Jump to content

Plassering av AIS antenne

theppan07

Recommended Posts

Installerte AIS transiever mens jeg kun hadde håndholdt VHF. Har nå stasjonær VHF og monterte i den forbindelse permanent lanternemast som jeg monterte VHF antennen på. Av vedlagte bilde så har jeg nå en AIS antenne montert innenfor vindskjermen, ca 1 m fra VHF antennen, men 50cm lavere enn VHF antennefoten. Det ser ikke pent ut, men ser ut til å få OK signaler på bla. Marine Traffic.

Ideelt skal det vel være 2m horisontal avstand mellom AIS og VHF antenne. Det er ikke mulig hos meg.

Er for lenge siden jeg hadde antenneteori på universitetet, så da spør jeg ekspertisen her?

1. Vil det ha noen negative konsekvenser om jeg monterte AIS antennen på lanternemasten, men under VHF antennefoten.

Slike antenner er jo primært rundtstrålene horisontalt og stråler minimalt vertikalt.

2. Hva er i såfall de negative konsekvensene i forhold til hvordan jeg har det i dag for henholdsvis AIS og VHF.

3. Fordel med ny AIS antenneplassering er også at antennen får en høyere og friere plassering, dog vil den da plasseres 4-5cm parallelt med lanternemasten i metall. Er det en vesentlig ulempe i forhold til dagens plassering? Slipper da "2W grilling" i hodehøyde i tillegg.

Vedlagte bilde viser AIS antennen (sort liten pisk til høyere for kartplotteren) og ny lanternemast hvor VHF antennen er plassert øverst. Dette er en 23 fots WalkAround med kalesjetak og uten targabøyle. Derfor lanternemasten jeg har montert. Kunne selvfølgelig investert i en ny splitter, men ønsker adskilte systemer. I tillegg er det GPS antenne for AIS'en i AIS antennefoten.

Er forøvrig en AMEC Camino 108 AIS (2W) og Garmin 210i VHF, koblet sammen med Garmin kartplotter via NMEA2000

20180709_112618.jpg

Redigert av theppan07 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...