ttyridal Startet 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2018 Vi skal straks igang med årets tur og middagene pleier (som for de fleste?) å bestå av grillmat. Hvordan løser dere det nå som det er knusktørt over alt? Ruta blir Oslo, Hvaler og syd-østover Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 (redigert) Du kan sjekke hver enkets kommunes hjemmeside, hvordan de forholder seg til saka. De får vel råd fra lokalkjente brannmestre. Fra Hvaler f. eks: https://www.hvaler.kommune.no/nyhetsarkiv/totalforbud-mot-bruk-av-apen-ild-opprettholdes/ så da blir det å steke kjøttet på blusset ombord. Så er det sikkert de som synes at det ikke er så nøye, ref båten er nesten 8 meter, trenger jeg redningsvest.... Redigert 15.Juli.2018 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Dette er ikke sommeren for å grille. Sånn er det bare dessverre. Finn andre alternstiver. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ttyridal Svart 15.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Jepp.. tenkte kanskje folk hadde kjøpt gassgriller i hopetall, men ser det også står på forbudslisten.. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Sjekk ut de rekke-hengte grillene fra Magma. Med en slik kan du grille (med gass) ombord i båten. Vi har en slik, og bruker den masse. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
nomen Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Jeg har trosset grillforbudet i sommer, ved å la gassgrillen stå i fjæra (altså i vannet), eller på fjell som blir vått av bølgeskvulp når jeg under konstant tilsyn har grillet mat. Jeg anser forbudet som en helgardering, for å luke ut tvilstilfeller. Dessuten har jeg varmtarbeidskurs. Desverre har jeg kun hatt ett 6 kilos apparat tilgjengelig, kravet er 2. Dette er kompensert med en 10 liters bøtte med sjøvann? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Kjetil1 Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Dette bringer opp spørsmålet om hvorfor er det lov å steke burgeren på panna over gassbluss inne i båten, men det er ikke lov å steke samme burger på feks Weber gassgrill plassert kanskje 100 meter ute på flytebrygge i betong? Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
nomen Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Kjetil1 skrev for 3 timer siden: Dette bringer opp spørsmålet om hvorfor er det lov å steke burgeren på panna over gassbluss inne i båten, men det er ikke lov å steke samme burger på feks Weber gassgrill plassert kanskje 100 meter ute på flytebrygge i betong? Igjen er nok dette for å fjærne tvilstilfellene og idiotene som ikke forstår forskjellen på en skikkelig gassgrill,og en engangsgrill. Da blir det laget generelle "idiotsikre" regler, som f.eks grillfirbud og vestpåbud. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mix Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Vi griller på Weber'n bak på badeplattformen som vi alltid har gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Og jeg er lei av å slukke skogbranner. Ser helst at folk respekterer totalforbudet? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Grilling er med kull, og det gnistrer. Ville aldri brukt det nå. Gassgrill eller på blusset nede blir jo hips om haps smaksmessig så da kan en vel like godt ta det på blusset? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 (redigert) Det er stor forskjell på smak på maten fra stekepanne og gassgrill. Kan etter mitt sanseapparat ikke sammenliknes. Mindre fett, mer aroma og bedre smak fra grill. I tillegg til at man slipper fettsprut og matlukt i båten. Det er også stor forskjell på å sitte på ytterste øy i skjærgården nede ved vannflaten, med bare svaberg på alle områder rundt, med en gassgrill - enn å ha den samme gassgrillen inne i en knusktørr skog. Forskjellen ligger i risiko for antennelse. Forbudet i Agder er et forbud mot all virksomhet i skog og utmark som medfører risiko for antennelse. Inkludert felling av trær, mekanisk arbeid og skyting. Grilling i egen hage, forutsatt godt vedlikehold, god plassering etc er tillatt. Det er lagt vekt på aktsomhet. Dette tolker jeg som at å sitte på "ytterste" holme, uten vegetasjon / brennbart i nærheten, på en stille dag, med gode brannverntiltak og med gassgrill i god stand - er ok. På lik linje som å grille på verandaen med min godt vedlikeholdte gassgrill, vannslange nær ved og stabil plassering. Så langt jeg kan se måten forbudet er skrevet på så er det ingen forskjell juridisk mellom å bruke blusset i båten eller grille på land rett foran båten. Begge deler har risiko, og begge deler er "virksomhet" som gir fare for antennelse, og det at man tenner opp inni en båt betyr ikke at man er utenfor begrepet "utmark". Blir det samme som å tenne opp et bluss i en campingvogn inne i en skog. Man er fremdeles i utmark eller skog, og forbudet gjelder der. Mitt ansvar er å være svært aktsom og minimere risikoen for antennelse av naturen. Jeg har derfor bestemt meg for å ikke ta med kullgrill på ferie i år, samt ha ekstra tiltak rundt gassgrillen i år. Feks så vil ikke grillen tennes opp på annet underlag enn fjell, og heller ikke i nærheten av vegetasjon. I tillegg til å ha slukkemiddel (vann) i umiddelbar nærhet. Redigert 16.Juli.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
carlo Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Slik løser vi brannproblemet. åsså så godt det blir:-) Denne drives på grillkull, og blir styggvarm. her må man lære seg fort å dosere. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Hvordan løser denne brannproblemet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
GeirFrode Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 1 hour ago, Pinkvin said: Grilling er med kull, og det gnistrer. Ville aldri brukt det nå. Grillkull er jo reine peiskosen det, av og til. Det kan sprette gnister langt ut fra grillen. Litt avhengig av hvilket merke som lager kullet, har jeg inntrykk av. Men med briketter skjer ikke det. Derfor bruker jeg omtrent ikke kull lenger. Bruker nå bare briketter, om jeg nå i det hele tatt tenner grillen for tiden. Jada, jeg har syndet. Men da stod grillen helt nede i vannkanten, på fjell, og ikke antydning til hverken vegetasjon eller annet som kunne ta fyr rundt med flere titalls meter klaring.. I tillegg var det fralandsvind. Følte meg trygg på at ingenting kunne ta fyr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.