Grand Banks jr
Det er stor forskjell på smak på maten fra stekepanne og gassgrill. Kan etter mitt sanseapparat ikke sammenliknes. Mindre fett, mer aroma og bedre smak fra grill. I tillegg til at man slipper fettsprut og matlukt i båten.
Det er også stor forskjell på å sitte på ytterste øy i skjærgården nede ved vannflaten, med bare svaberg på alle områder rundt, med en gassgrill - enn å ha den samme gassgrillen inne i en knusktørr skog. Forskjellen ligger i risiko for antennelse.
Forbudet i Agder er et forbud mot all virksomhet i skog og utmark som medfører risiko for antennelse. Inkludert felling av trær, mekanisk arbeid og skyting. Grilling i egen hage, forutsatt godt vedlikehold, god plassering etc er tillatt. Det er lagt vekt på aktsomhet.
Dette tolker jeg som at å sitte på "ytterste" holme, uten vegetasjon / brennbart i nærheten, på en stille dag, med gode brannverntiltak og med gassgrill i god stand - er ok. På lik linje som å grille på verandaen med min godt vedlikeholdte gassgrill, vannslange nær ved og stabil plassering.
Så langt jeg kan se måten forbudet er skrevet på så er det ingen forskjell juridisk mellom å bruke blusset i båten eller grille på land rett foran båten. Begge deler har risiko, og begge deler er "virksomhet" som gir fare for antennelse, og det at man tenner opp inni en båt betyr ikke at man er utenfor begrepet "utmark". Blir det samme som å tenne opp et bluss i en campingvogn inne i en skog. Man er fremdeles i utmark eller skog, og forbudet gjelder der.
Mitt ansvar er å være svært aktsom og minimere risikoen for antennelse av naturen.
Jeg har derfor bestemt meg for å ikke ta med kullgrill på ferie i år, samt ha ekstra tiltak rundt gassgrillen i år. Feks så vil ikke grillen tennes opp på annet underlag enn fjell, og heller ikke i nærheten av vegetasjon. I tillegg til å ha slukkemiddel (vann) i umiddelbar nærhet.