qwerty Startet 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2018 Har kjøpt en 14 modell Nordkapp 605 med en 150HO. God kombinasjon med båt og motor. Har hatt denne i tre uker og fått alarm tre ganger. Det er alarm på høy motortemperatur. Den viser da 88 grader, er det høyt for denne motoren? Dette har femkommet «vanlig kjøring» ca 3/4 av maks. Hva er normal arbeidstemperatur på en slik motor? Har hatt mange turer hvor det er kjørt mer aktivt, uten og gå denne meldingen. På forhånd takk for erfaringsdeling. (Verksted hadde ikke kapasitet før til høsten og se på dette) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Og "Tell tale" virker som normalt? Altså kjølvannspruten. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 (redigert) Hei Har du hatt denne motoren på service? Da skal impelleren byttes, det har vist seg at når undervannshuset ble lakert så ble de satt i varmeboks og denne varmen tålte ikke impellerne, derfor sies det at impelleren må byttes etter 3 år. Dette er meg fortalt, har hatt samme motor. Redigert 15.Juli.2018 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
qwerty Svart 15.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 (redigert) Hei. Jeg har ikke hatt den inne på service. Kjøpte den for fire uker siden. Men ser av dokumentasjon at impeller en byttet av merkeverksted 7/11-16. Redigert 15.Juli.2018 av qwerty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 15.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Solseng skrev 12 minutter siden: Og "Tell tale" virker som normalt? Altså kjølvannspruten. Ja, alt virker normalt. Det «sildrer vann» ut i hullet bak (kontrollstråle) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Hmm, høres jo ut som en "verksted-fix". Det eneste enkle måtte være å selv sjekke opp kjølevannsinntaket/ene ikke på noen måte er delvis blokkert av groe eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Ok, er byttet impeller ... Da er det vel to muligheter til feil, det ene er dårlig kjøling, den andre er feilindikasjon fra tempsensor. Vil anta at motoren er 88 grader varm og alarmen gir rett varsel. Har jeg vært deg så har jeg tatt meg bryet med å demontere termostaten, en rimelig enkel jobb, husker ikke om du må ha ny pakning igjen, bare for å se om det er mye gørr og salt der inne. Er det mye salt så er det vel smart å kjøre motoren et et stoff som løser opp salt og gørr. Alt dette kan du sikkert gjøre selv, men jeg ville nok tatt opp båten på henger for å få til dette. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
qwerty Svart 15.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Jepp må finne ut av dette. Hva er normal driftstemperatur på en slik motor? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 (redigert) Det kan sikkert vareier noe, på min G2 på samme båt, så ligger tempen på 40-60 grader. Ser at den blir kallere fortere jeg kjører. 88 høres mye ut. Redigert 15.Juli.2018 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Joltus Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Min verado har 90 - 105 grader som normaltemp..... Syns 40-60 var veldig lavt. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 From the factory service service manual: The engine temperatures listed below are based on an intake water temperature of 70° ± 10°F (21° ± 3°C). Typical pyrometer readings at IDLE speed should be 150°F ± 20°F (66°C ± 11°C). Engine temperature should decrease from normal IDLE temperatures as pressure relief valve opens. Valve should open at approximately 2500 RPM. Typical temperature displays at WOT speed should be 120°F ± 20°F (50°C ± 11°C). [Engine operating temperatures may be higher due to above normal water temperatures in warmer climates.] Operating temperature must not exceed 194°F (90°C). Stemmer bra dette John kr.... Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Ser ut av dette at motortemperaturen er noe høy hos oss. Hvor kraftig skal «kontrollstrålen»på kjølevannet vært på e-tec? Det kommer greit med vann ut i det store hullet bak på stammen. Prøver å finne ledig tid hos ett av verkstedene i nærheten. Blir ingen vannsport med denne båten før man har fått kontrollert motoren Takk for tilbakemeldinger så langt. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Strålen skal ikke være kraftig, akkurat som om noen står å p*****. :-) Du har jo såpass ny motor så noe korrosjon er det nok ikke, vet ikke hvor mange timer denne motor har gått, men uavhengig av det så tror jeg ikke det er irr/ korrosjon som har tettet igjen kanalene. Det kan jo være en bagatell, en termostat kan jo ha gått i stykker, vil nok tro at det er noe slikt. Kurrant å bytte Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
chrisrik Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 (redigert) Pass på at du har skrudd i den pluggen som gjør at strålen blir en normal kontrollstråle. Hvis den ikke er i, vil vannet "fosse" ut og det blir ikke trykk nok til at kjølingen går igjennom alle kanalene. Uten pluggen, så vil du få motoralarm. se bilde https://goo.gl/images/GpRxqT Redigert 16.Juli.2018 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
qwerty Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Hmm. Fikk båt og motor i min eie for 4 uker siden. Dette innspillet er ukjent for meg. Det er ingen «normal tynn kontrollstråle» men vann som kommer ut av ett hull som er ca 1cm i diamanter. Skal det i være skrudd inn en enhet slik at det er kun et lite hull? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Jeg har noen bilder av dette hjemme, jeg hadde problemer med at jeg blåste av slangen med for høyt vanntrykk, det kan hende at bildene ligger her inne på Båtplassen, skal forsøke i finne innlegget mitt, da vil du kunne se i mer detaljer, kommer tilbake. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Eika Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 (redigert) Tilt lengere ut og kjør fortere. Vi har hatt noen kunder med feilmelding om varme, fellesnevneren for alle er at motoren står maks inntilta. Tilt ut til det begynner og bråke litt mer og det spruter litt mer vann bak motoren. Ho husene er laget for fart og på de seinere modellene (16 i allefall) så har de forandra på vanninntakene sånn at det blir nok kjøling uansett. På bildet, så er den gamle modellen vannintak, på de nye så står vannintak plastikken noen grader utover, sånn at den drar mer vann inn. Hvis du ikke vil kjøre fortere og bråke mer, så kjøp den nye modellen, koster deg 500-1000kr og bytta på 1min med skrudrill Redigert 16.Juli.2018 av Grønngylt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Ser at det er mulig de mindre etec'ene ikke har den skrupluggen jeg viser til. Sjekk brukermanualen :) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
John_Kr Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 (redigert) Her ser du hullet, det er rimelig stort, som du ser så er "røret" trykket inn av vanntrykket fra hageslangen. Her vil du nok få en tykk trsåle som du sier. Er enig med Grønnylt, trim motoren ut..., regner med at di motor også er montert høyt. På min G1 så hadde jeg aldri noe kjøleproblemer. Dette er en 2014 modell motor (150 HO). Vil legge til at jeg monterte en gardena-kobling i dette hullet og kjørte med dette på, fungerte det også. Redigert 16.Juli.2018 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Dadid Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Grattis till båtköpet. Hoppas att kylfrågan får ett snart och bra svar. Förmodar att du inte hunnit lära känna båten så bra ännu. När du gjort det är jag nyfiken på hissning, toppfart, propeller och varvtal. mvh David Sitér dette innlegget Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15 Link to post
qwerty Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Har testet litt; maks trim ut, «full fart» og temperatur går ned. Men man kan jo ikke kjøre slikt hele tiden, ??. Har fått tilbakemelding om bytte av vanninntaket til «high flow inntak», er satt i bestilling. Samt et det på noen modeller 150HO er nødvendig å bytte «flow off ventil», denne kan forårsake for høy driftstemperatur. Noe jeg nå sjekker om går på garanti/mangel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.