Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Jeg ble en gang i Marex 270 Estremo flyttet på en grytidlig morgen da båten foran og bak meg hadde reist og jeg lå plutselig midt på bryggen morgenen etter. Og det så sikkert ut som jeg var en slik idiot som legger til med masse plass på hver side, noe jeg aldri gjør. Våknet av at båten plutselig lo å dro, slet og nykket i bølgene. De flotte springene jeg hadde fortøyd for god natt søvn og båten lå mykt og elegant var plutselig borte og knutene de hadde brukt gjorde at jeg nesten måtte kappe det ene tauet.... slik flytting er ikke ok.

Skal man flytte på båter må man fortøye slik de var og bruke tilsvarende knuter.

Nå er ikke andersb en slik ;-) , men det er mange raringer der ute uten peiling og hvis «folk i båt» begynner å skal flytte på båter kan det bli mye skader og uhell. 

Men trikset er å rulle overskuddstauene på bryggen så snobbete og ordentlig slik at de ikke tør å gjøre noe galt. Eventuelt fortøye alle tilbake på kryssholtet på båten. Sjelden de tar fortøyningen som er på båten. Greit å flytte på småbåter, men større båter (da særlig de som det skal soves over i) bør skje med eiers tillatelse og samarbeid slik at de blir fortøyd riktig og man ligger mykt og riktig med gode spring.

Lingefan

Lingefan

Jeg ble en gang i Marex 270 Estremo flyttet på en grytidlig morgen da båten foran og bak meg hadde reist og jeg lå plutselig midt på bryggen morgenen etter. Og det så sikkert ut som jeg var en slik idiot som legger til med masse plass på hver side, noe jeg aldri gjør. Våknet av at båten plutselig lo å dro, slet og nykket i bølgene. De flotte springene jeg hadde fortøyd for god natt søvn og båten lå mykt og elegant var plutselig borte og knutene de hadde brukt gjorde at jeg nesten måtte kappe det ene tauet.... slik flytting er ikke ok.

Skal man flytte på båter må man fortøye slik de var og bruke tilsvarende knuter.

Nå er ikke andersb en slik ;-) , men det er mange raringer der ute uten peiling og hvis «folk i båt» begynner å skal flytte på båter kan det bli mye skader og uhell. 

Men trikset er å rulle overskuddstauene på bryggen så snobbete og ordentlig slik at de ikke tør å gjøre noe galt. Eventuelt fortøye alle tilbake på kryssholtet på båten. Sjelden de tar fortøyningen som er på båten. Greit å flytte på småbåter, men større båter bør skje med eiers tillatelse og samarbeid slik at de blir fortøyd riktig.

Lingefan

Lingefan

Nå er ikke andersb en slik ;-) , men det er mange raringer der ute uten peiling som begynner å skal flytte på båter. Men trikset er å rulle overskuddstauene på bryggen så snobbete og ordentlig slik at de ikke tør å gjøre noe galt. Eventuelt fortøye alle tilbake på kryssholtet på båten. Sjelden de tar fortøyningen som er på båten. Greit å flytte på småbåter, men større båter bør skje med eiers tillatelse og samarbeid slik at de blir fortøyd riktig.

Lingefan

Lingefan

Jeg ble en gang i Marex 270 Estremo flyttet på en grytidlig morgen da båten foran og bak meg hadde reist og jeg lå plutselig midt på bryggen morgenen etter. Og det så sikkert ut som jeg var en slik idiot som legger til med masse plass på hver side, noe jeg aldri gjør. Våknet av at båten plutselig lo å dro, slet og nykket i bølgene. De flotte springene jeg hadde fortøyd for god natt søvn og båten lå mylt og flott var plutselig borte og knutene de hadde brukt gjorde at jeg nesten måtte kappe det ene tauet.... slik flytting er ikke ok.

Nå er ikke andersb en slik ;-) , men det er mange raringer der ute uten peiling som begynner å skal flytte på båter. Men trikset er å rulle overskuddstauene på bryggen så snobbete og ordentlig slik at de ikke tør å gjøre noe galt. Eventuelt fortøye alle tilbake på kryssholtet på båten. Sjelden de tar fortøyningen som er på båten. Greit å flytte på småbåter, men større båter bør skje med eiers tillatelse og samarbeid slik at de blir fortøyd riktig.

Lingefan

Lingefan

Jeg ble en gang i Marex 270 Estremo flyttet på en grytidlig morgen da båten foran og bak meg hadde reist og jeg lå plutselig midt på bryggen morgenen etter. Og det så sikkert ut som jeg var en slik idiot som legger til med masse plass på hver side, noe jeg aldri gjør. Våknet av at båten plutselig lo å dro, slet og nykket i bølgene. De flotte springene jeg hadde fortøyd for god natt søvn og båten lå mylt og flott var plutselig borte og knutene de hadde brukt gjorde at jeg nesten måtte kappe det ene tauet.... slik flytting er ikke ok.

Nå er ikke andersb en slik, men det er mange raringer der ute uten peiling som begynner å skal flytte på båter. Men trikset er å rulle overskuddstauene på bryggen så snobbete og ordentlig slik at de ikke tør å gjøre noe galt. Eventuelt fortøye alle tilbake på kryssholtet på båten. Sjelden de tar fortøyningen som er på båten. Greit å flytte på småbåter, men større båter bør skje med eiers tillatelse og samarbeid slik at de blir fortøyd riktig.

Lingefan

Lingefan

Jeg ble en gang i Marex 270 Estremo flyttet på en tidlig morgen da båten foran og bak meg hadde reist og jeg lå plutselig midt på bryggen morgenen etter. Og det så sikkert ut som jeg var en slik idiot som legger til med masse plass på hver side, noe jeg aldri gjør. Våknet av at båten plutselig lo å dro, slet og nykket i bølgene. De flotte springene jeg hadde fortøyd for god natt søvn og båten lå mylt og flott var plutselig borte og knutene de hadde brukt gjorde at jeg nesten måtte kappe det ene tauet.... slik flytting er ikke ok.

• Create New...