Jump to content

High motor temp alarm Evinrude E-Tec 150 HO

qwerty

Recommended Posts

Har kjøpt en 14 modell Nordkapp 605 med en 150HO. God kombinasjon med båt og motor. 

Har hatt denne i tre uker og fått alarm tre ganger. Det er alarm på høy motortemperatur.

Den viser da 88 grader, er det høyt for denne motoren?

Dette har femkommet «vanlig kjøring» ca 3/4 av maks. 

Hva er normal arbeidstemperatur på en slik motor? 

Har hatt mange turer hvor det er kjørt mer aktivt, uten og gå denne meldingen. 

På forhånd takk for erfaringsdeling. 

(Verksted hadde ikke kapasitet før til høsten og se på dette) 

Hei

Har du hatt denne motoren på service?

Da skal impelleren byttes, det har vist seg at når undervannshuset ble lakert så ble de satt i varmeboks og denne varmen tålte ikke impellerne, derfor sies det at impelleren må byttes etter 3 år. Dette er meg fortalt, har hatt samme motor.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Ok, er byttet impeller ...

Da er det vel to muligheter til feil, det ene er dårlig kjøling, den andre er feilindikasjon fra tempsensor. Vil anta at motoren er 88 grader varm og alarmen gir rett varsel. Har jeg vært deg så har jeg tatt meg bryet med å demontere termostaten, en rimelig enkel jobb, husker ikke om du må ha ny pakning igjen, bare for å se om det er mye gørr og salt der inne. Er det mye salt så er det vel smart å kjøre motoren et et stoff som løser opp salt og gørr. Alt dette kan du sikkert gjøre selv, men jeg ville nok tatt opp båten på henger for å få til dette.

From the factory service service manual:

The engine temperatures listed
below are based on an intake water temperature
of 70° ± 10°F (21° ± 3°C).

Typical pyrometer readings at IDLE speed should
be 150°F ± 20°F (66°C ± 11°C).

Engine temperature should decrease from normal
IDLE temperatures as pressure relief valve opens.
Valve should open at approximately 2500 RPM.

Typical temperature displays at WOT speed
should be 120°F ± 20°F (50°C ± 11°C).

[Engine operating temperatures may be higher due to above normal water temperatures in warmer climates.]

Operating temperature must not exceed 194°F
(90°C).

Stemmer bra dette John kr....

Ser ut av dette at motortemperaturen er noe høy hos oss.

Hvor kraftig skal «kontrollstrålen»på kjølevannet vært på e-tec?

Det kommer greit med vann ut i det store hullet bak på stammen. 

Prøver å finne ledig tid hos ett av verkstedene i nærheten. 

Blir ingen vannsport med denne båten før man har fått kontrollert motoren 

Takk for tilbakemeldinger så langt. 

Strålen skal ikke være kraftig, akkurat som om noen står å p*****. :-)

Du har jo såpass ny motor så noe korrosjon er det nok ikke, vet ikke hvor mange timer denne motor har gått, men uavhengig av det så tror jeg ikke det er irr/ korrosjon som har tettet igjen kanalene. Det kan jo være en bagatell, en termostat kan jo ha gått i stykker, vil nok tro at det er noe slikt. Kurrant å bytte

Pass på at du har skrudd i den pluggen som gjør at strålen blir en normal kontrollstråle. Hvis den ikke er i, vil vannet "fosse" ut og det blir ikke trykk nok til at kjølingen går igjennom alle kanalene.

Uten pluggen, så vil du få motoralarm.

se bilde

https://goo.gl/images/GpRxqT

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

evinrude_etec150_corrosion.jpgTilt lengere ut og kjør fortere. Vi har hatt noen kunder med feilmelding om varme, fellesnevneren for alle er at motoren står maks inntilta. 

Tilt ut til det begynner og bråke litt mer og det spruter litt mer vann bak motoren. 

Ho husene er laget for fart og på de seinere modellene (16 i allefall) så har de forandra på vanninntakene sånn at det blir nok kjøling uansett. 

På bildet, så er den gamle modellen vannintak, på de nye så står vannintak plastikken noen grader utover, sånn at den drar mer vann inn. 

Hvis du ikke vil kjøre fortere og bråke mer, så kjøp den nye modellen, koster deg 500-1000kr og bytta på 1min med skrudrill

Redigert av Grønngylt (see edit history)

Her ser du hullet, det er rimelig stort, som du ser så er "røret" trykket inn av vanntrykket fra hageslangen. Her vil du nok få en tykk trsåle som du sier. Er enig med Grønnylt, trim motoren ut..., regner med at di motor også er montert høyt. På min G1 så hadde jeg aldri noe kjøleproblemer. Dette er en 2014 modell motor (150 HO).

Vil legge til at jeg monterte en gardena-kobling i dette hullet og kjørte med dette på, fungerte det også.

20150822_133938.jpg

20150822_133945.jpg

Redigert av John_Kr (see edit history)

Grattis till båtköpet. Hoppas att kylfrågan får ett snart och bra svar.

Förmodar att du inte hunnit lära känna båten så bra ännu. När du gjort det är jag nyfiken på hissning, toppfart, propeller och varvtal.

mvh

David

Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15

Har testet litt; maks trim ut, «full fart» og temperatur går ned. 

Men man kan jo ikke kjøre slikt hele tiden, ??

Har fått tilbakemelding om bytte av vanninntaket til «high flow inntak», er satt i bestilling. 

Samt et det på noen modeller 150HO er nødvendig å bytte «flow off ventil», denne kan forårsake for høy driftstemperatur. Noe jeg nå sjekker om går på garanti/mangel. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...