Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

morgull skrev for 6 timer siden:

...Motoren var også innom et verksted i høst for rep.

De testet motoren på vannet etter rep. 

Jeg har en 21´ Ballistic som sto på båten når den var på verkstedet.

Når de testet den så fikk de ca 6200 - 6300 omdreininger på den.

Knop måleren viste ca 43 knop (ikke gps knop).

De sa at styreenheten er omprogrammert på den og at dette nok er årsaken til at turtallssperren ikke slår inn.

Motoren skal ha et maks turtall på 5600 omdreininger mener jeg han sa.

Ser i utregningen din over at gearratio er feil.

På min er gearratio: 2,00:1 (Har girkasse fra 135 hk´en).

Vet ikke hvor mye det spiller inn på beregningen din.

Det er en som er dyktig på propeller som har anbefalt meg en Mercury Tempest Plus 23´.

Tenker jeg prøver meg på den eventuelt en Mercury Enertia 23´

Hei.:smiley: Ok, så du har 2:1 gearratio. Det gir litt mer mening. Men at du får opp mot 6300 rpm med en 21" Ballistic rimer ikke så veldig mye igjen - det gir i alle fall veldig høy slipp% - ca. 22% som er veldig mye. Kan det bety at motoren er montert veldig høyt på akterspeilet, og at propellen ligger "å ventilerer" litt, mon tro? Vet du hvilket hull motoren er boltet i på akterspeilet? Uansett må pri-1 være å få turtallet på toppfart ned på 5600ish rpm for å unngå skade på motor - enten ved å senke motor hvis den står for høyt montert, eller få en propell som takler så høy montasje. At styreenheten er omprogrammert virker litt rart. Er dette en båt/motor du har kjøpt brukt?

Du kan godt prøve en Tempest Plus. Det er en propell som tåler/liker å være høyt montert og som skal gi bra toppfart. Ikke fullt så bra på cruise/mellomfart. Hvis målet er å få lavere turtall på typisk cruisehastighet, ville jeg valgt en annen propell som har typisk mindre slipp i mellomregisteret.

Solseng

Solseng

morgull skrev for 6 timer siden:

De sa at styreenheten er omprogrammert på den og at dette nok er årsaken til at turtallssperren ikke slår inn.

Det er en som er dyktig på propeller som har anbefalt meg en Mercury Tempest Plus 23´.

Hei.:smiley: Ok, så du har 2:1 gearratio. Det gir litt mer mening. Men at du får opp mot 6300 rpm med en 21" Ballistic rimer ikke så veldig mye igjen - det gir i alle fall veldig høy slipp% - ca. 22% som er veldig mye. Kan det bety at motoren er montert veldig høyt på akterspeilet, og at propellen ligger "å ventilerer" litt, mon tro? Vet du hvilket hull motoren er boltet i på akterspeilet? Uansett må pri-1 være å få turtallet på toppfart ned på 5600ish rpm for å unngå skade på motor - enten ved å senke motor hvis den står for høyt montert, eller få en propell som takler så høy montasje.

Du kan godt prøve en Tempest Plus. Det er en propell som tåler/liker å være høyt montert og som skal gi bra toppfart. Ikke fullt så bra på cruise/mellomfart. Hvis målet er å få lavere turtall på typisk cruisehastighet, ville jeg valgt en annen propell som har typisk mindre slipp i mellomregisteret.

Solseng

Solseng

morgull skrev for 5 timer siden:

Hei.:smiley: Ok, så du har 2:1 gearratio. Det gir litt mer mening. Men at du får opp mot 6300 rpm med en 21" Ballistic rimer ikke så veldig mye igjen - det gir i alle fall veldig høy slipp% - ca. 22% som er veldig mye. Kan det bety at motoren er montert veldig høyt på akterspeilet, og at propellen ligger "å ventilerer" litt, mon tro? Vet du hvilket hull motoren er boltet i på akterspeilet?

• Create New...