Solseng Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 (redigert) En annen vinkling er vel å la Shit happens være nettopp det, og heller konsentrere seg om å få båten sjøklar og bare nyte båtlivet resten av sesongen i stedet for å bale med juss og tvist? Som allerede nevnt i tråden - tusenlappene flyr ut i alle retninger uansett når man har båt. Redigert 15.Juli.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larsas Svart 15.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 25 minutes ago, Solseng said: En annen vinkling er vel å la Shit happens være nettopp det, og heller konsentrere seg om å få båten sjøklar og bare nyte båtlivet resten av sesongen i stedet for å bale med juss og tvist? Som allerede nevnt i tråden - tusenlappene flyr ut i alle retninger uansett når man har båt. Enig. Uansett godt å høre hva folk og advokaten sier. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 (redigert) 22 hours ago, Knurrbart said: Ja det er rart at ingenting er sett på før kjøp men alt er sett på i etterkant. Alt du nevner der har du åpenbart sett- etterpå og ikkje før fordi?.. Og alt ligger opp i dagen å sjå. Ellers syns eg det var billig. Når selger går god for at alt er i orden, så skal det være i orden. Det er lite sannsynlig at eier av båten ikke kjenner til manglende utført service som er årsaken til tett brennstoff-filter bla. Men hvis han ikke har sagt at motoren nylig har hatt service er jeg usikker på om man kan forvente at alle slitedeler, filteret osv er tipptopp. Redigert 15.Juli.2018 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 22 hours ago, Larsas said: Nei det er jo derfor jeg lurer på om jeg er fekar, eller om andre med fritidsbåt prøvesitter stoler, sjekker lanterner i dagslys, teller kalesjeknotter og har inngående kjennskap om båtmotorer. Jeg føler meg jo litt dum, i ettertid - at jeg ikke sjekket nærmere og mer nøye. Du har jo åpenbart sjekket disse tingene selv også, siden du har oppdaget dem, loså det du lurer på er om folk flest sjekket det før de kjøper, og ikke etter. Og det gjør de nok tror jeg. Det er jo en del fullstendig åpenbare mangler du har oversett her som ikke krever noen form for kompetanse å avdekke. Til din fordel kan man vel si at det er ennå mer graverende av selger å ikke ha "oppdaget" disse og opplyst om dem. Det virker som selger tror han går fri når han sier båten selges "som den er". Det fritar ikke selger for ansvar, hvis han sier båten ikke har mangler skal den ikke ha mangler. Når det gjelder slitasjedeler som ikke er skiftet, filter, slappe reimer osv, er jeg usikker på om det er noe mangel så lenge ikke selger har sagt at motoren nylig har vært på service. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Verdt å tenke over at en tvist koster masse tid og penger, samtidig som du ikke får full uttelling. Kanksje det er bedre å bruke energien og pengene til å få båten sjøklar og nyte båtlivet? Kan jo hende selger haddr ti tommeltotter og rett og slett ikke hadde peiling - og at det etter hans opplevelse var i orden. Så akkurat en annonse av en megler hvor båten er «profesjonelt» vedligeholdt. Hva legger man i det? Der vet jeg hvem selger er, og det er langt fra hans profesjon å vedlikeholde båter, selvom han har gjort det i rimelig mange år. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 (redigert) 26 minutes ago, nordan family 27 said: Der vet jeg hvem selger er, og det er langt fra hans profesjon å vedlikeholde båter, selvom han har gjort det i rimelig mange år. Hadde forventet å få forelagt dokumentert servicehistorikk med kvitteringer fra autorisert verksted i så fall ... Ellers helt enig, kan være like godt å fikse tingene selv, inntil en viss kostnad selvsagt. Men for noen kan irritasjonen over å ha blitt lurt overgå jobben med å få kompensasjon. Hvordan det blir her, hvor kjøper også på et vis har lurt seg selv litt, vet jeg dog ikke ... noen av manglene her vil vel egentlig selger forvente at kjøper har sett og akseptert? Tvister handler vel oftere om skjulte mangler... Redigert 15.Juli.2018 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Anyway - skaden er allerede skjedd, så det er veien videre som er interessant... Sitér dette innlegget Link to post
Larsas Svart 15.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Jeg holder dere oppdatert. Det kan jo hende at selger rett og slett ikke hadde peiling selv og trodde alt var i skjønneste orden. Båtlivet skal definitivt nytes, og jeg setter pris på alle kommentarer. Jeg har uansett ikke gjort jobben min ved befaring - så gjenstår det å se om selger solgte med viten om feil og mangler eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Det som er spennende her for oss andre (siden vi alle før eller siden befinner som som enten selger eller kjøper) er hva du legger i siste sats. " - så gjenstår det å se om selger solgte med viten om feil og mangler eller ikke. " Vi er alle forskjellige og har forskjellige terskler - jeg hadde muligens formulert et imøtekommende brev/skriftlig form for kommunikasjon på privaten direkte til selger over de mangler jeg følte var helt urimelig med et ønske om minnelig kompensasjon. Noe slikt vet vi selvsagt ikke utfallet av, men det hadde nok sittet langt inne å dratt det veldig mye lenger for mitt eget vedkommende. Uansett: Din situasjon - dine valg. :) Lykke til og og god båtsesong - ser ut som om vi får tidårets båtsommer. Nyt hver dag og hver solstråle. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 22 minutes ago, Larsas said: Det kan jo hende at selger rett og slett ikke hadde peiling selv og trodde alt var i skjønneste orden. Du har jo - i likhet med mange, mer eller mindre undertegnede f.eks. - ingen peil selv, og klarte likevel å oppdage en haug med mangler ... så den der kan vi vel avskrive tror jeg. Derimot kan selger ha hatt grunn til å tro at du oppdaget og godtok de godt synlige manglene da du besiktiget båten. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 quantumduck skrev 41 minutter siden: Derimot kan selger ha hatt grunn til å tro at du oppdaget og godtok de godt synlige manglene da du besiktiget båten. Det er ett godt poeng, han har jo også opplyst om oljelekk. og vannlekk. dog noe mer bagatelliserende enn hva det faktisk var. Det er rimelig for selger å anta at du har godtatt risikoen for at noe kan være/bli noe galt med dette, når du allikevel kjøper båten. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
MajorAndy Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Hvis det er nogen trøst, så blev jeg så inderligt snydt mindst to gange, da jeg handlede båd. Købte bl.a. en Ryds kabinebåd med en Johnson 50 hester. Benzintanken lækkede, båden også til en grad, at jeg pludselig stod i vand til knæene. Motoren var taget fra en anden, tungere båd og der var ikke skiftet propeller, så omdrejningerne gik i vejret i en grad så motoren skar sig på en tur, hvor jeg havde den med til Norge på trailer. Jeg kan bare sige, at man lærer så længe man lever og når du køber båd nummer otte eller ni, så er du næsten udlært og laver nok ikke så mange fejl mere...sådan var det i hvert fald for mig... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 1 hour ago, MajorAndy said: Motoren var taget fra en anden, tungere båd og der var ikke skiftet propeller, så omdrejningerne gik i vejret i en grad så motoren skar sig på en tur, hvor jeg havde den med til Norge på trailer. Ja, det er jo også en ting som kan gå galt. Det er merkelig at båten skjærer seg med en gang du får den da ... kan vel bare bety at selger har vært klar over problemet og passet på å ikke la turtallet gå for høyt, uten å opplyse om dette ved salg. Evt. har båten vært et "prosjekt" som ikke har vært i bruk etter motorbytte. Sitér dette innlegget Link to post
Larsas Svart 5.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2019 Oppdatering: Vannpumpa var ihjælrustet Det lekker drivolje fra en eller annen slange laaangt baki der (må sannsynligvis ut med hele shaiten) Fuelfilteret måtte definitivt byttes Motoren var i en ræva stand sa mekanikern 17 laks. Har latt det gå som en "lærdom". Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2019 Sånn som følger med når man kjøper brukt. Ikke noe å ødelegge nattesøvnen over. Neste eier vil sikkert finne ting som du trodde var helt OK også..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest knerten67 Svart 6.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 Hulda skrev On 14.07.2018 at 22.17: Fortell gjerne hvordan det går fremover. Litt elektrisk er ikke all verden. Kalesjeknotter er plukk. Knurrebart har vi lært å sette pris på. Tross alt, det er ikke mange her inne som tør innrømme at de er møringer. Nå må jeg slutte. en ekte møring her Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 6.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2019 Larsas skrev On 14.7.2018 at 21.05: Jeg kjøpte en 22 fots cabincruiser (Uttern D66 exclusive), 2004 mod, Mercruiser 4.3 MPI for halvannen måned siden. Pris: 200.000. Privat salg. Uten særlig peiling på verken båt eller motor var jeg ikke i stand til å vurdere graden av slitasje eller mangler noe særlig. I tillegg var jeg ruset på en hel måned med 25 grader og sol, samt en måned til med godvær i vente. Jeg bare måtte ha båt, og føler meg lurt av en "god selger". Han lovet meg at båten gikk som smurt og at det ikke var noen feil og mangler. Jeg gjorde ikke all verden av sjekk ved befaring, grunnet inkompetanse og introverthet. I ettertid ser jeg at jeg burde hatt med meg noen. Nå har jeg båten på land og service og det viser seg at; Det lekker girolje som bare pokker Det lekker fra vannpumpa, og denne må byttes Fuelfilteret er hønn-gammelt og må byttes, samt er sannsynligvis årsaken til "check engine" og innkopling av guardian (5% ytelse) Jeg får feilmelding "trim fault" Drivreima er slakk som fy Fuelmåleren satte seg plutselig på 0 og ble der etter tanking Jeg har også oppdaget at; Babord lanterne fungerer ikke Styrbord bauglykt fungerer ikke Jeg fant en drøss med søppel innerst i et skap i kabinen når jeg gjorde rundvask innvending Ingen av 12v kontaktene fungerer Den ene stolen detter ut av hakk og blir helt skjev. Jeg løftet den av og så at den mangler spak for å skyve den frem og tilbake samt at den for å velge høyde er nær ved å knekke Det mangler flust av "kalesje-knotter" En god del av ledningene jeg ser har svart elektriker teip på seg (ikke orginalt mao) Den ene vindusviskeren mangler en del og fungerer ikke Hva kan jeg gjøre med dette? Jeg har lyst til å få igjen noe av pengene mine - men kontrakten sier at båten selges som den er. Er jeg screwed? Bør jeg kjøpe meg en klovnenese og bare lære til neste gang? Når det er sagt, koser familien seg svært masse i båten, og vi klarer å se bort fra de "ubetydelige" manglene. Motor blir gjort service på og jeg er på vannet igjen midt i neste uke. At du må skifte filter når du kjøper en brukt båt som er over 10år gammel, reagerer du virkelig på det ? Og de andre tingene er bare ren slitasje etter bruk i 14 år - jeg skjønner ikke hva du klager over egentlig ? Du har fått deg en båt til det som antagelig var markedspris - jeg skjønner ikke helt hvor du vil. Så lenge det ikke er store dyre ting som ikke virker, så har du ikke noe krav mot selger, og ingen av dere er kjeltring/idiot. Det er slik verden er på finn.no. Jeg aner at du ikke har kjøpt så mye brukt privat tidligere. Det er litt andre de-facto-regler som gjelder for slik handel, og som ikke er nedfelt i lov. Det er bare slik verden er. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.