Jump to content

Måling av forbruk KAD300 og andre VP motorer f eks D4, D6 mm


Storkveito

Recommended Posts

Kan jo legge til at det finnes en tilsvarende dings som kan hente data fra alle motorer som leverer data iht protokollen J1939 / NMEA2000. Dvs nesten alle Volvo Penta motorer fra ca 2006 - herunder D4, D6 osv. I praksis alle som har EVC versjon B eller høyere ser det ut til. 

 

http://www.yachtd.com/products/engine_gateway.html 

 

Man får tilgang til samme data som Volvo presenterer i denne typen instrument (f eks VP 22072254 ). Jeg har selv denne typen instrument fra Volvo og ser at de i dag ligger på 15.000,- og oppover. Da er jo en liten dings til 190,- USD betydelig billigere og egentlig bedre fordi du kan få dataene presentert på en mye bedre skjerm enn disse gammeldagse LCD-miniskjermene.

 

Bilderesultat for penta 22072254

Link to post

Jeg kjøpte min fra USA, bestilte fra nettsiden som det er linket til. Fikk sendt den til adresse i USA... Vet at du kan få kjøpt den fra Sverige men fikk inntrykk av at de får sendt den fra leverandør i USA. Like greit å kjøpe direkte.

 

Vurderte instrumentet til HansH. Synes det var gammeldags og dyrt.

Ser litt mer 2018 ut når du får det i farger på kartplotter. Bruker Garmin Gpsmap 922.

Link to post

Hei Storkveito.

 

Kanskje du kunne endre overskriften på innlegget til:

 

"Måling av forbruk KAD300 og andre Volvo Penta motorer f eks D4, D6 mm"

 

Tror mange ønsker seg slike tall men ikke er klar over hvor lett tilgjengelig de nå er blitt å kunne presentere på en skjerm. Ikke ment å kuppe tråden men det er jo etterhvert nokså mange som nå har Volvomotor med EVC. Likevel er det ikke mange som har tilgang til alle mulige motor- og forbruksdata.

 

Link to post

Disse datafangstsystemene baseres på at de mottar signaler fra motoren etter en meldingsprotokoll, f eks fra KAD-motorene med EDC - i formatet SAE J1708. Tilsvarende fra EVC-systemet til Volvo heter SAE J1939. (J1939 har i stor grad overtatt for J1708 - selv om sistnevnte fortsatt er i bruk også i nye installasjoner - alt iht Wikigooglegeniet).

 

Disse signalene gjøres om til formatet NMEA2000 som derved kan presenteres på f eks en kartplotter som kan ta inn dette formatet. Teknisk lar det seg også gjøre å få dette over på f eks PC eller Ipad men da må du ha ytterligere en dings som gjør om signalene så de kan gå inn via en port/tilkobling.

 

Tror det er mange her på forumet som kan mye om slikt og de oppfordres herved til å dele sin kunnskap.

 

Nå er det jo slik at mange av oss har plottere som ikke direkte kan ta inn NMEA2000, (bl a mange Raymarine-plottere) og man må vel da også få til en form for overgang fra NMEA2000 til Raymarine sitt eget SeaTalk/SeaTalk2/SeaTalkng. Er f eks usikker på om min Raymarine C120 Classic (2009-10) vil kunne brukes til dette. Noen som vet?

Link to post
HansH skrev for 5 timer siden:

Hei Storkveito.

 

Kanskje du kunne endre overskriften på innlegget til:

 

"Måling av forbruk KAD300 og andre Volvo Penta motorer f eks D4, D6 mm"

 

Tror mange ønsker seg slike tall men ikke er klar over hvor lett tilgjengelig de nå er blitt å kunne presentere på en skjerm. Ikke ment å kuppe tråden men det er jo etterhvert nokså mange som nå har Volvomotor med EVC. Likevel er det ikke mange som har tilgang til alle mulige motor- og forbruksdata.

 

Ser overskriften er endret og det er ok :) jo flere som vet om det jo bedre :)

 

Gozzi skrev for 9 timer siden:

Jeg kjøpte min fra USA, bestilte fra nettsiden som det er linket til. Fikk sendt den til adresse i USA... Vet at du kan få kjøpt den fra Sverige men fikk inntrykk av at de får sendt den fra leverandør i USA. Like greit å kjøpe direkte.

 

Vurderte instrumentet til HansH. Synes det var gammeldags og dyrt.

Ser litt mer 2018 ut når du får det i farger på kartplotter. Bruker Garmin Gpsmap 922.

 

Ok. Bestilte derfra nå selv :) takker! :)

Link to post
HansH skrev On 17.7.2018 at 22.01:

Disse datafangstsystemene baseres på at de mottar signaler fra motoren etter en meldingsprotokoll, f eks fra KAD-motorene med EDC - i formatet SAE J1708. Tilsvarende fra EVC-systemet til Volvo heter SAE J1939. (J1939 har i stor grad overtatt for J1708 - selv om sistnevnte fortsatt er i bruk også i nye installasjoner - alt iht Wikigooglegeniet).

 

Disse signalene gjøres om til formatet NMEA2000 som derved kan presenteres på f eks en kartplotter som kan ta inn dette formatet. Teknisk lar det seg også gjøre å få dette over på f eks PC eller Ipad men da må du ha ytterligere en dings som gjør om signalene så de kan gå inn via en port/tilkobling.

 

Tror det er mange her på forumet som kan mye om slikt og de oppfordres herved til å dele sin kunnskap.

 

Nå er det jo slik at mange av oss har plottere som ikke direkte kan ta inn NMEA2000, (bl a mange Raymarine-plottere) og man må vel da også få til en form for overgang fra NMEA2000 til Raymarine sitt eget SeaTalk/SeaTalk2/SeaTalkng. Er f eks usikker på om min Raymarine C120 Classic (2009-10) vil kunne brukes til dette. Noen som vet?

 

Antar du kan bruke seatalk1 - seatalkng converter fra din C120 Classic. Converteren kan kobles mot NMEA2K nett. Har dette for å hente posisjon og fartsdata fra C120 til Simrad AP44 autopilot. 

 

http://www.raymarine.no/view/?id=400&collectionid=197&col=1597

Link to post

Hei Jo9. Aha. Takker for den. Da er er det jo muligheter for mange der ute .

 

Antar at denne lille dingsen inneholder programvare som gjør at informasjonen kan presenteres i ulike formater, dvs tall, grafer, klokker osv. 

 

Den infoen jeg selv synes er mest nyttig er dieselforbruk pr nautisk mil. Det er svært nyttig og gir mulighet for å avpasse farten optimalt.

 

ellers gir Vp-motorene og drev samlet fra seg svært mye annen info også som det er nyttig å se i et display.

Link to post
HansH skrev for 13 timer siden:

Hei Jo9. Aha. Takker for den. Da er er det jo muligheter for mange der ute .

 

Antar at denne lille dingsen inneholder programvare som gjør at informasjonen kan presenteres i ulike formater, dvs tall, grafer, klokker osv. 

 

Den infoen jeg selv synes er mest nyttig er dieselforbruk pr nautisk mil. Det er svært nyttig og gir mulighet for å avpasse farten optimalt.

 

ellers gir Vp-motorene og drev samlet fra seg svært mye annen info også som det er nyttig å se i et display.

 

 

Tror nok dingsen leverer rådata fra motor til NMEA2K nett. Antar videre at det er opp til plotteren dette skal vises på hvor mange fancy visninger en kan få.

Savner selv å kunne lese forbruk på mine kad300. Antar motordata kun sier noe om øyeblikksforbruk, og at forbruk pr.t eller nm regnes ut av plotteren på bakgrunn av rådata fra motor kombinert med fartsdata fra gps.

Ellers så det ikke ut som kad-motorene ga fra seg så veldig mye info ut over hva jeg kan se i instrumentene. Eneste jeg registrerte ved første øyekast var turbotrykk.

Dingsen er likevel på listen for fremtidige innkjøp

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...