Jump to content

Fortøying og diverse andre nybegynnerspørsmål

niram

Recommended Posts

Hei!

For litt siden kjøpte vi vår aller første båt, nærmere bestemt en Rana 530 DC 17,5 fot med en 40hk Honda 4takt påhengsmotor. Den er tenkt som dagsturbåt og sporadisk fiskebåt. Vi bor ved mjøsa så den vil utelukkende bli brukt der.

Møter på nye utfordringer og problemer hver dag. Selv om jeg føler meg litt bortkommen når jeg prøver å manøvrere i havneområdene så går det på et vis. Men fortøying blir jeg ikke helt klok på. Ser at det gjøres mye forskjellig, og jeg har inntrykk av at mye av det jeg leser gjelder større båter og/eller steder med mye sjø og flo/fjære.

Når man ligger til flytebrygge med denne båten, er det da bra nok med to tau fremme og ett på hver side bak? Hørt noe om spring men det er kanskje ikke nødvendig for meg og min bruk?

Når man legger til langsmed brygge i beskyttet havn, da er det greit med ett foran og ett bak? Har lært meg nålestikk hvertfall, så bruker det på land og løkke i enden mot båten. 

Mye å lære merker jeg, og gleder meg til jeg blir litt mer komfortabel med å legge til, fortøye og slike ting andre kanskje har litt for gitt ;) 

Hvordan  legger man feks til mot land uten brygge? Er det da jeg kaster ut dreggen og fester et tau foran mot land?

Mye nyttig å lese på denne siden så denne skal jeg nok bruke mye.

Et tau i hvert "hjørne" av båsen holder som regel. Du har en lett båt og begrenset med bevegelse i vannet. Jeg bruker spring dersom jeg skal reise bort eller det er uvær. Spring reduserer vandringen til båten, og der jeg har havn kan hele bryggeanlegget bevege seg ganske mye når det er skikkelig uvær. Da er spring nødvendig. I hele sommer har jeg ikke brukt spring. Har ikke vært hverken vind eller strømforhold for det.

Rykkavlaster må du ha på tauene uansett. De gjør at evt rykk dempes, noe som er bra for både brygge, båt og tau.

Ved bau  mot land;

Dregg/ anker bak og helst to tau foran. Ett hver vei i ca 45 grader fra bauen. Det gjør at båten ligger mer stabilt på ett sted. 

Anbefaler å bruke daumann på anbefaler. Det er et lodd som festes med carabinkrok eller tilsvarende på anbefaler, og et tynt tau som bestemmer avstanden fra daumann til båt. Det fungerer som et lodd som dytter ankertauet ned feks 4 meter fra båten. Da vil det alltid stramme opp ankertauet, og dermed dra båten ut fra land. I tillegg vil det fungere som en rykkdemper og gjøre at det er mer behagelig å være ombord.

Det viktigste er at du vet at du har nok fortøying. Det å fortøye båten langs med bryggen for å kjøpe en is eller handle en times tid krever lite, for du kan forutsette at været vil være greit og stabilt. Hvis du skal reise bort 2 uker så er det noe helt annet. Da er det bra med spring, rykkdemper etc.

God fendring er også viktig. 

Du har en god båt å lære med. Den er stor nok til å være båt, og liten nok til at den er håndterlig og ikke beveger seg med så mye masse som store båter.

Rettet skrivefeil. Mobilen retter ord jeg skriver til noe helt annet. Feks retter den "bau" til "bak" og det blir jo veldig feil...

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

Et tau i hvert "hjørne" av båsen holder som regel. Du har en lett båt og begrenset med bevegelse i vannet. Jeg bruker spring dersom jeg skal reise bort eller det er uvær. Spring reduserer vandringen til båten, og der jeg har havn kan hele bryggeanlegget bevege seg ganske mye når det er skikkelig uvær. Da er spring nødvendig. I hele sommer har jeg ikke brukt spring. Har ikke vært hverken vind eller strømforhold for det.

spring gjør også at båten beveger seg mye "mykere" om det er bølger i havna  - mindre napping i fortøyningstauene som resultat 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Poenget med fortøyning er at båten ikke skal bevege seg for mye. "For mye" betyr vel i første omgang bevegelser som ødelegger båten, brygga eller andre båter. Deretter hva som er behagelig når man er ombord.

Ved flytebrygge, eller i "bås" som du kanskje mener, er det noen ganger nok med to tau foran og ett på hver side akter, men der jeg ligger krever båtforeningen to på hver side innerst. 

Hva som er nok ift. å holde båten klar av brygga finner du jo ut ved å dra den i forskjellige retninger og se om den treffer noe. Men båtforeningen som vedlikeholder brygga kan mene at belastningen på festepunktene blir for stor over tid og ønske at du bruker flere tau for at vedlikeholdet skal bli enklere.

Når du ligger longside med kun ett tau foran og ett akter kan det være at du må hive på en fender ekstra, båten vil kunne dreie litt mer enn om du har på et spring også. Men på 17 ft. tenker jeg at to tamper gjør susen i godvær, strengt tatt, men jeg ville satt på to akter og ett foran. 

Siden du ikke bruker båten til overnatting trenger du ikke ta så mye hensyn til komfort, men komfort henger også sammen med mindre slitasje på utstyret, så jeg tar med mine tips uansett;

1. Desto mer "skrått" inn mot brygga fortøyningstauene blir lagt, desto lengre blir de også, og desto mer hjelp får man av elastisiteten i tauene til å dempe rykk. Samtidig vil dette føre til at man kanskje trenger litt flere tau, som deretter fører til:

2. Desto fler tau man bruker, desto mindre rykk og napp blir det. Dvs. det blir fler rykk og napp, men de blir også svakere og mindre plagsomme. Sliter mindre på utstyret og det blir mer komfortabelt. Har ikke mange fortøyningstau med rykkdempere, men praktiserer å bruke "latterlig" mange tau dersom jeg ligger i en havn med mye husking. 

3. Korte taustumper som går 90 gr. på brygga gir som oftest rykking og napping, bedre  å erstatte ett slikt tau med to, hhv. ett forover og ett akterover (spring og brest).

4. Når man fortøyer i annen havn enn hjemme i båsen, hvor man har faste tau med strekkavlastere, kan man legge tauet dobbelt og stikke en litt feit fender i mellom, den funker da som strekkavlaster.

Igjen, tusen takk for alle gode tips. Dette er virkelig gull verdt for meg.

Med nye turer dukker nye spørsmål opp:

Pr nå har jeg ingen fester til fendere, så har bare festet de i knottene man fester kalesjen i. Ser de selger slike fester løst bla på biltema. 

Tenkte kanskje å montere 3 på hver side av båten. Er fremgangsmåten å borre hull samt feste de med vanlig skrue, mutter og skive?

Faren min har en askeladden 16 fot som kom med slike fester, men altså ingen på min. Ved høye brygger fungerer det jo fint med fenderlisten rundt, men i bås må jeg i grunn ha fendere ute..

Med «knottene man fester kalesjen i», mener du slike:

http://www.olsengruppen.com/wp-content/uploads/2013/08/Kalesjeknapper.jpg

Det kan vel være vanskelig å få fendere til å henge trygt på slike knotter, spesielt hvis det gynger litt og båten ligger og dulter i brygga?

Kunne noe sånt (med sneppert) vært en bedre løsning: 

https://www.maritim.no/fenderfeste-med-sneppert-liten#.W0xf-xY8yaM

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...