Duppe
For en helt fersk til båt har det aldri falt meg inn at noen skal kunne bruke båten min til fortøyning, gå fram og tilbake over og bo på utsiden osv. På mange måter virker det helt vilt, spesielt når man betaler en del for plass, og hadde knapt trodd det hvis noen hadde sagt det til meg tidligere, men i vanlig havn er det jo ikke særlig større avstand mellom båtene så ikke rart sånn sett.
Har vært skeptisk til gjestehavn og norsk 'sjefskultur' som antas fort kan komme fram her, men har prøvd det én gang og på tross av mangel på informasjon (selv på nettsiden) gikk det fint og ingen kom for å irettesette oss for at vi lå feil eller hva. Selv om denne tråden har oppklart mye rundt sideligging viser de forskjellige synene og erfaringene her at ferie fra gjestehavn til gjestehavn må for vår del skje utenom de travleste tidene hvis en skal slippe mas/utoner eller skader i forbindelse med dette i og med at en må forvente å ende opp eller tilogmed bli beordret til å ligge utenpå hverandre.
Praktisk angående skraping av tråkking over dekk må det vel finnes matter som kan brukes? Og de som ikke vil ha skitne eller knirkete fendre på seg burde vel da ha et par ekstra korrekte selv?