Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Jeg deler oppfatningen av regel 44. Holde av veien betyr å ikke havne i en vikeplikts situasjon

men utenfor trangt farvann gjelder ikke regel 44. Og regel 44 finnes ikke i utlandet. Derfor jeg er av oppfatning at man er mer forutsigbar for andre om man forholder seg til reglene. Så jeg viker ikke for Kosterbåten om jeg ikke har vikeplikt, med mindre den ikke overholder vikeplikten. Regel 17 er sentral her. 

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart
(a)  
(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.
(ii) Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene.
(b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.
(c) Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) ii i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side.
(d) Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette.

Punkt d henviser til regel 44 og holde av veien

jeg bruker VHF i åpent  farvann om behov for avklaring. AIS er uvurderlig der. 

Bitteliten

Bitteliten

Jeg deler oppfatningen av regel 44. Holde av veien betyr å ikke havne i en vikeplikts situasjon

men utenfor trangt farvann gjelder ikke regel 44. Og regel 44 finnes ikke i utlandet. Der jeg er av oppfatning at man er mer forutsigbar for andre om man forholder seg til reglene. Så jeg viker ikke for Kosterbåten om jeg ikke har vikeplikt, med mindre den ikke overholder vikeplikten. Regel 17 er sentral her. 

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart
(a)  
(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.
(ii) Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene.
(b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.
(c) Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) ii i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side.
(d) Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette.

Bitteliten

Bitteliten

men utenfor trangt farvann gjelder ikke regel 44. Og regel 44 finnes ikke i utlandet. Der jeg er av oppfatning at man er mer forutsigbar for andre om man forholder seg til reglene. Så jeg viker ikke for Kosterbåten om jeg ikke har vikeplikt. 

• Create New...