Jump to content

Johnson (Suzuki) 225 4-takt mangler kraft

Lettrus

Recommended Posts

Jeg har en 225 Johnson 4 takt som har begynt å mangle futt. Jeg mangler ca 5-6 knop på toppen og 5-700 omdreininger. Båten er ikke grodd.

I tillegg synes jeg den har fått en hard gange på belastning så jeg mistenker at det er en sylinder som kutter (men det kan være hva som helst). Det er ingen varsellys som er tent, og motoren går helt fint på tomgang og starter lett.

Dette er en 4-takter som er identisk med Suzuki DF 225 (BRP kjøpte 4-taktere fra Suzuki og kalte dem Johnson. Delenumre er identiske).

I dag har jeg tatt ut pluggene, de ser slik ut:

883293914_2018-07-1314_34_48.jpg.2eb903b4a0a195a0e1ecf7cf17821857.jpg

Jeg synes de ser fine ut, men jeg byttet alle for sikkerhets skyld.

Så testet jeg coilene med multimeter, de har tre pinner, så jeg teste 1-2, 2-3 og 1-3 med dette resultatet:

Capture.JPG.931a9675379b3cd76adfc962808230cd.JPG

Jeg synes det ser ut som de to nederste på BB er dårlige, men får det ikke til å stemme at motoren bare går på 4 syl (da skulle vel mye kraft mangle). Dessuten synes jeg det er rart at pluggene ser helt like ut. Jeg har en ganske lang tur inn med lav fart til havnen, så det kan stemme hvis det er slik at sylinderne kutter på høy belastning, men funker på lav belastning.

Noen tips fra oraklene der ute til hva som kan være galt? Hvordan kan jeg teste coilene ordentlig - de på verkstedet sa at de ikke hadde utstyr til det. De foreslo å trekke ut en og en coil mens motoren gikk for å sjekke, men hvis de funker på tomgang spørs det jo om det hjelper (men skal selvsagt prøve i morgen).

Jeg har også kastet en skvett injektorrens i bensinen, men har ikke all verden tro på effekt.

Jakter jeg spøkelser?

Testet de to mistenkte coilene på nytt og fikk verdier som antyder at de er ok. Monterte i båten og testet å koble fra en og en coil. Motor går åpenbart på alle. Prøvekjørte (med de nye pluggene) og det var silkemyk gange og alle knopene var der de skulle.

Mystiske saker. Håper det holder. I følge en mekaniker var det visst ikke uvanlig at 4-taktere slet plugger.

Jeg har ingen erfaring med din motor.

Men jeg har inntrykk av at korrosjon, dårlig kontakt er et voksende problem når motorene drar på åra. 

Mulig du fikk bedre kontakt, når du bevegde, og koblet av og på kontaktene? 

Jeg ville kjøpt «kontaktrens» og gått over alle kontaktene. Så sprayet de med elektro/kontakt-beskyttelse. 

Kontakt-fett skal vist også være bra. 

Eller mulig spøkelset lå i tennpluggene?

God sommer, kos deg på sjøen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...