Jump to content

Ukjent type transducer, kan den brukes med Raymarine DSM30 ekkoloddmodul?

pero

Recommended Posts

Denne sitter montert i båten, går gjennom skroget og ser ut til å være kablet opp til en historisk plotter som også er ukjent, og heller ikke i min besittelse.

Derimot har jeg en Raymarine C70 med DSM30 ekkoloddmodul. Hadde det vært mulig å benytte denne så hadde jeg spart mye arbeid og minst like mye penger.

Det er vel som å vinne toppgevinsten i Lotoo to uker på rad uten å ha levert kupongene tenker jeg. Setter likevel pris på alle svar. Se bilder.

20180217_154424.jpg.773120651b524bde0542a2ebadfde1ba.jpg

20180501_114414.jpg.6e037fd265d667835146902b20e00e81.jpg

Tror det er en av disse to kablene, om det kan gi noen hint.

20171227_152411.jpg.35260995beaab4c4a54689260393d608.jpg

Umulig å si da svært mange av disse ser like ut på utsiden. Det sikreste er jo å finne ut hva den har vært koblet til om ikke det er mulig er det nå bare å prøve. Men fin nå først med sikkerhet ut hvilken av ledningene som kommer fra svingeren så du ikke kobler til noe helt annet på den nye ekkoloddmodulen din.

Tørr å påstå at denne ikke vill fungere på din dsm. 

Giveren er garantert en Airmar giver. Umulig å si hvilken frekvens den går på, men DSM kjører på 50 / 200 mhz. Du vil uanse være nødt til å klippe av koblingen. Der vil du finne rød sort, å en kabel til. Den siste er den som gir pulsen, dem to andre er kun pluss å minus.

uansett så koster en ny giver deg ikke mer en 1000-1500, å da vet du at det virker. Du vill ikke få prøvd det hele før båten ligger på vann, å da er d kjipt å finne ut av at det ikke virker

joelle skrev 50 minutter siden:

uansett så koster en ny giver deg ikke mer en 1000-1500, å da vet du at det virker. Du vill ikke få prøvd det hele før båten ligger på vann, å da er d kjipt å finne ut av at det ikke virker

Takker for svarene. Båten er allerede på sjøen, derav tanken om å se om det virker.

Ville nå ha prøvd først det er kun to ledninger som går til en svinger det er ikke noe pluss og minus om det er en tredje kabel i ledningen er det kanskje en kombisvinger med to separate elementer med forskjellige frekvenser eller en jordledning som ikke skal brukes. Men hadde du greid å finne ut hva den tidligere hadde vært tilkoblet ville jo det hele vært mye enklere.

• 11 måneder senere...

Løfter denne litt igjen. Har gitt opp, foreløpig, å finne ut av svingeren som er montert. Går heller for innkjøp av annen svinger. I budsjettavtalen så er det små rom for korrekte fremgangsmåter, så det blir som vanlig å finne noe som kan passe. Fant da en P66 Airmar hekksvinger som skal passe til DSM30/300. Lykkelig og fornøyd etter å ha fått et lite avslag i prisen, så bar det i båten for å skru dette sammen.

Som så mange ganger før, så er det kort vei fra lykke til frustrasjon. Dette passet jo ikke helt da.

På min DSM30 så skal transduceren ha en 7-pin hunn kontakt som skrus inn på korrekt plass. Koblingen på P66 er imidlertid hann, og 9-pins. Det ser ut som på bildene. 7-pin på DSM helt til venstre:

Ray-DSM30_1.jpg.484de0cf83a372dcc571047bf60c1b87.jpg

Koblingen som skulle vært på svingeren(tror jeg):

Ray.jpg.6f4014994cdc524b309e9c584ee6a1f3.jpg

Koblingen som sitter på svingeren:

20190712_072704.jpg.f5d8ac713bdc1876d9fb43b7014f5a9b.jpg

Så nå står jeg der. Selger oppgir at dette er til Raymarine, og det var opplyst at denne skulle passe til C70 og DSM300, men akkurat nå så går ikke dette ihop.

Er det noen som har info om hvor man kan få tak i, eller laget en overgang her? Klipping av disse kablene har jeg forstått er lite heldig, så alle tips tas imot med takk her. Noen som vet om en rimelig festebrakett til P66 med det samme? Mangler denne også....

Redigert av pero
Feil bilde (see edit history)
  • 3 uker senere...

I framhaldssoga "koblingar som ikkje er samde" så går jeg nå til langt mer drastiske fremstøt og satser liv og lemmer, eller i hvert fall en gammel DSM30 modul mot en ukjent svinger, i et tynt håp om å få en respons som kan tolkes av C70 Raymarine plotter.

P66 svingeren som jeg handlet inn ser ut til å være av ukjent opphav. Den passer ikke noe sted ser det ut til, så den returneres til sitt opphav.

Da er det tilbake til den opprinnelige planen, altså å forsøke den svingeren som allerede sitter i båten. Det sitter også en stillehavsøsters på den, men det er av mindre betydning foreløpig.

Så til guruene der ute stiller jeg følgende spørsmål, som en hypotese. På DSM30 så har jeg forstått at det må være en sense inngang på noe vis. I tillegg er det da positiv og negativ dybde på pin 6 og 7. Jeg har funnet et koblingsskjema som gir en interessant løsning på sense, hvor det ser ut som om det er strukket kabel fra pin 4 og 5, og de er rett og slett tvinnet uten isolering i enden.Raymarine_kobling.jpg.3af1234b17a07bd78e48f1f9570877ed.jpg

Vil dette si at jeg kan simulere sense ved å koble disse to sammen?

Dernest har jeg funnet (tror jeg) korrekt kobling for Fuji kontakten som jeg har på min svinger, sannsynligvis en gammel Furuno:

Fuji_kobling.jpg.3a1b5c1397f93fc1cc12f74df90f5a13.jpg

Så hvis jeg bruker positiv og negativ depth her inn på DSM30 på pin 6 og 7, tar shield fra furuno pin 4 inn på DSM30 pin 3 (her er jeg usikker på om jeg finner shield, ut fra informasjon om metal housing) og lager sense mellom pin 4 og 5 på DSM, så trenger jeg bare en som er fryktløs nok til å sette på strøm på dette her mens jeg selv holder god sikkerhetsavstand og lar det stå til? Båten er ikke så dyr i utgangspunktet, det er vel verre med nabobåtene...

Spørsmålet er vel heller, hva kan gå galt, og hvor galt kan det gå?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...