MortenWJ Startet 14.Juli.2018 Del på Facebook Startet 14.Juli.2018 (redigert) Har kjøpt ny membranpumpe fra whale. Monterte den, pumpet ut septik en gang og alle var glade. Kom på tur, skulle pumpe ut igjen. Pumpa går, men den tar ikke tak i det som er i tanken. Tror ikke den suger falsk luft. Kaster ikke papir, så jeg tror heller ikke det er tett. Hadde samme problem med den forrige pumpa. TMC membran pumpe. Funket en stund, så duret og gikk den uten å pumpe ut. Skrudde den ut, satt den inn, pumpet en gang og den funket fint. Neste tur, samme problem. Den gikk, men pumpet ikke ut. Hva er dette? Kan jo ikke bytte pumpe etter en gangs tømming? Redigert 14.Juli.2018 av MortenWJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Juli.2018 Del på Facebook Svart 14.Juli.2018 Sjekk luftingen. Hvis propp der vil kanskje ikke pumpen klare å pumpe ut. Prøv å stake opp luftingen. Prøv evt å åpne litt på slangeklemmene et sted så luft slipper inn. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2018 Del på Facebook Svart 14.Juli.2018 (redigert) Anbefalee å lese innlegget til Hulda en gang til. Ev. titt på en av de siste innleggene under 'byggingen av Hulda....' Rettelse, ser at det er flere med do-problemer. Redigert 14.Juli.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MortenWJ Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2018 Whale-pumpa er ganske kraftig. Da jeg pumpet ut første gang, rykket det i slanger og var bra trøkk. Man skjønte med en gang at den pumpet ut. Nå summer den litt hissig som på tomgang. Ingen bevegelse i slanger eller «trøkk» generelt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2018 Del på Facebook Svart 14.Juli.2018 Typisk drittplugg oppstrøms. Eks ball av papir som tetter nå og da. Les '.... Hulda....' Sitér dette innlegget Link to post
MortenWJ Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2018 Prøver å stake lufting først. Har hatt tett lufting tidligere ogda luktet det av boblene som kom tilbake i do. Nå er det luktfritt, så tviler på at den er tett. Prøver likevel. Bruker ikke papir, så tviler også på at den er tett. Men har hatt samme problem med to ulike pumper, så noe må det være. På begge pumpene har jeg skrudd av det ytterste leddet på begge sider. Slik at det er to ventiler (en på hver side) og ikke to på hver side. Men det kan vel ikke ha noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Juli.2018 Del på Facebook Svart 14.Juli.2018 MortenWJ skrev 45 minutter siden: På begge pumpene har jeg skrudd av det ytterste leddet på begge sider. Slik at det er to ventiler (en på hver side) og ikke to på hver side. Men det kan vel ikke ha noe å si? Noen spesiell grunn til at du har gjordt dette ? Sitér dette innlegget Link to post
MortenWJ Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2018 Plassmangel. Prøvde å stake luftinga. Kommer ikke ned i tanken. Kan være tett. Åpne mannelokket og bruke det som lufting for å teste. Kan det funke? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Juli.2018 Del på Facebook Svart 14.Juli.2018 Du må nok ha begge ventilene på hver side av membranen, det er en grunn til at de er der. Sitér dette innlegget Link to post
MortenWJ Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2018 Er det noen grunn til at man trenger to ventiler på hver side? Utenom «at det er en grunn til at de er der?» Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 14.Juli.2018 Del på Facebook Svart 14.Juli.2018 Jeg har hatt det samme problemet mange ganger. Når pumpen ikke vil forflytte veske er det vanligvis noe dritt som har hengt seg opp i gummiventilen. Du må sjekke på hver side av pumpen. Dersom de ikke tetter, skyves væsken bare frem og tilbake siden det ikke blir vakuum. Grunnen til at det er 2 ventiler er at det da skal mere til for at pumpen ikke virker som du beskriver. Jeg har erfart at det ofte er mais som tetter, siden belgen ikke brytes ned. Når vi bruker båten spiser vi ikke mais. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Juli.2018 Del på Facebook Svart 14.Juli.2018 (redigert) MortenWJ skrev for 2 timer siden: Åpne mannelokket og bruke det som lufting for å teste. Kan det funke? Ja, jeg kan ikke se noen grunn til at det ikke skal fungere. Poenget er at det må komme luft til i toppen av tanken for å fjerne vakuumet der for å kunne trekke ut dritten i bunnen. Redigert 14.Juli.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mix Svart 14.Juli.2018 Del på Facebook Svart 14.Juli.2018 MortenWJ skrev for 6 timer siden: Er det noen grunn til at man trenger to ventiler på hver side? Utenom «at det er en grunn til at de er der?» Det gjør blokkering av pumpen svært vanskelig da den uansett klarer å bygge opp vakuum/sug selv om en ventil slipper inn luft pga. skitt. Det gjør også at pumpen er istand til å pumpe blanding av luft og væske. Sitér dette innlegget Link to post
MortenWJ Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2018 (redigert) Takk for svar. Pga plassmangel må jeg klare meg uten de to ekstra stussene/ventilene foreløpig og satse på at de to ventilene på hver side som er igjen, gjør jobben. Blir en større operasjon om jeg skal på med de to ekstra stussene og ventilene. Tanken er full, så jeg satser på at luftinga er tett og at pumpa tar tak når jeg prøver å lufte ved å åpne mannelokket. Redigert 14.Juli.2018 av MortenWJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MortenWJ Svart 26.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Da var vi på tur igjen. Har pumpet ut en gang uten problemer. Dette etter å ha tømt tanken ved hjelp av anlegget i Lillesand havn på turen før. Skulle pumpe ut nå, og samme problem igjen. Pumpa går, men tar ikke tak i massen. Begynner nå å tro at alt dette har med de to ventilene i ekstrastussene på hver side å gjøre. De jeg fjernet på grunn av plassmangel. At pumpa ikke klarer å skape nok vakuum med kun en ventil på hver side. Synes det er merkelig, men har ikke annet svar. Om ikke noen har en bedre ide? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 MortenWJ skrev for 5 timer siden: Synes det er merkelig, men har ikke annet svar. Merkelig ? Du har jo ødelagt hele prinsippet for funksjonen for denne pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Du har dekkstømming også? -er den koblet inn på samme slangen, men før pumpa, eller har den egen pickup? Har erfart at om lokket på dekkstømming ikke tetter skikkelig, så suger pumpa falskluft, om dekkstømminga er på samme slangen ut av tanken. Men da hører du også svak susing fra lokket. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Eureka skrev 1 time siden: Har erfart at om lokket på dekkstømming ikke tetter skikkelig, så suger pumpa falskluft, om dekkstømminga er på samme slangen ut av tanken. Hva ? Er dette noe du har kontruert selv ? Skal du installere dekktømming må du inn med 3veis ventil med L-løp, alt annet er å be om trøbbel. Trådstarter har ett valg skal han bruke denne pumpa, det er å flytte pumpa der det er plass til den. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Nei, det er ikke konstruert selv, -på en Grandezza31. Det er en Y like før pumpa. Ene leder opp til dekkstømming, den andre går til septikpumpa. Har funka upåklagelig siden 2009 med 8 uker langtur 7 av årene. Har bare feiler en gang, da o-ringen på lokket var 4 år gammel og usmurt, og ikke skikkelig skrudd til. Dog er det ikke membranpumpe på den båten, om det spiller rolle. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Merkelig konstruksjon, utrolig hva båtbyggere kan gjøre for å spare penger. Men det forundrer meg ikke. Har sett mye rart opp igjennom årene. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Merkelig? Enkel og funker. Bortsett fra den ene gangen, pga brukerfeil og bortglemt bytte av o-ring. Mulig det optimale er 3-veis ventil. Vi snakker ikke forbi hverandre nå da?- dette er etter septiktank, ikke mellom dass og tank, hvor 3-veis ventil brukes for å velge tank eller rett i sjø? For da ville jeg vært enig ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Nei, vi snakker ikke forbi hverandre. Her har man bare vært ute etter å spare inn penger. Det er ingen logikk bak denne konstruksjonen annet enn å gjøre det billig. Sitér dette innlegget Link to post
MortenWJ Svart 27.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 (redigert) Takk for svar. Da er det bare å skru på de to ytterste leddene og korte ned slangestussene på hver side. Krever litt jobb, må sage litt her og der for å få plass, men skal la seg gjøre. Må det to ventiler til på hver side, så må det det. Den suger forøvrig ikke falsk luft, og det er egne rør til alt. Redigert 27.Juli.2018 av MortenWJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.