Chiefengineer
Octant skrev for 1 time siden:Takker for mange gode innspill. Før dette tar helt av i gal retning - tråden er primært et ønske om å høre om det er noen med erfaring i bruk av hydrauliske thrustere i det segmentet som jeg har beskrevet i starten av tråden.
Som jeg nevnte innledningsvis er det greit å gjøre teoretiske beregninger ut fra pumpe- og motorkapasitet. Det ser muligens noe annerledes ut i praktisk bruk. Det var noe av dette som jeg ønsket å få vite om noen hadde noe erfaring med.
Når det gjelder litt større fritidsbåter som f.eks. Princess 67 (muligens mindre også) så er det hydrauliske thrustere som benyttes. Jeg vet ikke om pumpa sitter på PTO på en av motorene eller om den har separat HPU men det siste fordrer et temmelig stort aggregat så det er kanskje tvilsomt. På mindre fiskebåter 35-45 fot er det også vanlig med hydrauliske thrustere og her kommer iallefall hydraulikktilførselen fra påhengte pumper.
Det er mange fordeler med denne løsninger, ubegrenset brukstid (kan tilkoples autopilot), trinnløs ytelse, høyere ytelse etc. etc. Av negative faktorer er det vel i hovedsak litt mer komplisert og tyngre installasjon.
Kommer man høyere opp på ytelsen er man tilbake på elektriske thrustere igjen men da med elektromotor på konstant turtall tilkoplet vinkelgear og vridbare propeller forsynt med strøm fra store dieselgeneratorer .