Jump to content

Register/Drivreim til Volvo Penta MD7B (Polar 20 - 85 mod)??

Kogg'Olsen

Recommended Posts

Etter flere år uten båt kjøpte jeg i går en Polar 20 (1985/86) og fikk den på vannet i går kveld. 

Gleden var stor da jeg med kone og unger la ut på oslofjorden i dag.

Men desverre ble det både rare lyder og røyk fra motorrommet under turen.

Mistenker at det var registerreima (Korrekt navn?) som hoppet litt frem og tilbake. På slutten av turen når jeg skrudde av motoren og åpnet motorkassa var hele reima hoppet av.

Fikk lirket den på igjen, men så at det var mye "sleng" i den når jeg gav gass.

Har ikke klart å søke frem denne på nett. (Nybegynner)

Er dette en kurrant del å skaffe? Noen tips til hvor? (Motor er: Volvo Penta MD 7 B - 1985 mod).

Bonusspørsmål hvis noen kan hjelpe:

- Lampen for både olje og varme lyste store deler av turen. (Kjørte aldri motoren på max). Er dette vanlig eller bør jeg være bekymret?

Takker for hjelp!

Joakim

Volvo Penta MD 7 B.jpg

bellen skrev for 1 time siden:

Gratulerer.. Om du har kjørt med lysende oljelampe over lenger tid, så har du nå mest sansynlig en deffekt motor. Regner med at det er dynamoreimen du mener, og om jeg ikke tar feil, så driver den også vannpumpen. Så da har mest sansynlig motoren også gått varm. Hvordan ser oljen ut på peilepinnen? 

Takk for svar.

Tok en titt på oljen og den så "normal" ut såvidt jeg kan bedømme. Får håpe jeg har hatt flaks og at motoren gir meg en sjanse til når jeg får på ny dynamoreim.

Hulda skrev for 1 time siden:

Nærmeste er vel La-Sa, tror de ligger på Maritim, Bestumkilen. Ellers så er den sikreste måten å kverke en motor å kjøre uten oljetrykk og uten kjøling. Luktet det brent gummi?

Takk for innspill. Tar en telefon til La-Sa i morgen.

Det luktet litt svidd midtveis på turen. Trolig hadde da dynamoreima hoppet ut av sporet. Etter en liten pause gikk motoren tilsynelatende greit uten ulyd eller lukt.

Du har en md7b, med saltvanskjøling. Reima driver bare dynamo, så om den ryker, så mister du ladning men motoren går like godt!

Du har en johonson impellerpumpe, under eksosbendet, den bør ettersees, det er lurt å ha ekstra impeller ombord. Det kan og være lurt med et sett med vingemuttre på impellerlokket, i stedet for tverrsporsskruene, de har en tendens til å bli slitne i sporet.

Aileen ll

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...