Grand Banks jr
Jeg har overhalt sjøvannspumpen og monterte den i går. Ventet til i dag med å starte pga noe pakningssilikon.
Fornøyd og glad prøvde jeg å starte nå, men motoren vil ikke starte. Kom bittelitt etter en god kinning , men bare et bittelite "ras", så stille. Prøvde flere ganger.
Motoren har fungert kjempefint før dette. Sist for 1 uke siden rrtt før jeg tok ut vannpumpen og dro på ferie i bil. Båtmotoren starter alltid etter ca 1 minutts gløding. Starter stort sett etter noen få sekunders kinning.
Høres ut som den ikke får diesel. Sjekket den ene dieseltanken i mannhullet, og det er ca 1/4 igjen på den. Dvs i alle fall 60 liter. Så neste er å sjekke filterne. Kan jo ha lagt seg noe dritt et sted. Kommer ikke til tank nr 2 så enkelt.
Men primepumpen er veldig lett. Finnes ikke motstand med å bevege pumpehendel opp og ned. Minnes det skal være motstand. Var i alle fall det på mine tidligere biler.
Åpnet såvidt lufteskruen på filteret (etter primepumpen) og da hørte jeg hvesing (luft som går ut). La seg litt diesel i kanten av skruen. Bare litt fuktig.
Kan pumpe med primepumpen, men er ingen motstand. Kjennes ikke ut som det kommer noe eller at den gjør noe. Kan belgen, eller hva det er inni denne, være morgen?
Det ser ut som om tank nr 1 er direkte linket til tank nr 2. Tank nr 2 er linket til grovfilter. Har ikke vannutskillerkopp (i glass). Deretter videre til primepumpe og finfilter.
Har ikke luftet denne motoren før. Kjøpte den i fjor sommer.