
Arne Henriksen
16 minutes ago, Bårdp said:De fleste yrkesbåter som har HPU på hovedmotoren har jo vribart propellanlegg og da går hovedmotoren med et fast turtall under manurering. På en leketøysbåt med omkastgir og varierende turtall blir et slik opplegg fort bare ræva.
I dag er det svært få som bruker hydraulikk til vinsjer og trustere på nye båter. De fleste går for direkte elektrisk drift på grunn av elendig virkningsgrad og mye støy på hydrauliske anlegg.
Uenig i dette, har selv hatt båt med vribart propellanlegg og det er ingen grunn til å kjøre med fast turtall, skal du manøvrere litt 'aktivt' KAN man naturligvis sette full spiker på motor og reversere propellen men det er mer normalt å håndtere dette tilsvarende et vanlig gir, gå ned på turtall ved endring av retning.
Enig i at det fort blir endel støy på hydrauliske sidepropeller, men de elektriske er nå jommen ikke lydløse de heller.
Edit:
Til trådstarter: Har du sjekket Sleipner sine hydrauliske løsninger, det er vel en grunn til at de er verdensledende på dette, og de må ha masse erfaring fra proffmarkedet?