Popeye70 Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 54 minutes ago, Gunga Din said: Helt OK Popeye du får 10%....men du får by på dram hver gang jeg kommer med cash....... Deal! SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Sahara Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 56 minutes ago, Ventus said: Spørsmålet er hva avtalen man inngår med gjestehavna faktisk er? Er det helt fritt frem å flyttes er det jo enkelt, hvis det er helt fritt å bli landgang så ok. Eller betaler man for sin bestemte avgrensning - les "normal tilstand" og ikke nød som kommer lite overraskende inn som argument. Det har sine egne regler. Hvis du leser det som er slått opp, så har du nok flere plikter enn rettigheter. Dette er fra Son og ganske typisk: « a. Alle som oppholder seg i havneområdet plikter å følge havnekontorets anvisninger. Brudd på reglementet kan medføre bortvisning.» http://www.sonhavn.no/gjestehavn/havnereglement/ Ergo kan de kreve at du flytter deg eller forhaler deg. Du kan ikke tviholde på de meterne brygge du måtte ha fått tak på. Dog gir de ikke videre den retten til alle og enhver. Jeg er enig med flere her som etterlyser strengere havnevakter. Link to post
quantumduck Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 (redigert) On 7/19/2018 at 9:49 PM, Lars H. said: Så små båter, som oss med en Saga 27 skal stues unna langt ine på grunna? Jepp, du må ligge på dørmatta til Skagerrack her i Strömstad ihvertfall. Men jeg ser ærlig talt ikke problemet særlig ofte. Noen ganger ligger det en liten båt i en stor bås, men jeg har ennå til gode å spotte en liten ledig bås, eller plass, han heller burde ligget i, samtidig. Og longside med flere utenpå hverandre, man får stå opp tidligere da, hvis det er for mange mindre båter man ikke kan ligge utenpå, når man kommer i havn. Det er ikke vanskeligere å stå opp om man har stor båt, og fortere komme man som regel i havn også (skroghastigheten :0) Edit: Med unntak av Väderöarna, der er det nå er blitt trafikklys og kø i morgenrushet når nattens gjester forlater havna kl 10:00. Så blir man da loset inn, en og en på vekselsvis grønt og rødt lys (håper ingen tar ordningen som lykt/sjømerke :-P) og stuet tettest mulig av den hjelpsomme havnevakta. Bra organisering på et av de fineste stedene, men unektelig også litt til ettertanke... Redigert 20.Juli.2018 av quantumduck (see edit history) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Ok, for å ta trådstarter på alvor, hva forventer jeg av god kutyme i gjestehavner i fellesferien? Og hva kan en forlange? Tja, det må jo baseres på erfaringer. Har lite av det i år etter kun noen timer ved ei gjestebrygge for å handle og fylle vann. Men basert på tidligere års erfaringer så kan jeg lage en liten shortlist over hva jeg syns er god kutyme i gjestehavn i fellesferien: 1. Ikke piss ned i andre sine båter 2. Ikke kast sneiper i/på andre sine båter Og det var vel alt. Dette syns jeg det er greit å kunne forlange selv om det har skjedd/skjer. Mine forventninger til gjestehavner er også en liste... 1. Forventer høy musikk til langt på morrakvisten i en del gjestehavner. 2. Tramping på dekk midt på natta, støttesteg, muntre rop, lyden av at de henger etter rekkestøttene og snubler i fokkeskjøter, møkkete dekk om morgenen. 3. Forventer folk som sitter å sperrer brygga med grilling, drikking, bikkjer og unger. Forventer at folk blir så tidlig fulle at jeg (tidligere) måtte forklare ungene hva som foregikk når de ble høyrøsta/skrålende så ungene ikke skulle bli skremt. 4. Forventer møkkete og jævlige dusjer og dasser, hvis det finnes 5. Forventer for få strømuttak på bryggene 6. Dårlige muligheter for å fortøye ordentlig i bryggene 7. At det legger seg båter på utsiden uten gode nok fendere og tau 8. At noen på innsiden skal forhale veldig tidlig om morgenen 9. At en flaggentusiast, eller flere, skal hisse seg opp og lage et nummer utav det om jeg har glemt å ta ned flagget tidsnok, eller gjøre selvtekt på flagget om jeg ikke er ombord 10. At det stinker av septikksuget i nærheten 11. At det ikke går an å bade fra båten fordi folk tømmer tanken i sjøen 12. At det ligger tomgods og søppel på bryggene om morgenen 13. At noen har spydd på bryggene 14. At andre båter ikke bryr seg om båter langs gjestebrygga og går for nær, for fort så en blir liggende å rulle i hekkbølger 15. At havneverter ikke er til stede eller tør å ta tak når de burde Det er sånn ca mine forventinger. Noen ganger/steder er det hyggelig og fint, en blir kjent med nye folk, får sosialisert og har det morro. Andre plasser overdøver partyfaktoren det meste, noen plasser er det stille og fredelig og orden på sakene osv. Aldri godt å vite hva man får i gjestehavn og mye avhenger av hvilke andre båter som kommer. --- Viktig å huske at en er blant "folk flest" når en i gjestehavner. For mange er ferie fest og moro, og det er veldig bra at de legger det til gjestehavner med utesteder osv hvor en skaper omsetning, sesongjobber og får til ordentlig partysteming. Jeg har i grunnen stor sans for at folk fester godt i gjestehavner og syns det bør legges mer til rette for det. Samtidig kan en også tenke "familiehavner" der de som ikke vil ha høy musikk og "leven" til langt på natt kan ligge. Store gjestehavner kan kanskje ha to områder. Men det må håndheves av havneverter. Med en tydelig inndeling så vet folk hva de får og kan velge selv. Det er dumt når "alt blandes" og hvor noens positive opplevelse blir andres negative. Link to post
Duppe Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 (redigert) For en helt fersk til båt har det aldri falt meg inn at noen skal kunne bruke båten min til fortøyning, gå fram og tilbake over og bo på utsiden osv. På mange måter virker det helt vilt, spesielt når man betaler en del for plass, og hadde knapt trodd det hvis noen hadde sagt det til meg tidligere, men i vanlig havn er det jo ikke særlig større avstand mellom båtene så ikke rart sånn sett. Har vært skeptisk til gjestehavn og norsk 'sjefskultur' som antas fort kan komme fram her, men har prøvd det én gang og på tross av mangel på informasjon (selv på nettsiden) gikk det fint og ingen kom for å irettesette oss for at vi lå feil eller hva. Selv om denne tråden har oppklart mye rundt sideligging viser de forskjellige synene og erfaringene her at ferie fra gjestehavn til gjestehavn må for vår del skje utenom de travleste tidene hvis en skal slippe mas/utoner eller skader i forbindelse med dette i og med at en må forvente å ende opp eller tilogmed bli beordret til å ligge utenpå hverandre. Praktisk angående skraping av tråkking over dekk må det vel finnes matter som kan brukes? Og de som ikke vil ha skitne eller knirkete fendre på seg burde vel da ha et par ekstra korrekte selv? Redigert 21.Juli.2018 av Duppe (see edit history) Link to post
Popeye70 Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 @Duppe, mye løser seg med sunt bondevett, som du selv har merket. Man tar den plassen man trenger, hjelper andre ved behov, og så er (nesten) alle blide. Er man blid og spør før man tar seg tilrette vil stort sett alle si ja. Da vi lå på Koster i forrige uke la vi en dørmatte på dekk der vi mente det ville være enklest for de utenpå å gå ombord. Det er et lite, men helt OK, signal om at man ber de utenpåliggende om å tørke av beina før de marsjerer over båten. Alle respekterer sånt, og jeg tror det er enklere å få folk til å akseptere dette enn å tvinge alle til å gå barbeint eller i sokkelesten. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kjetil1 Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Lingefan skrev On 20.7.2018 at 8.53: Jeg ble en gang i Marex 270 Estremo flyttet på en grytidlig morgen da båten foran og bak meg hadde reist og jeg lå plutselig midt på bryggen morgenen etter. Og det så sikkert ut som jeg var en slik idiot som legger til med masse plass på hver side, noe jeg aldri gjør. Her er et viktig poeng og noe å tenke på før man hisser seg over den lille båten midt på ei stor brygge. Kanskje lå båten perfekt før andre båter dro videre. Spesielt om båten virker tom. Noe annet blir det om folk sitter i båten og er/burde være klar over at de ligger feil. Slik vi opplevde på Kvitsøy. Kom til full havn og jeg ber en kar i en 37 fots seilbåt som lå midt på en kai med plass to 40 fotere longside om å trekke seg bakover slik at vi kunne ligge to båter utpå hverandre på plassen som da ble tilgjengelig. Tror det må ha vært eddik i rødvinsglasset hans siden han var så sur og grinete. For jeg fikk et surt og tvert svar at han ikke gadd flytte på seg. Han og kona satt resten av kvelden alene i båten sin og så sure ut. Midt på kaien... Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Duppe Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 8 hours ago, Popeye70 said: mye løser seg med sunt bondevett Sunt bondevett er tydeligvis ikke nok, for her i tråden kan vi se at folk har det som prinsipp å være sjef i sideleggingsituasjoner, og andre som blir irritert bare en ikke har fendertrekk osv. Det snakkes om å dra bunnpropper for å nekte sideligging, snøre inn propellen med strømledninger, tømme pulverapparat over folk og uvilje mot alt mulig fra seilbåter til blanke båter og forakt for "folk i båt" hvilket gir et lite hyggelig innblikk i båtfolks grunnholdninger. Når jeg drar på ferie er det nettopp for å slippe denne type mas, formaninger og konflikter som man må forholde seg til ellers, så sideligging (eller hva det egentlig heter) er derfor noe vi helt klart skal styre unna. Link to post
quantumduck Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 On 7/21/2018 at 1:19 AM, Pinkvin said: 8. At noen på innsiden skal forhale veldig tidlig om morgenen Dette er jo en slags naturlov, de som er tidlig oppe, kommer først fram og havner innerst, og skal først ut ... Link to post
quantumduck Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 4 hours ago, Duppe said: andre som blir irritert bare en ikke har fendertrekk osv. Slike sandpapir man kan pakke inn fenderne i? Har slike, check! Link to post
quantumduck Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 (redigert) 4 hours ago, Duppe said: snøre inn propellen med strømledninger, tømme pulverapparat over folk Man får sånne tanker når man har russebussanlegget fra helvete dundrende 3 m. fra hodeputa og politiet for andre gang prøver å stoppe faenskapet, men har hentet inn for få forsterkninger. Forøvrig funker det aldeles utmerket å ligge utenpå hverandre i 99% av tilfellene, det er både sosialt og hyggelig. Synes jeg da, men by all means, det er bare å styre unna hvis det blir for slitsomt. Ville dog først stukket nesa ut i virkeligheten og prøvd, fremfor å ta alt som skrives her for god fisk, vil tro de fleste har gode erfaringer i flesteparten av tilfellene de ligger utapå noen, eller har noen utapå seg, men det er de dårlig erfaringene som kommer opp her. Redigert 21.Juli.2018 av quantumduck (see edit history) Link to post
Lingefan Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 (redigert) Mot slike båter som spiller russebussmusikk til kl 5-6 om natten kan man selvsagt ta «militærvekkingsmetoden» og sette på noe røft fra kl 8 når de har lagt seg akkuràt begynt å få sove og har skikkelig hodebank. Det kan være tøft nok å høre på en militær-marsj på full styrke. F eks fanfaren «stå opp din gris - stå opp din gris - nå haaaar du sovet leeeenge» Jeg har selvsagt megafon som fast inventar i båten med sirene og god bæring. Kan gå langs båten deres og kommendere de opp i solskinnet og at flagget skal opp kl 8:00.00 En dag hvis jeg blir irritert med dårlig nok søvn og er i rett humør skal jeg utføre den planen. Redigert 22.Juli.2018 av Lingefan (see edit history) Lingefan Link to post
strawberry Svart 22.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Interessant, og til tider rystende lesing! En tanke: Tenk dette 'problemet' overført til bilens verden! - La andre parkere bilen din, subbe borti andre biler, sette den i nedoverbakke uten brekk, etc! Forhale er kanskje et ord 'folk i båtene' kan, men fortøye? Båten din er flyttet på! De som gjorde det informerer ikke når du er tilbake! Er du ikke oppmerksom, kan flyttingen være på noen desimeter, men fortøyningen et hav av forskjell fra din egen fortøyning! Opplevde en snev av dette sist helg! Fem båter lå utenpå meg! Jeg var den minste båten! Alle de jeg hadde kontroll over ble bedt om å sikre sin egen båt ved å fortøye i bryggen uten at jeg ble skvist, samt fendre godt! Hadde jeg ikke blitt oppmerksom på endringene i andres fortøying av min båt, så hadde vindøkningen etterfølgende natt laget et svært interessant trekkspill sett i fugleperspektiv!? Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Code0 Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Vi var innom Son, og der fungerer det rimelig bra. Flere havneverter, VHF ch 12, automatbetaling og fasiliteter på land, og havneregelement. De kunne hatt bedre plansje / orienteringsfigur ved anløp, nå så jeg plakaten først når vi gikk kveldstur, og Son havn omtaler gjestebrygga til seilforeningen som ‘privat brygge’. Link to post
Hulda Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Code0 skrev 29 minutter siden: Vi var innom Son, og der fungerer det rimelig bra. Flere havneverter, VHF ch 12, automatbetaling og fasiliteter på land, og havneregelement. De kunne hatt bedre plansje / orienteringsfigur ved anløp, nå så jeg plakaten først når vi gikk kveldstur, og Son havn omtaler gjestebrygga til seilforeningen som ‘privat brygge’. Mener Son Gjestehavn må være en av de bedre mellom Son og Göteborg. Nå det gjelder brygga til Soon Seilforening, ble den kjøpt og betalt av foreningen for mange år siden. Så kan man vel definere hvorvidt den er privat eller ikke. Men den gangen jeg var medlem der, var den primært til for foreningen. Og det båtene som ligger der fast er vel fremdeles medlemmer av foreningen. Og så leier man ut, og inntekten går til foreningen. Kaien og foreningshuset ble forresten også for stor del bygget av foreningens medlemmer på dugnad. Link to post
Code0 Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 .. det er gjesteplasser, longside på hele sydsiden, samt om de har ledige båser. Står plakat på brygga med priser og vippsnummer (for de som ser nytte av det...). Link to post
Hulda Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Du misser poenget. Det er Soon Seilforening som leier ut plasser på den brygga. Det er ikke Vestby kommune. Og kommunat ansatte har ingenting med seilforeninges brygge å gjøre. De pengene som blir vipps'et inn fra den brygga går til Soon Seilforning og ikke til Vestby kommune. I så måte er det et 'privat foretak' som leier ut. OK? Link to post
nordan family 27 Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Å tukle med en annens fortøyninger trodde jeg ansvarsmessig var litt (mye) risky business? Trodde det var absolutt no-go ut i fra overtagelse av ansvar, som man normalt ikke ønsker? Link to post
Code0 Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Hulda skrev for 1 time siden: Du misser poenget. ...tror ikke det. PRIVAT tolker jeg til null gjesteplasser. Det hadde vel vært riktig å skrive ‘seilforeningens brygge med gjesteplasser’... Link to post
Hulda Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Send inn det gode forslaget til Soon Seilforening. Jeg er ikke medlem der lenger. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn