Jump to content

Edit History

Popeye70

Popeye70

46 minutes ago, Grønngylt said:

5 unger som leker hyler og skriker høyere enn en vannscooter i 60knop gjør, er det også forbudt med tanke på dyrelivet ?

De 5 badende barna du bruker som eksempel er relativt stasjonære, og de bader trolig på et sted hvor mange andre har badet tidligere og det er tillatt. Er det på etablert plass og/eller har foregått over lang tid (årevis) har dyrelivet rukket å venne seg til det. En vannskuter i 60 knop raser gjennom området på en måte som forstyrrer dyreliv på en helt ny og uventet måte.

Kanskje er det lettskremte dyr rundt svingen 150-200 meter opp elva? Nyfødte eller små et-eller-annet som skal prøve seg ut på vannet for første gang idet vannskuteren kommer farende. Eller kanskje er det en 16-åring i kajakk, på tur med moren sin. I 60 knop kommer den vannskuteren ganske fort og overraskende på de fleste.

Det er vel hevet over enhver tvil at den vannskuteren kjører ulovlig. Noen har helt bevisst fraktet den til et sted hvor de høyst sannsynlig vet at det er ulovlig å kjøre den i viste hastighet, men de driter i det for egen underholdnings skyld. Jeg klarer ikke se noe formildende i dette. Det er et helt klart, overlagt lovbrudd. Jeg klarer ikke se at denne kjøringen tar hensyn til annet enn førerens leketrang. Jeg synes det er egoistisk og trist at enkelte setter seg selv foran natur og dyreliv på denne måten. 

Er det slik vi vil ha det - at enkelte tar seg til rette på denne måten? De ser en vannflate og tenker at her hadde det vært gøy å kjøre, uten å tenke på andre enn seg selv. Dette er et naturreservat, hvor man skal ta spesielt hensyn til naturen og dyrelivet. Det kan være dyrearter her som sliter med å opprettholde sin bestand. Vannet kan være et mellomstopp på en migrasjonsrute eller et sted hvor en sjelden fugleart trives. Ved å kjøre vannskuter her risikerer man at disse dyre- og fugleartene ikke lenger vil bruke vannet, og man ødelegger potensielt migrasjonsruter, mat- og vanningshull og små pusterom for disse dyrene. Naturen er en skjør balanse, og det er en grunn til at slike naturreservater finnes.

Popeye70

Popeye70

12 minutes ago, Grønngylt said:

5 unger som leker hyler og skriker høyere enn en vannscooter i 60knop gjør, er det også forbudt med tanke på dyrelivet ?

De 5 badende barna du bruker som eksempel er relativt stasjonære, og de bader trolig på et sted hvor mange andre har badet tidligere og det er tillatt. Er det på etablert plass og/eller har foregått over lang tid (årevis) har dyrelivet rukket å venne seg til det. En vannskuter i 60 knop raser gjennom området på en måte som forstyrrer dyreliv på en helt ny og uventet måte.

Kanskje er det lettskremte dyr rundt svingen 150-200 meter opp elva? Nyfødte eller små et-eller-annet som skal prøve seg ut på vannet for første gang idet vannskuteren kommer farende. Eller kanskje er det en 16-åring i kajakk, på tur med moren sin. I 60 knop kommer den vannskuteren ganske fort og overraskende på de fleste.

Det er vel hevet over enhver tvil at den vannskuteren kjører ulovlig. Noen har helt bevisst fraktet den til et sted hvor de høyst sannsynlig vet at det er ulovlig å kjøre den i viste hastighet, men de driter i det for egen underholdnings skyld. Jeg klarer ikke se noe formildende i dette. Det er et helt klart, overlagt lovbrudd. Jeg klarer ikke se at denne kjøringen tar hensyn til annet enn førerens leketrang. Jeg synes det er egoistisk og trist at enkelte setter seg selv foran natur og dyreliv på denne måten. 

Er det slik vi vil ha det - at enkelte tar seg til rette på denne måten? De ser en vannflaten og tenker at her hadde det vært gøy å kjøre, uten å tenke på andre enn seg selv. Dette er et naturreservat, hvor man skal ta spesielt hensyn til naturen og dyrelivet. Det kan være dyrearter her som sliter med å opprettholde sin bestand. Vannet kan være et mellomstopp på en migrasjonsrute eller et sted hvor en sjelden fugleart trives. Ved å kjøre vannskuter her risikerer man at disse dyre- og fugleartene ikke lenger vil bruke vannet, og man ødelegger migrasjonsruter, mat- og vanningshull og små pusterom for disse dyrene. Naturen er en skjør balanse, og det er en grunn til at slike naturreservater finnes.

• Create New...