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Jeg har sendt folk i land for å knytte om båter som ligger og tar unødvendig plass, f.eks. i vollen på longsida brygga ved restauranten er det mange som tidvis har noen rare fortøyninger og en tanke om at de trenger mye plass forran å bak for å komme inn/ut, men det ordner seg :) Link to post
Code0 Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Lars H. skrev for 10 timer siden: Så små båter, som oss med en Saga 27 skal stues unna langt ine på grunna? Scand Baltic skrev for 10 timer siden: Hadde havnevakt/ vert, som ofte er totalt fraværende, gjort jobben sin, hadde de pakket havna fornuftig. Men som oftest evner de bare å ta betaling for plassen. Ja, når det er fullt og må stues, så tror jeg det er mest fornuftig at de som ikke trenger mer enn 1,5 meters dyp ligger der, og at longsidebåtene stues effektivt på longside plassene, og at om det er 40 meter brygge for inn /ut, så ligger båtene fender-til -fender der. Da det ikke er havneverter i alle havner, men automater for å ta betaling for vann / strøm/ investering så hadde det vært fint om båtfolk kunne ordnet dette selv, derfor tenker jeg at det kunne nevnes i obligatorisk opplæring. Hvis andre har bedre forslag til regel, så bruker vi den som gir flest båter plass i havna, mulig min algoritme ikke er den beste. Da man ikke kan lære gamle hunder nye triks, må vi satse på kommende generasjoner. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 andersb skrev for 9 timer siden: Jeg har sendt folk i land for å knytte om båter som ligger og tar unødvendig plass, Ohhh. Knytte om andre sine båter...... Vepsebolet sitt det ;-) Mener å huske stump vold, kamphunder osv som sanksjoner mot denslags i tidligere tråder. Om du trodde sko over dekk var noe å henge seg opp i ;-) Link to post
Lingefan Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 (redigert) Jeg ble en gang i Marex 270 Estremo flyttet på en grytidlig morgen da båten foran og bak meg hadde reist og jeg lå plutselig midt på bryggen morgenen etter. Og det så sikkert ut som jeg var en slik idiot som legger til med masse plass på hver side, noe jeg aldri gjør. Våknet av at båten plutselig lo å dro, slet og nykket i bølgene. De flotte springene jeg hadde fortøyd for god natt søvn og båten lå mykt og elegant var plutselig borte og knutene de hadde brukt gjorde at jeg nesten måtte kappe det ene tauet.... slik flytting er ikke ok. Skal man flytte på båter må man fortøye slik de var og bruke tilsvarende knuter. Nå er ikke andersb en slik ;-) , men det er mange raringer der ute uten peiling og hvis «folk i båt» begynner å skal flytte på båter kan det bli mye skader og uhell. Men trikset er å rulle overskuddstauene på bryggen så snobbete og ordentlig slik at de ikke tør å gjøre noe galt. Eventuelt fortøye alle tilbake på kryssholtet på båten. Sjelden de tar fortøyningen som er på båten. Greit å flytte på småbåter, men større båter (da særlig de som det skal soves over i) bør skje med eiers tillatelse og samarbeid slik at de blir fortøyd riktig og man ligger mykt og riktig med gode spring. Redigert 20.Juli.2018 av Lingefan (see edit history) Lingefan Link to post
hanto1 Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Har ingen problemer med om noen forhaler båten min en meter eller to frem eller tilbake, med longsideolasser må man jo nærmest løpende flytte båter for mest mulig plassutnyttelse. Her burde havnevertene vært mere på og studd effektivt. Det bør være havnevakter som forhaler båter, da blir det mindre bråk.. Link to post
Ida Marie III Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Noe jeg så av og til i Frankrike var at båter fortøyd med hekken inn, uten fortøyning forut. De fendret godt opp akterut.. der på kanalene var der ikke tidevann...men det er det jo heller ikke på sør/Østlandet... Da slipper en angsten for noen på utsiden... ?? her vest er det nærmest utelukkende longside fortøyning... Personlig ligger vi det meste i uthavn, og slipper problemstillingen.. Link to post
nomen Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Jeg hadde aldri turt å forhale en annens båt uten vedkommedes tillatelse. Hadde det vært min båt som noen hade flyttet på uten å spørre, hadde jeg blitt sur. Jeg imidlertid ofte spurt pent om noen som ligger long side kan gå tettere sammen, aldri opplevd problemer hittil Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Code0 Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 nomen skrev 6 minutter siden: Jeg hadde aldri turt å forhale en annens båt uten vedkommedes tillatelse. Hadde det vært min båt som noen hade flyttet på uten å spørre, hadde jeg blitt sur. Jeg imidlertid ofte spurt pent om noen som ligger long side kan gå tettere sammen, aldri opplevd problemer hittil Det går vel en grense ved 14 fot.... Folk som legger jolla si i båsen vedsiden av eller longside egen båt ber jeg flytte jolla (og de blir like overrasket hver gang), men det burde være unødvendig. Link to post
nomen Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Code0 skrev for 3 timer siden: Det går vel en grense ved 14 fot.... Folk som legger jolla si i båsen vedsiden av eller longside egen båt ber jeg flytte jolla (og de blir like overrasket hver gang), men det burde være unødvendig. Det er klart, slikt er bare tul. Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ventus Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 11 hours ago, Code0 said: Ja, når det er fullt og må stues, så tror jeg det er mest fornuftig at de som ikke trenger mer enn 1,5 meters dyp ligger der, og at longsidebåtene stues effektivt på longside plassene, og at om det er 40 meter brygge for inn /ut, så ligger båtene fender-til -fender der. Da det ikke er havneverter i alle havner, men automater for å ta betaling for vann / strøm/ investering så hadde det vært fint om båtfolk kunne ordnet dette selv, derfor tenker jeg at det kunne nevnes i obligatorisk opplæring. Hvis andre har bedre forslag til regel, så bruker vi den som gir flest båter plass i havna, mulig min algoritme ikke er den beste. Da man ikke kan lære gamle hunder nye triks, må vi satse på kommende generasjoner. Det interessante er jo hva man betaler for. Plass uansett lokasjon, eller plass etter "first-come, first-serve"? Ingen hadde vel godtatt å få et annet rom på hotell hvis det passer seg for hotellet å bytte rundt på gjestene? Samtidig er jo et rom mer avgrenset, men å flytte hele plassen er noe annet enn å justere seg bittelitt langsetter. Link to post
Code0 Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 ...vi snakker vel om et sted å parkere båten, ikke et sted å feire bryllupsnatta. Du har jo Dockspot... Midt i fellesferien, så skal en 27- foter ligge longside i stedet for baug inn, fordi han var der 9:30..? Link to post
Ventus Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Det kaller jeg en mindre justering. Å legge dem et helt annet sted på brygga - eller annen brygge avhengig av dyptgående - er noe annet. Men uansett er det jo faktisk interessant hva en betaler for - om det er en langsetterplass eller utoverplass så bør man jo få det man betaler for. Link to post
Kjetil1 Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Ventus skrev 16 minutter siden: Det kaller jeg en mindre justering. Å legge dem et helt annet sted på brygga - eller annen brygge avhengig av dyptgående - er noe annet. Men uansett er det jo faktisk interessant hva en betaler for - om det er en langsetterplass eller utoverplass så bør man jo få det man betaler for. Ja det hadde vært noe. Longside betaler jeg for 34 fot, baug ut, 11 fot... Kommer det andre utpå meg ved longside, betaler hver for 34 fot /2 eller /3 osv. Ofte er det begrenset med stikk til strøm og vi låner hverandre Y-koblinger eller en stikkontakt ombord. Da må strømpris også deles... Konge! Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Popeye70 Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 19 minutes ago, Ventus said: Men uansett er det jo faktisk interessant hva en betaler for - om det er en langsetterplass eller utoverplass så bør man jo få det man betaler for. Kanskje det er på plass med et nytt prisregime: Betaling pr lengdemeter brygge man bruker. La oss si f.eks. kr 75,- pr meter, så en som bruker 4 meter med baug/rumpe inn betaler 300,-, mens en som velger å ligge longside og bruker 12 meter betaler 900,-. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lingefan Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 (redigert) Enig med Ventus. Beliggenhet beliggenhet beliggenhet. Det kan være man legger båten slik at man har fin utsikt til båtliv og folk. Om havnevakten hadde gitt gratis havneavgift for den som har båt på utsiden ville trolig nesten alle hatt båt på utsiden = mye mer plass og omsetning i butikker og restauranter på land. Naturlig at den ytterste betaler for han som ligger innerst. En gang jeg måtte legge meg utenpå noen så betalte jeg havneavgiften til han innenfor som takk for hjelpen. Det er jo god kotyme mener jeg. Redigert 20.Juli.2018 av Lingefan (see edit history) Lingefan Link to post
Code0 Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Popeye70 skrev 1 minutt siden: Kanskje det er på plass med et nytt prisregime Nei, jeg synes man skal jobbe for å få plass til flest mulig, midt i juli. I september - gjerne... båtplass har faktisk noe med sikkerhet å gjøre. Kommer jeg i habn, sjøsjuk, våt og kald og det plystrer vil jeg ikke høre ‘her kan du ikke ligge, jeg har faktisk betalt for hele denne brygga’. Link to post
Gunga Din Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Den var litt kul Popeye...... o legger jeg mej longside så kasserer jeg inn pengene på dom son ligger uten på meg..... skall dere ha sko på over midt dekk så er det 50 kr per person .........å dere vill trekke en landstrøm kabel over midt dekk .....ja det går fint, men det koster S/Y Gunga Din Link to post
Lingefan Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 (redigert) Code0 skrev 7 minutter siden: Nei, jeg synes man skal jobbe for å få plass til flest mulig, midt i juli. I september - gjerne... båtplass har faktisk noe med sikkerhet å gjøre. Kommer jeg i habn, sjøsjuk, våt og kald og det plystrer vil jeg ikke høre ‘her kan du ikke ligge, jeg har faktisk betalt for hele denne brygga’. Om det er så viktig så tilbyr du jo bare gnukken som har betalt for bryggeplassen sin å betale han for å ligge utenpå. Sikkerhetsmessige grunner og nød er man pliktig til å hjelpe. Det er noe annet. Hehe - god forretningside dette med å ha båter på utsiden. Snart går det historier om han som hadde 12-13 båter utenpå seg og gjorde godt med penger Redigert 20.Juli.2018 av Lingefan (see edit history) Lingefan Link to post
Popeye70 Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 6 minutes ago, Gunga Din said: Den var litt kul Popeye...... o legger jeg mej longside så kasserer jeg inn pengene på dom son ligger uten på meg..... skall dere ha sko på over midt dekk så er det 50 kr per person .........å dere vill trekke en landstrøm kabel over midt dekk .....ja det går fint, men det koster Du kan jo ta 75% av full pris for første båt utenpå deg, 50% av neste (allerede der går du i pluss), og 25% av alle andre utenfor der igjen. Strømkabel over dekk er 25,- ekstra. Her blir det god butikk, Gunga! Ettersom dette er min ide tar jeg 10% av all fortjeneste. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Gunga Din Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Helt OK Popeye du får 10%....men du får by på dram hver gang jeg kommer med cash....... S/Y Gunga Din Link to post
Ventus Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 (redigert) At båtfolk eller folk i båt er annerledes er åpenbart. Det ser man jo også av service-selskapene uten spesifiserte fakturaer etc. Kunder uten "bitt", som lar seg overkjøre okke som, gir sløve og dårlige tilbud. Der man ellers kunne håpt på noe bedre og mer harmonisk (inklusive håndheving av ro/orden, tilstand på fasiliteter etc. ) Spørsmålet er hva avtalen man inngår med gjestehavna faktisk er? Er det helt fritt frem å flyttes er det jo enkelt, hvis det er helt fritt å bli landgang så ok. Eller betaler man for sin bestemte avgrensning - les "normal tilstand" og ikke nød som kommer lite overraskende inn som argument. Det har sine egne regler. Redigert 20.Juli.2018 av Ventus (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn